2011-02-21, 12:54
Medlem
Vad beror spetsverkan på? Jag trodde det var spetsgeometrin som gav väldigt stora värden på det elektriska fältet nära spetsen, men efter att ha räknat på det verkar det inte stämma. Finns det någon som kan och vill förklara vad som ger den förhöjda elektriska fältstyrkan kring spetsar?
Citera
2011-02-21, 13:32
Medlem
darktriads avatar
Har nåt att göra med att laddningens förhållande till ytan, detta gör att laddningen koncentreras vid spetsen.
Spetsen attraherar omgivande partiklar som får samma laddning och repelleras, detta ger upphov till överslag.
Men detta är överkurs för mig, så du kan nu få ut mer av detta om du söker på: charge density+sharp edge.

Hoppas att det var till någon hjälp i alla fall.
Citera
2011-02-23, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darktriad
Har nåt att göra med att laddningens förhållande till ytan, detta gör att laddningen koncentreras vid spetsen.
Spetsen attraherar omgivande partiklar som får samma laddning och repelleras, detta ger upphov till överslag.
Men detta är överkurs för mig, så du kan nu få ut mer av detta om du söker på: charge density+sharp edge.

Hoppas att det var till någon hjälp i alla fall.

Tack så mycket! Jag har inte hittat några bra sidor som förklarar fenomenet, men med dina förslag hittade jag precis vad jag sökte. Fanns ju en perfekt visualisering som visade laddningskoncentrationen genom att dela upp laddningen i en massa små laddningar, som sedan får sprida ut sig till man når något slags jämviktstillstånd.

Tack igen!
Citera
2011-02-23, 23:25
Medlem
darktriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olmo
Tack så mycket! Jag har inte hittat några bra sidor som förklarar fenomenet, men med dina förslag hittade jag precis vad jag sökte. Fanns ju en perfekt visualisering som visade laddningskoncentrationen genom att dela upp laddningen i en massa små laddningar, som sedan får sprida ut sig till man når något slags jämviktstillstånd.

Tack igen!

Var nog samma java applet som jag såg, den fick mig att förstå fenomenet men sen att sätta ord på det. Det är en helt annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in