Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-21, 12:35
Medlem
Skulle detta kunna vara möjligt?

Har en MBP, iphone, magic mouse u name from apple.
Har blivit sugen på en Mac Pro, dock tycker jag dom är liiite dyra.
Så, skulle de vara tekniskt möjligt att bygga en egen macpro? dvs att man använder köper exakt samma komponenter löst + mac pro chassi för en billigare kostnad? Så att det blir exakt samma dator?
Citera
2011-02-21, 12:52
Medlem
ceterus avatar
Tja, bygger du ihop en exakt likadan dator så har du ju per definition en exakt likadan dator.

Jag kan ha fel men jag tror att Apple custombeställer sina delar från tillverkarna. Har sett flera "Mac Probyggen" som fungerar precis som en Mac Pro och kör Mac OSX. Om du lyckas få tag på exakt likadan hårdvara som finns i en Mac Pro så tror jag t.o.m. att du kan installera Mac OSX på vanligt sätt, annars får du nog leka med Osx86 som t.ex. iDeneb eller iAktos.

Har du kollat om andra bygg sina egna Mac Pros? Finns gott om guider kan jag tänka mig.
Citera
2011-02-21, 15:09
Medlem
en kopp kaffes avatar
Sannolikt får du vända dig till Hackintoshcommunityn... Inget fel med det, många av dessa maskiner har visat sig vara lika stabila som en riktig MacPro.
Citera
2011-02-21, 15:30
Medlem
Moderkort man köper i handeln har än så länge bios och inte EFI. Apple kör med EFI, så jag tror att du måste göra en hackintosh. Sedan räcker det nog inte med EFI om du hittar det. UEFI kommer det ju mer av och kommer slå igenom under de närmaste två åren. Men somsagt, det räcker nog inte.
Citera
2011-02-21, 17:53
Medlem
Så med andra ord kan jag inte bara gå in på komplett eller whatever och plocka ihop exakt samma delar som sitter i en Macpro?
Citera
2011-02-21, 18:28
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosAngeles
Så med andra ord kan jag inte bara gå in på komplett eller whatever och plocka ihop exakt samma delar som sitter i en Macpro?
Rätt uppfattat. Kringprylar som diskar, optisk enhet, grafikkort etc är nog inga problem. Det är när du ska hitta ett logikkort (moderkort på PC-språk) som det börjar bli trixigt.
Citera
2011-02-24, 20:29
Medlem
kan du inte testa att maila apple och säga att ditt moderkort gått sönder och du behöver ett nytt
då kanske dom skickar ett ill dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in