2011-02-21, 08:31
Medlem
När man söker på ämnet så är det tydligen väldigt vanligt att tjejer/kvinnor får svullen mage vid mens. Även att det börjar ett par dagar innan mens, och fortsätter några dagar efter avslutad mens. Så man kan gå med svullen mage i 2 veckor. Men varför? Jag vet att mycket av själva svullnaden beror på vätska som sedan försvinner när mensen är över.

Men varför blir man svullen vid mens? Kan förstå om det beror på hormoner. Men vad gör det för nytta? Behöver kroppen samla på sig extra vätska, eller är det någon form av säkerhetsåtgärd? Utifall kroppen skulle behöva mer vätska. Och varför är det just magen som drabbas? Beror det på de kvinnliga organen (livmodern, äggstockarna)?

Är lite nyfiken bara. Då jag har mens så lider jag mest av min uppsvällda buk. Jag kan hantera allt annat, men det är oerhört jobbigt att gå runt med svullnaden. Man känner sig så ’tung’. Så vill gärna veta anledningen. Då det inte spelar någon roll vad jag äter. Det är alltså en fysiologisk process.
Citera
2011-02-21, 08:58
Medlem
Kroppen förbereder ifall man blir gravid. Enda logiska förklaring jag kan komma på.
Citera
2011-02-21, 09:04
Medlem
Men det borde ju ske vid ägglossningen (cirka 2 veckor före mens). Det är ju då det är som störst chans att bli gravid. Vid mens stöter ju kroppen bort slemhinnan med det obefruktade ägget. Då är det ju minimal chans att bli gravid. Så om kroppen ska förebereda sig själv på att bli gravid vore det logiskt om det sker vid ägglossningen som sagt.
Citera
2011-02-21, 09:42
Medlem
shoot4us avatar
Det som händer är att livmodersslemhinnan sväller upp för att förbereda en graviditet. Det kan vara det du menar. Slemhinnan sväller upp för att det befruktade ägget ska få en tillfredsställande blodtillförsel.
Citera
2011-02-21, 09:45
Medlem
sommarlovs avatar
Min fru blir alltid lite rundare vid mens.
Jag tycker hon ser så läcker ut!

Så där är svaret, vi killar ska stå ut med er när ni mens-gnäller!
Citera
2012-01-20, 00:41
Medlem
I min naturkunskapsbok i B kursen för gymnasiet stod det om det där. Det är blåsor som blir vätskefyllda och expanderar, vid mens så sprängs dem av att de är så stora. Tror det var därför. Längesedan jag läste om det

Jag går dessutom upp lite grand i vikt innan mens, det kommer alltså tillsammans med mensmage.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in