Försöker fixa Ubuntu till datorn som nu är installerad med win vista.
Har dock stött på lite problem. Jag gjorde som det står i guider, laddade ner 32 bit Ubuntu, brände iso-avbilden med Deepburner till en CD-R. När jag ska starta upp datorn blir skärmen lila, det står Ubuntu och jag kan välja språk men när jag fortsätter blir skärmen svart och jag kan bara skriva in kommandon. Om jag tar ur skivan kan jag starta upp windows som vanligt. Har provat att starta om igen med jag kommer bara fram till att skärmen blir svart och att jag bara kan skriva in kommandon.
Jag hade samma problem med 9.04 och läste att många andra med samma laptop-model som mig hade liknande problem. Antar att du kör 10.10? Testa 10.04. Eller testa kör alternativa skivan. Sätt i skivan när du är i windows och testa LIVE-CD och se om det fungerar.
Alternativt kan du väl joina #Ubuntu-se på irc.freenode.net och kanske få lite support. Där finns ett gäng som besitter en hel del kunskap om detta underbara fria operativsystem.
Senast redigerad av eribabsi 2011-02-20 kl. 22:31.
Om du ska dualboota kan du ju köra wubi (bara att googla), annars skulle jag ladda ner ison igen, kolla md5summan, bränna på låg hastighet och allt borde funka.
Nu var det ett tag sedan jag installerade Ubuntu från CD, men jag vill minnas att på den tiden fanns det alltid ett menyalternativ som innebar att den testade om alla filer på skivan var korrekta. Prova det. Jag tyckte att det blev fel förvånansvärt ofta.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!