2011-02-20, 17:05
Medlem
Börjar till hösten mitt 3e år på Teknisk fysik och har i år fått ett par omtentor efter mig så har press på mig att klara lite kurser nu på våren, annars blir det svårt med CSN även om jag klarar lite omtentor i augusti.

I alla fall.

Jag har tänkt läsa 15 poäng språk till hösten för att jag har funderat på det enda sen jag började TF, och har hittat en bra kurs som går på kvällarna 50 %. Men det jag undrar är vad kravet blir då, i poängform, för att få fortsatt CSN.

Om vi förutsätter att jag är tillåten CSN när språkkursen drar igång till hösten (och jag går kvar på TF), hur många % måste jag klara då? Som det är utan språkkursen, måste jag klara 6/8 stycken 7.5-poängskurser. Om jag då läser språket, blir det 8/10 då?

Och hur brukar det vara med kvällskurser; måste man gå dit ofta eller? Såg att det skulle vara en del muntligt, men jag kanske inte kan ägna allt för många kvällar till att gå dit.

Vill inte sätta mig i en ännu jobbigare situation så måste veta detta innan jag anmäler mig.
Citera
2011-02-20, 17:33
Medlem
tj.s avatar
CSN räknar procent inte antal poäng. Procentdelen ligger på 75 % vilket resulterar i exakt 45 poäng per år förutsatt att man läser heltid. Läser du ytterligare 15 poäng, utöver dina 60 poäng måste du således klara 75 % av 75 poäng. Dock borde det inte spela någon roll om du inte söker studiemedel för de fristående kurserna.
Citera
2011-02-20, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
CSN räknar procent inte antal poäng. Procentdelen ligger på 75 % vilket resulterar i exakt 45 poäng per år förutsatt att man läser heltid. Läser du ytterligare 15 poäng, utöver dina 60 poäng måste du således klara 75 % av 75 poäng. Dock borde det inte spela någon roll om du inte söker studiemedel för de fristående kurserna.
Det där stämmer inte, eftersom man som mest får låna för hundra procent, så gäller alltid som mest 45hp per år, inget annat.
Citera
2011-02-20, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pezzen
Det där stämmer inte, eftersom man som mest får låna för hundra procent, så gäller alltid som mest 45hp per år, inget annat.
Det du antyder är förstås helt korrekt (att man inte behöver klara mer än en viss procent av antalet poäng som motsvarar heltidsstudier), men det bör förtydligas att det går att få studiemedel för mer än 40 veckor genom t.ex. sommarstudier, och i sådana fall går det att klättra högre än 45hp.
Citera
2011-02-22, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Källa?
Citat:
Ursprungligen postat av Sabrage
Det du antyder är förstås helt korrekt (att man inte behöver klara mer än en viss procent av antalet poäng som motsvarar heltidsstudier), men det bör förtydligas att det går att få studiemedel för mer än 40 veckor genom t.ex. sommarstudier, och i sådana fall går det att klättra högre än 45hp.
Källa? Detta var lite det jag var inne på. Att om jag läser 75 poäng under hösten (60 på programmet och 15 utöver det), så ska jag klara 45/75 poäng?
Citera
2011-02-22, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattefifflarn
Källa?

Källa?
http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/krav-studieresultat

Paragraf 5. Fast egentligen är jag såpass välutrustad att jag utgör en källa.
Citera
2011-02-22, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sabrage
http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/krav-studieresultat

Paragraf 5. Fast egentligen är jag såpass välutrustad att jag utgör en källa.
Ja okej, det står att de utgår från de 60 poängen. Men då tänker jag 2 scenarion:

1. Jag klarar mina 75 % inom de 60 poängen men misslyckas med de 15 poängen jag läste extra. Alltså får jag studiemedel som vanligt.

2. Jag klarar 45 poäng på programmet och de 15 vid sidan av. Detta leder i sig till 2 tänkbara scenarion:
1. Jag får till godoräkna mig 45 + 15. 2. Jag får bara tillgodoräkna mig 45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in