2011-02-20, 11:53
Avslutad
Hur fungerar det opm man text hade solpaneler på ett hustak eller ett vindkraftverk på tomten och inte använder all el själv?

Är det enkelt att få det ut på nätet? Jag har förstått det som att det bara ska gå direkt ut på nätet?

Behöver man någon speciell utrustning för att skicka ut el på nätet, och inte bara ta emot el?
Citera
2011-02-20, 11:58
Medlem
sommarlovs avatar
Du kan sälja ditt överskott.
Däremot är det nästan inget elbolag som är intresserad av din lilla mängd!

Du behöver också en omvandlare.
Citera
2011-02-20, 12:05
Medlem
Kalle.v1.1s avatar
Du behöver en del teknisk utrustning för att det ska funka, blir däremot mer och mer populärt.
Framtiden kommer att bestå av väldigt mycket så kallad mikro produktion.
Citera
2011-02-20, 14:33
Medlem
thebulldozerducks avatar
Har hör att det finns viss utrustning som skickar ut den på nätet via din elmätare så att den gå baklänges vilket gör att den el du köper blir billigare.
vet inte riktigt hur det här fungerar men det måste väll finnas något skydd ifall en ledning går av nånstans och kommunen måste stänga av strömmen för att arbetare skall kunna reparera denne, och då är det inte så roligt om det kommer ström ur kabeln från fel håll.
Citera
2011-02-20, 15:27
Medlem
Tranquility Bass avatar
Behövs en elmätare som kan mäta och båda hållen samt viss annan utrustning. det finns dock få, om några, elnätsägare som är intresserade av att köpa din el. Dels pga att elnätsägaren inte tjänar något på det hela och dels säkerhetsaspekten. Det finns alltid en risk att det kan matas ut el till nätet från ditt vindkraftverk vid elavbrott vilket inte är så bra. Visst finns det utrustning för att handha detta men ihop med övriga nackdelar talar det emot konceptet.

Massa små vindsnurror/solpaneler utspridda över landet ökar även kostnaden för att se till att dessa uppfyller alla regler och lagar samt att det blir svårare att se hur mycket el som kommer finnas tillgänglig.
Citera
2011-02-20, 15:54
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Hur fungerar det opm man text hade solpaneler på ett hustak eller ett vindkraftverk på tomten och inte använder all el själv?

Är det enkelt att få det ut på nätet? Jag har förstått det som att det bara ska gå direkt ut på nätet?

Behöver man någon speciell utrustning för att skicka ut el på nätet, och inte bara ta emot el?

Är du specifikt intresserad av att få ut den i nätet eller vill du bara ha tips på hur du kan undvika att förlora produktionsöverskottet? Det finns ändå fler lösningar.
Citera
2011-02-20, 19:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Är du specifikt intresserad av att få ut den i nätet eller vill du bara ha tips på hur du kan undvika att förlora produktionsöverskottet? Det finns ändå fler lösningar.

jag var bara intresserad av att det var så det fungera, att man i stort sett bara pumpar ut det på nätet. Intressant det ni säger om strömavbrott. Men det borde väl gå att ordna, kanske ha en mätare som känner av om ingående el minskar med säg misnt 90%, då ska det egna vindkraftverket slut skicka ut ström på nätet.

Jag är intresserad av tanken på att alla hus skulle ha solpaneler på tak och väggar. Kanske inte i sverige men i södra europa. Tror att det är framtid i soleen, redan nu får man visst billigare ström från en ny sol-park än från ett nytt gaskraftverk.
Citera
2011-02-20, 22:44
Medlem
Slicksmurfens avatar
Som privat aktör så får man inte sälja sitt överskott, samt att produktionen måste vara lägre än uttagsabonnemanget säkringsstorlek
Citera
2011-02-21, 21:56
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slicksmurfen
Som privat aktör så får man inte sälja sitt överskott, samt att produktionen måste vara lägre än uttagsabonnemanget säkringsstorlek

Trams, tror du det bara finns statliga/kommunala elproducenter?

Däremot är det väll en intressant fråga om man hur som helst får pumpa ut el i valfritt nätbolags nät eller om man måste ansluta sig till stamnätet i Sverige.
Citera
2011-02-22, 08:02
Medlem
Kalle.v1.1s avatar
Citat:

Däremot är det väll en intressant fråga om man hur som helst får pumpa ut el i valfritt nätbolags nät eller om man måste ansluta sig till stamnätet i Sverige.
Vissa nätbolag tillåter att privata producenter säljer sin produktion. T.e.x vallentuna.
Citera
2011-02-22, 08:16
Medlem
Problemet är bara att utrustningen för detta är så dyr och att man får så dåligt betalt att det helt enkelt inte lönar sig.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article265081.ece
Citera
2011-02-22, 15:10
Medlem
Slicksmurfens avatar
Citat:

Jag kanske formulerade mig klumpigt, vad jag borde sagt är att man måste ha tillstånd för att sälja el och det har man ingen nytta av om man smäller upp en lite vindsnurra på tomten som inte ens täcker boendets förbrukning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in