2011-02-20, 02:04
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Hej,

I många underforum, exempelvis här på Flashback-meta så är det flera moderatorer som är tillsatta för att hålla rent. Men helt tydligt så går det efter något schema om vem som moddar när etc. Detta märks genom att det roterar med vem av moddarna som dyker upp i trådar och säger till, eller flyttar alternativt PK:ar dem.

Ibland så kan det vara en, ibland fler, men i alla fall.

Vore det möjligt att få en grön "plupp" längs ner på mod-listan för varje underforum, om vem som moddar för tillfället?

Vad detta vore bra för:

1. Har man en fråga till mod om ex. startandet av en tråd i forat, så kan man istället föra att belasta en annan mod som är upptagen med annat, skicka PM till den som sköter forumet för tillfället.

2. Lättare att se vem eller hur många moddar som är "on the beat" och således få en bättre bild om varför vissa fel inte åtgärdats på säg 10 timmar (exempel). Är det en så kan en bättre förstå att det är brådis, är det tre så borde saker lösa sig lite snabbare.

Jag förstår att detta skulle innebära en del kodning, och åsikter om att det inte är bra, eller att det kanske inte skulle ligga högst upp på prioriteringslistan. Men det skulle i vart fall underlätta för moddar som är upptagna med annat att inte bli störda om sådan som för tillfället inte är aktuellt för dem. Samtidigt som det skulle underlätta för användare att veta vem som är bäst att kontakta just nu.

Vad tycks? Om ett nej, varför ett nej?

Öppen för en förklaring
Senast redigerad av AbrahamLincoln 2011-02-20 kl. 02:12.
Citera
2011-02-20, 02:28
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Nu ska jag inte säga att jag vet hur de jobbar här men gissar att många skiftar mellan att moderera och surfa privat så att säga.

Så säg att de gör modsysslor en timme men vill sedan surfa som vem som helst så skulle det hela tiden skifta vem som skulle ha den gröna markeringen?

Låter litegrann som ett annat förslag här om att mods inte skulle få surfa osynligt för att kunna vara lättillgängliga för alla som vill nå dem.

Edit; Jag tänkte på denna tråd Förbjud moderatorer surfa anonymt!
Senast redigerad av .ZoeJane. 2011-02-20 kl. 02:33.
Citera
2011-02-20, 11:42
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.
Nu ska jag inte säga att jag vet hur de jobbar här men gissar att många skiftar mellan att moderera och surfa privat så att säga.

Så säg att de gör modsysslor en timme men vill sedan surfa som vem som helst så skulle det hela tiden skifta vem som skulle ha den gröna markeringen?

Låter litegrann som ett annat förslag här om att mods inte skulle få surfa osynligt för att kunna vara lättillgängliga för alla som vill nå dem.

Edit; Jag tänkte på denna tråd Förbjud moderatorer surfa anonymt!

Nej nej, det skall inte associeras med detta. Jag förstår verkligen varför moddarna vill surfa anonymt. Men att en bara visste vem det lönar sig att skicka ett PM till om en har en fråga.

Ex. Innan jul någon gång så skickade jag ett PM till en mod om ifall en viss typ av tråd var ok, svaret kom efter en vecka. Inget fel i det, men det hade varit trevligt att kanske få det på en eller två dagar. Och detta skulle en sådan här funktion kanske underlätta.

Men som vanligt så finns det väl nötter som skulle tolka det som att mod är online eller liknande. Men försöker man fly från idioter så får man aldrig vila.
Citera
2011-02-20, 12:20
Medlem
Mittpunkts avatar
Fanns ett liknande förslag för ett bra tag sedan att moderatorerna ska ha två inkorgar för PM dit man kan skicka frågor och att man alltid får svar så snabbt som möjligt.

Jag har faktiskt också lagt märke till detta att under en period kan det vara ÅG som städar, efter det kan det vara isch plus de andra mods. i den här avdelningen.
Citera
2011-02-20, 16:47
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Det finns inget schema - att det möjligen kan se ut så (jag har inte kollat) är en ren slump.
Citera
2011-02-20, 18:43
Moderator
rotadents avatar
Med tanke på att jag oftast gör en moderatoråtgärd någon gång ibland när jag har tid över så skulle det här inte funka alls på mig. Jag sätter mig inte och moddar i en timme i sträck utan kanske 5-10 minuter i stöten och vi har inget schema, åtminstone inte i forumen jag moddar. Jag skulle hellre vilja ha en forumgemensam inbox där användare kan ställa en PM-fråga som går till samtliga mods i ett delforum, så kan den som ser det först svara, alternativt så kan modsen diskutera svaret först.

Sen är jag exempelvis online långa perioder utan att jag egentligen gör något, eller ens sitter vid datorn. Sen att jag läser och skriver som användare i perioder har i och för sig inte så mycket med saken att göra, kommer det en fråga via PM brukar jag besvara den mer eller mindre direkt oavsett vad jag håller på med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in