Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-19, 16:06
Medlem
Tjabba.

Är det möjligtvis någon som har en Volvo S40 2005 års modell med lite information om hur mycket den drar ungefär. Bensindriven då.

Vet att de nya modellerna kan komma ner ganska lågt, men fruktar det motsatta för de bilar med ett par år på nacken!

Kommer använda den att pendla med, men går den inte runt 0,6-0,7 l /milen är det alldeles för dyrt!

Tack på förhand!
Citera
2011-02-19, 16:22
Medlem
dom bilarna dricker som fasen, hade dock en 2.0D -05 för några år sedan men mycket god körekonomi.
Citera
2011-02-19, 16:33
Medlem
Åh, så dumt. De verkar ju så bra i övrigt. Så runt 1.0 l / mil då?

Kommer köra 13mil motorväg varje dag, så kanske får ner förbrukningen ganska lågt ändå?
Citera
2011-02-19, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matte-fraga
Åh, så dumt. De verkar ju så bra i övrigt. Så runt 1.0 l / mil då?

Kommer köra 13mil motorväg varje dag, så kanske får ner förbrukningen ganska lågt ändå?

Kan inte svara på det men det låter ganska rimligt. Hade en v50 lånebil när min var inne på service. Tror den låg på 1.2-1.3 stadskörning. Nu kör man visserligen lite hårdare när man får prova en ny bil men ändå.

Nu har volvo gått fram ganska rejält senaste åren vad beträffar bränsleförbrukning.
Som sagt hade jag en diesel och var mycket nöjd med den.
Citera
2011-02-19, 17:24
Medlem
Neverpays avatar
Hej

Jag har en S40 -05 2,4. Bensin alltså. På sommaren drar den ungefär 0,8 landsväg och en liter i stan. På vintern får du lägga på en deciliter. Om du räknar på en liter / mil så hamnar du ganska rätt!

Ska du köra 13 mil motorväg så kommer du att hamna under litern dock. Garanterat.
Citera
2011-02-19, 23:35
Medlem
Dr.Sativas avatar
Har en s40 2.0T. Den drar väldigt olika beroende på hur ekonomiskt du kör, men när jag bilade upp till Luleå visade färddatorn 0,65 liter/mil. Det är endå 100 mil motorväg. När jag pendlade till jobbet (3mil) låg den runt 0,8 liter/milen och nu i vinter ligger den runt 1,1 liter/milen. +- 0,2 liter/milen då jag inte vet hur exakt färddatorn är. Men som sagt kan pendla ganska rejält om man är gasglad.

edit: en -02 då Fas II.
Citera
2011-02-20, 00:19
Medlem
Neverpays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Sativa
Har en s40 2.0T. Den drar väldigt olika beroende på hur ekonomiskt du kör, men när jag bilade upp till Luleå visade färddatorn 0,65 liter/mil. Det är endå 100 mil motorväg. När jag pendlade till jobbet (3mil) låg den runt 0,8 liter/milen och nu i vinter ligger den runt 1,1 liter/milen. +- 0,2 liter/milen då jag inte vet hur exakt färddatorn är. Men som sagt kan pendla ganska rejält om man är gasglad.

edit: en -02 då Fas II.

Ahhhh... Men det är helt olika motorer. 2.0T går inte att jämföra med 2.4. När S40N kom (2005) så skrotades alla motoralrernativ från gamla S40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in