• 1
  • 2
2004-08-31, 20:37
Medlem
Jag vet inte vad ni andra tycker men personligen så föredrar jag chocklad av märke cloetta, fazer & nestlé framför marabou...tycker att det är mer chocklad dvs "cacao" arom/smak i de förstnämnda. marabou smakar bara sött, gräddigt och vanilj-aktigt. Gillar tysk chocklad och Ritter-Sport är en av favoriterna.
Citera
2004-08-31, 20:56
Medlem
Capones avatar
Okej, nu ska vi försöka reda ut begreppen här. Beskan i chokladen beror inte enbart på mängden kakao, det beror även på vad de andra ingredienserna är.

MEN det som antagligen är viktigast av allt är vilken sorts kakao-bönor som använts vid tillverkningen. Det finns tre olika sorter. De vanliga, billiga chokladsorterna innehåller nästan undantagslöst den aldra sämsta typen av kakao-bönor. Det är därför chokladen ofta (INTE alltid) smakar beskt när den kommer upp i 60-70% kakao.

Det är alltså inte så att chokladen är "finare" ju beskare den är, som många hobby-experter verkar vilja tro. Riktigt fin choklad innehåller väldigt mycket kakao, men är inte speciellt besk.

Och ni vet väl att man inte ska tugga i sig chokladen som den vore ett mariekex? Chokladen ska smälta på tungan!
Citera
2004-09-03, 02:34
Moderator
Evil Eds avatar
Köper oftast 72-80 procentig chocklad men ibland så köper jag 99 procentig, då äter man ett par trerutor bara men den ÄR god. Har tillochmed fått barnen att gilla den, på vinterna har jag nästan alltid en 99 procentig kaka i innerfickan, den räcker runt 10 dagar.
Citera
2004-09-03, 02:46
Medlem
Citat:
Lill-Steffos är vad ni är! Bah!
¨

haha, steffo-wannabees!
"den här mörka chokladen tillverkas av familjen Gaultierres i Bretogne, lagras i ekfat 3000 år för att sedan säljas till finsmakare som mig"

jag är fulsmakare och tycker marabous mjölkchoklad duger gott
Citera
2004-09-03, 09:21
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
¨

haha, steffo-wannabees!
"den här mörka chokladen tillverkas av familjen Gaultierres i Bretogne, lagras i ekfat 3000 år för att sedan säljas till finsmakare som mig"

jag är fulsmakare och tycker marabous mjölkchoklad duger gott

Jag gillar mjölkcholkad också, men det går inte riktigt att jämföra. Det är som att jämföra Corona med Guiness.
Citera
2004-09-03, 12:50
Medlem
Svalbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Ha! Vem försöker ni låtsas vara vuxna inför!

Lill-Steffos är vad ni är! Bah!

Mjölkchoklad; 30 % ungefär är lagom, med 70 % socker och mjölk och annat fett såklart. Ah...

Mjae, själv tycker jag att söt choklad är lite äckligt. Jag får kväljningar
av så mycket socker och fett. Det är ingen steffoism i det - blåvitts mörka
blockchoklad skulle funka den också.
Citera
2004-09-03, 14:50
Medlem
kasstkniws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivetti
På vissa chokladkakor, av den lite lyxigare modellen på konsum, står det att de innehåller 99% kakao. Vad syftar de på då? Är det så att det är 99% av massan? Fast då skulle det bara finnas 1% utrymme för andra ingredienser.

Det kan nog stämma. Jag har för mig att Coca Cola innehåller 99 % socker, eller om det var något annat. Något av Coca Cola är i alla fall 99 % vad jag har hört. Men när det gäller denna choklad så tror jag att det smakar bättre med en chokladkaka från Marabou...
Citera
2004-09-03, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kasstkniw
Det kan nog stämma. Jag har för mig att Coca Cola innehåller 99 % socker, eller om det var något annat. Något av Coca Cola är i alla fall 99 % vad jag har hört. Men när det gäller denna choklad så tror jag att det smakar bättre med en chokladkaka från Marabou...

Jag tror knappast Coca Cola innehåller 99 % socker.
Citera
2004-09-03, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kasstkniw

En 33cl coca-cola innhåller 53 gram socker.
Citera
2004-09-03, 20:41
Medlem
kanske 99% vatten i colan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem