Hade själv tänk att öppna en sådan här tråd. Någon som vet hur många som skriver provet samt procent andel som blir antagna? Orkar själv inte kolla upp detta själv då jag är upptagen med att spela Starcraft.
Jag skrev, och kom in på det denna hösten. För att ens kunna söka krävs 30p/75 (45p ligger på matte och 30p på fysik) Jag fick precis över godkänt och lyckades faktiskt komma in på önskat program.
Nu när jag kom in så var det alltså folk som kom in som fick 30 (precis godkänt) i alla fall på teknisk matematik och på teknisk fysik. Vet inte hur det låg till på arkitektprogrammet...
Tidigare år har det krävts upp emot 40p för att få chans att komma in pga konkurrensen, vet inte om det har att göra att det prov jag skrev var extra svårt eller om min årgång var lite extra dåliga.
Saker att träna på som jag misslyckades på var framförallt hur man löser olika ekvationer som innehåller absolutbelopp (och känna igen absolutbeloppet, ex sqrt((x - y)^2) = |x - y|
Annat att plugga in är bl.a. logaritmlagar och annat trevligt.
Det är fysiken jag är lite orolig inför. Man får inget formelblad eller liknande, så man måste lära sig de 3465 formlerna i huvudet. Tror dock att man får ut några konstanter, såsom plancks konstant, elementarladdningen osv..
Hur pluggade du inför provet 3recon?
Senast redigerad av Derivative 2011-02-19 kl. 06:29.
Pluggade igenom en del formler... Man får i princip alla konstanter ja. Kan ändå säga att jag misslyckades helt på fysikdelen, men får man relativt bra på matematiken så löser det sig.
Jag fick 26/45~ på matematikprovet och 6/30~ på fysikprovet som gav en sammanlagd poäng över godkänt, och som sagt var gränserna ovanligt låga 2010...
Smartaste är nog att kolla på gamla prov och se vad du kan och inte kan. Om jag hade kunnat en del om absolutbelopp så känner jag att jag hade fått bättre poäng på matematikprovet.
Motivation att plugga är viktigt, jag saknar det alltför ofta även nu!
Jag hittade i min utkorg några mail som handlade om detta. Där listade jag de grejer som kommer på provet.
Krafter: Friläggning, acceleration, rörelsemängd, vridmoment.
Energi: Energiprincipen, omvandling, formler för energi i olika former.
El och magnetism: Elektrisk fältstyrka, magnetisk fältstyrka, induktion, kopplingsscheman (uppgift 2 2009 är ett bra exempel)
Vågor: Dopplereffekt, samband mellan hastighet och frekvens mm
Relativitet: grundläggande, behövs mest bara en lätt översyn.
Det som förmodligen är svårast är att kunna kombinera de saker som behövs för varje frågeställning.
För att komma ihåg formler så tycker jag det oftast är enklast att förstå vad de betyder och sedan härleda utifrån det. Till exempel att s=(a*t^2)/2 och från detta få fram att s=v*t.