Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-02-18, 16:55
Medlem
MrOaikis avatar
När jag kollar på mina olika mappar, så skiljer sig inställningarna för behörighet rejält mellan olika mappar. En del står det att "everyone" ska kunna "bara läsa". Men jag vill inte att utomstående ska kunna läsa mina filer!

Finns det något sätt att med ett kommando få alla filer och mappar på disken att enbart vara åtkomliga av mig själv och av admin (som råkar vara jag själv, men ändå)?
Citera
2011-02-18, 19:30
Medlem
du kan ju klicka på blomman och sen välja att det ska användas för alla inkluderade objekt.
Citera
2011-02-18, 19:31
Medlem
Högerklicka bara på hdd och välj önskad behörighet.
Citera
2011-02-18, 20:32
Moderator
Rassas avatar
Ändra inte behörighet på mappar och filer hur som helst, det är att be om problem. Och ändra absolut inte behörigheten på Macintosh HD, åtskilliga gånger har jag fått hjälpa folk som inte ens får igång datorn efter att ha ändrat rättigheter lite för tanklöst. De mappar som du själv skapar i din egen hemkatalog är okej att sätta annan behörighet på (om man vet vad man gör) men mixtra inte med programmapp, system- och biblioteksmappar.

Ett bra program att ändra ägare och behörighet med och för att rätta till sånt som blivit fel, är Batcmod: http://www.macchampion.com/arbysoft/BatchMod/Welcome.html
Senast redigerad av Rassa 2011-02-18 kl. 20:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in