2011-02-18, 16:40
Medlem
Gotts avatar
Jag har hört att det ska vara bra för tänderna att äta morötter. Alltså, tugga på skalade och råa morötter. Är det så? Om så är fallet, exakt vad är det som är bra? Är det för tandköttet, emaljen eller käkarna? Käkarna verkar ju logiskt, men anledningen till att jag frågar är att jag har hört just; ”att knapra på morötterna är bra för tänderna”. Så, om någon vet hur det ligger till får den gärna berätta.
Citera
2011-02-18, 16:52
Medlem
Nobheads avatar
Det är väl varken bra eller dåligt.
Citera
2011-02-18, 16:57
Bannlyst
Tänker man logiskt så borde det va at dem rensar tänderna när man käkar den.
Har läst att äpple ska vara bra för att rensa tänderna när man käkar den. Morot och äpple har ju väldigt lik "kött"
Citera
2011-02-18, 17:01
Medlem
Nobheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EyeFartedLOL
Tänker man logiskt så borde det va at dem rensar tänderna när man käkar den.
Har läst att äpple ska vara bra för att rensa tänderna när man käkar den. Morot och äpple har ju väldigt lik "kött"

Men att käka äpplen höjer väl syra-halten (eller vad man nu ska kalla det) i munnen? Då är det ju knappast lönt att käka äpplet.
Citera
2011-02-18, 17:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nobhead
Men att käka äpplen höjer väl syra-halten (eller vad man nu ska kalla det) i munnen? Då är det ju knappast lönt att käka äpplet.

jag bara läste det, om det är bra eller ej vet jag inte. Men jag tycker det funkar iaf
Citera
2011-02-18, 17:15
Bannlyst
Morötter och andra rotfrukter är billigt, "gott" och nyttigt. Personligen brukar jag ofta äta lite morot under tiden jag lagar mat. Då käkar jag inte så mycket av den goda maten jag allt som oftast brukar tilllaga...

Huruvida morötter är bra för tänderna, får du fråga Jösse Kanin om.

Däremot såg jag i ett program på tv att ämnen i morot kan förvärra tillståndet om man lider av lungcancer.

- - -

Förresten, gå inte på den där reklamen om det där tuggummit som höjer? syrahalten. Det är inte bluff, men helt onödigt dock. Tandtråda hellre 2-3 gånger i veckan. Det gör 100 gånger större nytta än att köpa tuggummi för att undvika karies och tandsten.
Senast redigerad av krigsmat 2011-02-18 kl. 17:22.
Citera
2011-02-18, 17:29
Medlem
Bra motion för käkarna ivartfall....

Och som alltid, bästa att göra efter man ätit något är att en klunk vatten och skölja ur munnen.
Citera
2011-02-19, 09:28
Moderator
ofays avatar
Bra för tänderna? Varken eller, det är inte bra om man äter morot flera gånger per dag då det som annat du äter sänker ph . MEN om inte annat är det bra hjärngympa. Du sänder massor av signaler till hjärnan när du tuggar.
Citera
2011-05-24, 19:54
Medlem
Gotts avatar
  • Rengör tänderna (och tandköttet)
  • Nyttigt OCH billigt
  • Motion för käkarna
  • Hjärngymnastik

Tack för svaren. Ska väl börja äta morötter då.
Citera
2011-05-24, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gott
  • Rengör tänderna (och tandköttet)
  • Nyttigt OCH billigt
  • Motion för käkarna
  • Hjärngymnastik

Tack för svaren. Ska väl börja äta morötter då.

Se till att skölja munnen med vatten efter. Morötter är väldigt sött och är inte bra för tänderna i och med att syrahalten ändras. Fastnar det morot mellan tänderna så kan det leda till hål. Och ät morötterna i samband med måltider, att småäta är aldrig bra för tänderna!
Citera
2011-05-24, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
Morötter och andra rotfrukter är billigt, "gott" och nyttigt. Personligen brukar jag ofta äta lite morot under tiden jag lagar mat. Då käkar jag inte så mycket av den goda maten jag allt som oftast brukar tilllaga...

Huruvida morötter är bra för tänderna, får du fråga Jösse Kanin om.

Däremot såg jag i ett program på tv att ämnen i morot kan förvärra tillståndet om man lider av lungcancer.

- - -

Förresten, gå inte på den där reklamen om det där tuggummit som höjer? syrahalten. Det är inte bluff, men helt onödigt dock. Tandtråda hellre 2-3 gånger i veckan. Det gör 100 gånger större nytta än att köpa tuggummi för att undvika karies och tandsten.

Vad har du fått den infon ifrån? Använda tandtråd ska man helst göra varje dag. Och tuggumit är inte helt onödigt. Det är klart att man inte ska förlita sig på tuggumit, men har man ätit frukt eller något surt/sött kan vatten elelr ett tuggumi göra mycket nytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in