2012-07-12, 14:59
Medlem
Skranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dengo.dajorden
Den slags eurocentrering börjar tillhöra det förflutna och kommer att accelereras av den pågående krisen i Europa, med Spanien som nästa offer. Krisen kommer med viss fördröjningen till fotbollen men den kommer var så säker, så Barcelonas och Europas köpefotboll kan ha sett sina bästa dagar. Neymar, 20 bast, vet allt detta och framför allt vet hans rådgivare det, och de påpekar att om 5-6 år är det ingen som vet hur det står till i konkursboet södra Europa. Alltså: stanna i Brasilien som är på väg upp i ekonomin och därför vänder spelare hem eller flyttar dit. Sist flyttade Forlán, visserligen 33 bast, till Inter i Porto Alegre. Men bemärk att han är med 2014 i VM. Senaste VMs bästa spelare.

Om jag hade Elke Batista som mentor och var begåvad brasse fotbollsspelare så skulle jag stanna i Brasilien alla dagar i veckan.

Skrönan att Neymar skulle få det bättre eller utvecklas mer i Europa är bara en skröna.

I reklamen nedan utspelar sig följande dialog mellan Neymar och en känd musiker.
Hörrö, Neymar, varför flyttade inte du till Europa?
Neymar: Europa?
...Storm... regn ... snö ... is ... grått väder... elände
Neymar: Nääää, jag tror att jag stannar hellre här...
http://www.youtube.com/watch?v=x1SxcEzgJwQ

Han gör t.o.m. narr av Europa!
Jag håller med grabben till 100%

Det tror jag faktiskt inte ett dugg på. Aldrig tidigare har det funnits så mycket pengar i den Europeiska fotbollen som nu. Många Spanska klubbar lider av skatteskulder, Milan har tagit skada av krisen pga att Berlusconi förlorat pengar. I övrigt mår de Europeiska storklubbarna bättre än någonsin, de tjänar mer pengar än någonsin tidigare och växer så det knakar. Europa dominerar just nu världsfotbollen vilket man inte minst såg i VM 2010 med 3 Europeiska lag i semi och 2 finallag.

De Europeiska ligorna och klubbarna är för stora och rika för att kunna bli utkonkurerade av Brasilianska ligan eller den Kinesiska. Att Neymar stannar i Brasilien så pass länge beror på att lovande talanger som Robinho, Adriano med flera gått till Europa i väldigt tidig ålder och låtit pengarna, festerna och kändisskapet stiga dem åt huvudet. Jag tror det har varit ett smart drag av Neymar att stanna tills nu ungefär men han bör börja tänka på att flytta om han vill bli något stort.

Många stora fotbollsprofiler har gått ut och sagt att Neymar måste till Europa nu, Brasse Ronaldo tillexempel. Senast var det den Brasilianska landslagstränaren Mano Menezes som sa att Neymar bör flytta för att skaffa sig erfarenhet och kunna utvecklas till VM 2014. Självklart har de rätt.

Med alla pengar som finns att tjäna för investerare i Europeisk fotboll och med de varumärken som klubbarna i Europa byggt upp så kan jag inte se annat än att Eurocentreringen kommer fortsätta i minst 100 år.

Att Neymar låtit sälja ut sig själv och sina rättigheter till Brasilianska affärsmän är bara sorgligt. De vill ha kvar honom i Brasilien för att kunna använda honom som reklampelare för Brasilianska varumärken. Kan bara vara negativt för honom och för hans karriär.

Visst att många avdankade fotbollspelare går till Brasilien men de är som sagt avdankade. Har du sett Forlan den senaste säsongen?

Och varför skulle det vara en skröna att man utvecklas som fotbollspelare om man spelar i ett lag och liga som håller mycket högre kvalité?
Senast redigerad av Skrank 2012-07-12 kl. 15:02.
Citera
2012-07-12, 15:01
Bannlyst
Citat:
Den slags eurocentrering börjar tillhöra det förflutna och kommer att accelereras av den pågående krisen i Europa, med Spanien som nästa offer. Krisen kommer med viss fördröjningen till fotbollen men den kommer var så säker, så Barcelonas och Europas köpefotboll kan ha sett sina bästa dagar. Neymar, 20 bast, vet allt detta och framför allt vet hans rådgivare det, och de påpekar att om 5-6 år är det ingen som vet hur det står till i konkursboet södra Europa. Alltså: stanna i Brasilien som är på väg upp i ekonomin och därför vänder spelare hem eller flyttar dit. Sist flyttade Forlán, visserligen 33 bast, till Inter i Porto Alegre. Men bemärk att han är med 2014 i VM. Senaste VMs bästa spelare.

Om jag hade Elke Batista som mentor och var begåvad brasse fotbollsspelare så skulle jag stanna i Brasilien alla dagar i veckan.

Skrönan att Neymar skulle få det bättre eller utvecklas mer i Europa är bara en skröna.

I reklamen nedan utspelar sig följande dialog mellan Neymar och en känd musiker.
Hörrö, Neymar, varför flyttade inte du till Europa?
Neymar: Europa?
...Storm... regn ... snö ... is ... grått väder... elände
Neymar: Nääää, jag tror att jag stannar hellre här...
http://www.youtube.com/watch?v=x1SxcEzgJwQ

Han gör t.o.m. narr av Europa!
Nä, han har det bra i Brasilien.
Jag håller med grabben till 100%

Neymar har själv sagt att hans dröm är att spela i Europa och att han kommer flytta dit en dag. Det där är en regisserad reklamfilm. Eller menar du att Kevin Bacon är pedofil på riktigt för att han spelar det på film?

Forlán är likt Seedorf avdankad och har inte hållit den klassen han höll i senaste VM-slutspelet sedan, ja, det senaste VM-slutspelet. Att han är en stjärna i en brasiliansk storklubb som Internacional vittnar till den sydamerikanska fotbollens svaghet kontra den europeiska om något. Likaså när Corinthians som nyblivna Copa Libertadores-mästare värvar Paolo Guerrero och gör honom till en utav klubbens bäst betalda spelare.
Citera
2012-07-12, 15:03
Medlem
dengo.dajordens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paaalle
Nej, Brasilien, eller rättare sagt klubbarna i landet, har inte råd att behålla sina största talanger i landet. I Deloittes senaste Money League-rapport (Deloitte Football Money League 2012) hittar vi följande stycke:

Klubbarna med störst omsättning i Brasilien skulle alltså inte vara bättre än topp 50 i Europa. Nu säger så klart omsättning inte allt men det säger i alla fall att de brasilianska klubbarna -- på egen hand -- inte ens är nära att matcha lönerna europeiska toppklubbar kan erbjuda. God tillväxt och alla nya arenor som byggs till VM 2014 kommer säkert stärka brasilianska Serie A men ligafotbollen kommer att förbli Europacentrerad ett bra tag framöver.

Och vad bevisar det här? Agentfirman har alltså inget intresse av att Neymar blir en världsstjärna (för vilket det kommer krävas en flytt till Europa)?

Bristen i din kartläggning är att Neymar är numera (kontrakten är påskriven) under Eike Batistas beskydd. För den som inte förstått är detta en leksak för Eike Batista. Eike Batista har en förmögenhet som motsvarar 4 gånger det som bröderna Rausing hade ihop (80 miljarder) då Eike Batista är god för 320 miljarder sek. Och Rausing var rikaste i UK sen de flyttade i mitten på 80 talet.

http://www.supersport.com/football/brazil/news/120711/Eike_Batista_to_run_Neymars_career

Alltså spelar ingen roll var brasseklubbarna hamnar i din kartläggning, det är Eike Batista personligen som sponsrar Neymar för han tycker att fotboll är roligt och vill att brassestjärnor ska lysa i Brasilien och inte någon annanstans. Eike Batista kan köpa kontant de 2-3 största europeiska klubbarna om han får lust till det. Det är det som gör att din kartläggning inte gäller. Agenturens kostnader för Eike Batista är ungefär som när en vanlig människa köper ett paket mjölk på Konsum, dvs påverkan på personens ekonomi är ca 0%.
Senast redigerad av dengo.dajorden 2012-07-12 kl. 15:14.
Citera
2012-07-12, 15:46
Medlem
dengo.dajordens avatar
Man ska inte fästa för mycket vikt vid vad den ena eller den andra säger, det snackas mycket bull i pressen. Jag satsar mina pengar på att Neymar inte flyttar till Europa förrän efter VM 2014.

"Neymar: I do not need to move to Europe to become a better player
The Brazilian sensation insists that a spell overseas is not crucial for him to improve as a player as he believes he can do so in South America despite some suggesting otherwise".

http://www.goal.com/en-us/news/69/transfer-zone/2012/03/26/2993657/neymar-i-do-not-need-to-move-to-europe-to-become-a-better
Citera
2012-07-12, 15:53
Bannlyst
Citat:
Man ska inte fästa för mycket vikt vid vad den ena eller den andra säger, det snackas mycket bull i pressen. Jag satsar mina pengar på att Neymar inte flyttar till Europa förrän efter VM 2014.

"Neymar: I do not need to move to Europe to become a better player
The Brazilian sensation insists that a spell overseas is not crucial for him to improve as a player as he believes he can do so in South America despite some suggesting otherwise".

http://www.goal.com/en-us/news/69/transfer-zone/2012/03/26/2993657/neymar-i-do-not-need-to-move-to-europe-to-become-a-better

http://video.telemetro.com/video/Neymar%253A-%2526quot%253Bsue%25C3%25B1o-con-jugar-en-Europa-pero-no-se-nada-del-Real-Madrid%2526quo t%253B/4dde624b834703d117be41f1b6535842

Här säger Neymar själv att han likt alla brasilianare drömmer om att en dag spela i Europa även om han har kontrakt med Santos och har för avsikt att spela där länge.

Jag tror själv att Neymar kommer lämna efter VM 2014 när hans nuvarande kontrakt har löpt ut med Santos.
Citera
2012-07-12, 15:58
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Bristen i din kartläggning är att Neymar är numera (kontrakten är påskriven) under Eike Batistas beskydd. För den som inte förstått är detta en leksak för Eike Batista. Eike Batista har en förmögenhet som motsvarar 4 gånger det som bröderna Rausing hade ihop (80 miljarder) då Eike Batista är god för 320 miljarder sek. Och Rausing var rikaste i UK sen de flyttade i mitten på 80 talet.

http://www.supersport.com/football/brazil/news/120711/Eike_Batista_to_run_Neymars_career

Alltså spelar ingen roll var brasseklubbarna hamnar i din kartläggning, det är Eike Batista personligen som sponsrar Neymar för han tycker att fotboll är roligt och vill att brassestjärnor ska lysa i Brasilien och inte någon annanstans. Eike Batista kan köpa kontant de 2-3 största europeiska klubbarna om han får lust till det. Det är det som gör att din kartläggning inte gäller. Agenturens kostnader för Eike Batista är ungefär som när en vanlig människa köper ett paket mjölk på Konsum, dvs påverkan på personens ekonomi är ca 0%.
Oavsett hur mycket pengar Batista än har får han väl själv inte pröjsa Neymar för att stanna i en viss klubb då det skulle gå emot FIFAs Fairplay-regler.
Citera
2012-07-12, 16:05
Medlem
dengo.dajordens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosh
http://video.telemetro.com/video/Neymar%253A-%2526quot%253Bsue%25C3%25B1o-con-jugar-en-Europa-pero-no-se-nada-del-Real-Madrid%2526quo t%253B/4dde624b834703d117be41f1b6535842

Här säger Neymar själv att han likt alla brasilianare drömmer om att en dag spela i Europa även om han har kontrakt med Santos och har för avsikt att spela där länge.

Jag tror själv att Neymar kommer lämna efter VM 2014 när hans nuvarande kontrakt har löpt ut med Santos.

Det är precis vad jag försökte säga, det sägs en sak i en intervju och det motsatta i en annan, och Neymar själv är inte dummare att han säger det som passar för ögonblicket. Du tror väl inte att han ger oregisserade intervjuer. Han säger precis det som hans rådgivare säger att han ska säga. Så gör alla. Hans framtid står på spel och han vill väl inte stänga några dörrar i onödan, men jag står kvar vid att han inte flyttar från Brasilien förrän efter VM 2014.

Och det är bra för honom och den glada konstnärliga fotbollen. Och självklart dåligt för köpefotbollen men hooo käääärs. Heja, Neymar!
Senast redigerad av dengo.dajorden 2012-07-12 kl. 16:10.
Citera
2012-07-13, 09:05
Medlem
dires avatar
Citat:
Haha dagens! öhhh har du levt i en grotta de senaste 10 åren? När var du i Brasilien (200 milj invånare, 9.5 milj km2) sist? På dig så går inte hissen ända upp va?

För att bli kidnappad för att man är rik behöver man inte resa så långt. Fråga Fabian Bengtsson.

ok. "levnadsstandarden är såpass mycket högre". Låt mig se: Grekland, Italien, Frankrike, Spanien, Portugal... hmmm, ja, VÄLDIGT starka och stabila ekonomier, och växande framför allt. du har inte läst nyheterna på länge, VA?!

Neymar kommer inte att lämna Brasilien på hela sin karriär och detta inleder en trend som redan andra spelare visat. Brasilien (och Argentina, Uruguay, etc) formligen sprutar bra spelare, hundratals varje år som du inte ens hör namnet på, de är basen i den spelarpyramiden som har Neymar och andra kända på toppen. Brasiliansk fotboll (Penta världsmästare) är inte köpefotboll utan har till 99.99% egna spelare som alla (kanske utom du) anser är enastående och fantastiska.

Jag har länkat till en intressant artikel men räknar kallt med att du inte läst igenom den då den förmodligen förstör din världsbild på något sätt.

Kanske dags att vakna och dra upp rullgardinen?

Brasilien har ett lägre HDI än Libyen, Ecuador och 82 andra länder. Lägg därtill att klubbfotbollen, både nationellt och kontinentalt, helt saknar status runt om i världen vilket begränsar de största inkomstkällorna.

Och appropå kidnappningar, du tror inte att personer levandes i Brasilien är överrepresenterade i statistiken över kidnappningar i ekonomiskt syfte?
Senast redigerad av dire 2012-07-13 kl. 09:09.
Citera
2012-07-15, 12:38
Medlem
svulles avatar
Citat:

Nästan, du la bara till sisådär 110 miljarder kronor för mycket. Till dags dato är Eike Batista god för inte mindre än cirkus 209 miljarder!
Citera
2012-07-21, 09:06
Medlem
dengo.dajordens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Nästan, du la bara till sisådär 110 miljarder kronor för mycket. Till dags dato är Eike Batista god för inte mindre än cirkus 209 miljarder!

Wow! ursäkta mitt misstag, då är han en fattiglapp ju!

att be om din fantastiskt pålitliga källa är väl för mycket begärt, eller hur?

Wiki, väl. Haha, dagens!
Citera
2012-07-21, 09:07
Medlem
dengo.dajordens avatar
Neymar är helt outstanding och ingår i ett helt outstanding lag.

http://www.sportal.se/os-i-london/brasilien-ar-helt-outstanding
Citera
2012-07-21, 20:55
Medlem
Markmags avatar
Aldrig sett honom spela men med tanke på alla hysteriska hyllningar man får läsa förväntar jag mig stordåd när jag väl ser honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in