Citat:
Ursprungligen postat av dengo.dajorden
Den slags eurocentrering börjar tillhöra det förflutna och kommer att accelereras av den pågående krisen i Europa, med Spanien som nästa offer. Krisen kommer med viss fördröjningen till fotbollen men den kommer var så säker, så Barcelonas och Europas köpefotboll kan ha sett sina bästa dagar. Neymar, 20 bast, vet allt detta och framför allt vet hans rådgivare det, och de påpekar att om 5-6 år är det ingen som vet hur det står till i konkursboet södra Europa. Alltså: stanna i Brasilien som är på väg upp i ekonomin och därför vänder spelare hem eller flyttar dit. Sist flyttade Forlán, visserligen 33 bast, till Inter i Porto Alegre. Men bemärk att han är med 2014 i VM. Senaste VMs bästa spelare.
Om jag hade Elke Batista som mentor och var begåvad brasse fotbollsspelare så skulle jag stanna i Brasilien alla dagar i veckan.
Skrönan att Neymar skulle få det bättre eller utvecklas mer i Europa är bara en skröna.
I reklamen nedan utspelar sig följande dialog mellan Neymar och en känd musiker.
Hörrö, Neymar, varför flyttade inte du till Europa?
Neymar: Europa?
...Storm... regn ... snö ... is ... grått väder... elände
Neymar: Nääää, jag tror att jag stannar hellre här...
http://www.youtube.com/watch?v=x1SxcEzgJwQ
Han gör t.o.m. narr av Europa!
Jag håller med grabben till 100%
Om jag hade Elke Batista som mentor och var begåvad brasse fotbollsspelare så skulle jag stanna i Brasilien alla dagar i veckan.
Skrönan att Neymar skulle få det bättre eller utvecklas mer i Europa är bara en skröna.
I reklamen nedan utspelar sig följande dialog mellan Neymar och en känd musiker.
Hörrö, Neymar, varför flyttade inte du till Europa?
Neymar: Europa?
...Storm... regn ... snö ... is ... grått väder... elände
Neymar: Nääää, jag tror att jag stannar hellre här...
http://www.youtube.com/watch?v=x1SxcEzgJwQ
Han gör t.o.m. narr av Europa!
Jag håller med grabben till 100%
Det tror jag faktiskt inte ett dugg på. Aldrig tidigare har det funnits så mycket pengar i den Europeiska fotbollen som nu. Många Spanska klubbar lider av skatteskulder, Milan har tagit skada av krisen pga att Berlusconi förlorat pengar. I övrigt mår de Europeiska storklubbarna bättre än någonsin, de tjänar mer pengar än någonsin tidigare och växer så det knakar. Europa dominerar just nu världsfotbollen vilket man inte minst såg i VM 2010 med 3 Europeiska lag i semi och 2 finallag.
De Europeiska ligorna och klubbarna är för stora och rika för att kunna bli utkonkurerade av Brasilianska ligan eller den Kinesiska. Att Neymar stannar i Brasilien så pass länge beror på att lovande talanger som Robinho, Adriano med flera gått till Europa i väldigt tidig ålder och låtit pengarna, festerna och kändisskapet stiga dem åt huvudet. Jag tror det har varit ett smart drag av Neymar att stanna tills nu ungefär men han bör börja tänka på att flytta om han vill bli något stort.
Många stora fotbollsprofiler har gått ut och sagt att Neymar måste till Europa nu, Brasse Ronaldo tillexempel. Senast var det den Brasilianska landslagstränaren Mano Menezes som sa att Neymar bör flytta för att skaffa sig erfarenhet och kunna utvecklas till VM 2014. Självklart har de rätt.
Med alla pengar som finns att tjäna för investerare i Europeisk fotboll och med de varumärken som klubbarna i Europa byggt upp så kan jag inte se annat än att Eurocentreringen kommer fortsätta i minst 100 år.
Att Neymar låtit sälja ut sig själv och sina rättigheter till Brasilianska affärsmän är bara sorgligt. De vill ha kvar honom i Brasilien för att kunna använda honom som reklampelare för Brasilianska varumärken. Kan bara vara negativt för honom och för hans karriär.
Visst att många avdankade fotbollspelare går till Brasilien men de är som sagt avdankade. Har du sett Forlan den senaste säsongen?
Och varför skulle det vara en skröna att man utvecklas som fotbollspelare om man spelar i ett lag och liga som håller mycket högre kvalité?
Senast redigerad av Skrank 2012-07-12 kl. 15:02.
Senast redigerad av Skrank 2012-07-12 kl. 15:02.