2004-08-28, 22:41
Medlem
Evil_Santas avatar
Tjenna hade naturkunskap på schemat i onsdags där vi hade en enkel laboration där man skulle få ett ägg att flyta i vatten genom att tillsätta salt till vattnet och därmed öka densiteten i vattnet vilket får ägget att flyta.
Något som har stor betydelse för torskens liv i öresund, där vattnet måste vara tillräckligt salt så att äggen flyter så de inte hamnar på botten där det är syrebrist och äggen dör.
Så långt har jag väl förstått någorlunda, men sedan sa hon att man trodde att torsken och dess ägg skulle hotas när man byggde öresundsbron, men att det tack o lov inte blev så.
Då hängde jag inte riktigt med :/ , hur skulle öresundsbron kunna hota äggen?
Skulle öresundsbron på något sätt sänka salthalten i vattnet så äggen dog eller var det bilarna på bron som skulle förgiftat äggen trodde man?
Nån som kan hjälpa mig att förstå hur öresundsbron kunde ha hotat torsken?
Skulle vara mycket tacksam.

Ps. Är inte riktigt säker att dettta är rätt forum men hoppas verkligen det . ds
Citera
2004-08-28, 23:49
Medlem
trötts avatar
Har för mig att det hela handlade om att fundamenten och de konstgjorda "öarna" skulle förändra flödet av vattnet in i Östersjön, och på detta sätt störa saltbalansen.
Citera
2004-08-29, 00:06
Medlem
scratchys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trött
Har för mig att det hela handlade om att fundamenten och de konstgjorda "öarna" skulle förändra flödet av vattnet in i Östersjön, och på detta sätt störa saltbalansen.

Precis. Man löste det genom att muddra botten så att det blev djupare på vissa ställen.
Citera
2004-08-29, 00:07
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trött

Stämmer. Imorgon kväll eller måndag ska jag leta upp länkar. Kolla Fiskeriverket/Naturskyddsföreningen/Sportfiskarnas hemsidor så länge...
Citera
2004-08-29, 12:26
Medlem
Evil_Santas avatar
Exakt hur störde den saltbalansen? Förstår inte riktigt, skulle vara väääldigt trevligt ifall jag skulle kunna få lite mer fakta, men är grymt tacksam för svaren grabbar(eller tjejer) keep em coming.

PS. Tack så jättemycket för länktipsen också haifa ska försöka hitta lite där. .ds
Citera
2004-08-29, 12:31
Medlem
Ursas avatar
Så här:
Östersjöns enda tillflöde av saltvatten är genom Öresund. Annars är det bara sötvatten som kommer in (särskilt smältvatten från floderna, särskilt norrut).
Man var rädd för att bron skulle minska inflödet av saltvatten.
Problemet är egentligen att det bara blir rejäla inflöden av saltvatten under stormar, och när man började bygga bron hade det inte varit storm där på några decennium.
Citera
2004-08-29, 19:15
Medlem
Evil_Santas avatar
Tack så jättemycket för den fina förklaringen ursa!
Citera
2004-08-29, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
Så här:
Östersjöns enda tillflöde av saltvatten är genom Öresund. Annars är det bara sötvatten som kommer in (särskilt smältvatten från floderna, särskilt norrut).
Man var rädd för att bron skulle minska inflödet av saltvatten.
Problemet är egentligen att det bara blir rejäla inflöden av saltvatten under stormar, och när man började bygga bron hade det inte varit storm där på några decennium.

Är du säker? Så vitt jag vet är saltvatten tyngre än bräckt och sött vatten, således borde det största inflödet kunna ske där det största djupet återfinns, nämligen stora bält.Naturligtvis inverkar även strömmar och dylikt på sånt här.

Jag tror personligen att det där med saltvattenflödet blev lite uppförstorat av miljöskyddsorganisationer.
Citera
2004-08-30, 11:03
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Tack så jättemycket för den fina förklaringen ursa!

Nemas problemas, glad att kunna hjälpa!

Citat:
Ursprungligen postat av kaizer

Är du säker? Så vitt jag vet är saltvatten tyngre än bräckt och sött vatten, således borde det största inflödet kunna ske där det största djupet återfinns, nämligen stora bält.Naturligtvis inverkar även strömmar och dylikt på sånt här.

Jag tror personligen att det där med saltvattenflödet blev lite uppförstorat av miljöskyddsorganisationer.

Du har helt rätt, jag uttryckte mig slarvigt angående området för att göra det tydligt vad jag menade innan min ugnspannkaka brändes vid. Men som jag skrev sker de avgörande inflödena av saltvatten under stormar, och då spelar inte vattnets tyngd lika stor roll eftersom vinden har så stor kraft.

Jag kom vid tidpunkten fram till samma slutsats som du, att oron var obefogad. Miljöpåverkan från bron handlar snarare, om man vill hitta något att oroa sig för, om ökad förorening från den ökade trafiken.
Citera
2004-08-30, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
Så här:
Östersjöns enda tillflöde av saltvatten är genom Öresund
Stora och Lilla Bält då? Att några bropelare skulle påverka flödet av saltvatten, är ju hysteriskt...
Citera
2004-08-31, 07:55
Medlem
trötts avatar
Vad jag vet så har Stora och Lilla Bält legat på fixa positioner ganska länge nu... De är knappast grus- och betonghögar som uppkommit över natten.
Citera
2004-08-31, 12:00
Bannlyst
Men Bälten är ju breda vattenleder som borde föra in minst lika mycket saltvatten till Östersjön som smala Öresund.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in