2011-02-18, 10:55
Medlem
Hej!

Jag bor i en liten tvåa utan spisfläkt i köket. resultatet av detta har blivit man fått en liten mysig flott beläggning på väggar och tak. Nu vill jag desperat bli kvitt detta fenomen. men hur i helvete ska jag bära mig åt?

En polare rekommenderade en rejäl klorin skrubbning. men kan inte det förstöra väggarna?
Visa av väggarna är vitmålad betong, så det borde bli ganska enkelt på dem. andra är normala väggar, men verkar ha en robust väv.

Tack på förhand
Citera
2011-02-18, 11:13
Medlem
Snurrens avatar
Klorin bleker, men löser inte fett. Du behöver ett fettlösande rengöringsmedel, men risken är att det blir flammigt.
Citera
2011-02-18, 11:33
Medlem
Damp_unges avatar
hej hej! håller med tidigare kommentar, klorin löser inte fett. starka rengöringsmedel (fettlösande) löser upp färgen oxå! men skulle kunna köra med målartvätt (kaustiksoda), den är gjord för att ta bort smuts och fett innan målning men den kan göra färgen mjuk så den lossnar från väggen ändå... mitt tips, diskmedel!

lycka till

Edit. eventuellt kanska du behöver måla om, tänk då på att fettfläckar går igenom vattenbaserad färg!!!
Senast redigerad av Damp_unge 2011-02-18 kl. 11:37.
Citera
2011-02-18, 12:17
Medlem
sommarlovs avatar
Jag tog bort stek-fett med lacknafta en gång...
Citera
2011-02-18, 12:18
Medlem
serbers avatar
kör en omgång med diskmedel sen utvärdera om du ska köra en omgång till eller ta något starkare.
Citera
2011-02-18, 13:53
Medlem
Snurrens avatar
Jag kan ju slå ett slag för mirakeltrasor igen... Dom är suveräna på att suga upp fett (händerna blir till och med uttorkade när man hållit på med dem en stund). Regeln är att torr mirakeltrasa suger upp damm, fuktig/våt suger upp fett. Inget rengöringsmedel behövs. Sedan kan man med fördel koka upp den i en kastrull med tvättmedel för att få den ren. Ska ej tvättas med sköljmedel. Det är riktigt bra att ta bort fläckar från tapeter med, för ofta gör rengöringsmedel fläckar värre på papperstapeter. Ska du tvätta stora ytor bör du investera i flera trasor. Skulle tro att de med störst öglor är bäst i detta sammanhang.
Citera
2011-02-18, 14:10
Medlem
Ebermaiers avatar
Jag brukar ha en flaska väteperoxid stående inne på badrummet för att rengöra sår. Det räcker med bara några droppar för att smutsen ska fräsa bort från såret. Jag har provat att rengöra smutsiga kakelplattor i duschen och det fungerar utmärkt bra, så det borde kunna hjälpa dig.
Citera
2011-02-18, 14:37
Medlem
Damp_unges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Jag kan ju slå ett slag för mirakeltrasor igen... Dom är suveräna på att suga upp fett (händerna blir till och med uttorkade när man hållit på med dem en stund). Regeln är att torr mirakeltrasa suger upp damm, fuktig/våt suger upp fett. Inget rengöringsmedel behövs. Sedan kan man med fördel koka upp den i en kastrull med tvättmedel för att få den ren. Ska ej tvättas med sköljmedel. Det är riktigt bra att ta bort fläckar från tapeter med, för ofta gör rengöringsmedel fläckar värre på papperstapeter. Ska du tvätta stora ytor bör du investera i flera trasor. Skulle tro att de med störst öglor är bäst i detta sammanhang.

Bra ide!!!! dom finns även som golvmoppar oxå
Citera
2011-02-18, 15:27
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slappyMCnasty
Hej!

Jag bor i en liten tvåa utan spisfläkt i köket. resultatet av detta har blivit man fått en liten mysig flott beläggning på väggar och tak.

Nu har jag fått ett nytt roligt exempel på särskrivningar som får annan betydelse än det var tänkt: "flott beläggning", tjusigt värre. Ta inte illa upp TS, vi kan behöva skratta lite.
Citera
2011-02-19, 09:44
Medlem
Styrbjörns avatar
Målartvätt är din vän!
Ta någon lite mildare variant typ Bioklean, så är den ganska snäll mot själva färgen också.
Citera
2011-02-19, 09:53
Medlem
ZätaGustavs avatar
Att tvätta rummet från golv till tak med klorin är ju en klassisk mördargrej. Resultatet brukar ju bli ett beige rum. Från golv till tak. Inte lyckat alltså, vare sig för mördare eller innehavare av sunkiga lägenheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in