2011-02-18, 07:40
Medlem
David Pruttons avatar
Hörde en intressant sak av en vän igår som jag bara var tvungen att undersöka.
Ska direkt säga att det bara är vad jag "hört" av henne och jag har ingen aning om detaljer.

Min vän påstod i alla fall att en vän till henne hade fått sin bil stulen, men på grund av att bilen hade en "elektronisk startspärr" (osäker på vad det heter) så hade försäkringsbolaget börjat trilskas och nekat ersättning - de hade till och med hävdat att försäkrinstagaren själv var inblandad i bilens stöld.

Jag tycker ju att det minst sagt låter orimligt, men inser ju att det högst troligt måste ligga något mer bakom det OM det faktiskt vore så.

Nåväl, vi diskuterar det ett tag och det slutar med att min vän blir lite irriterad då jag ifrågasätter det hela, hon påstod till och med att det var vanligt nuförtiden att försäkringsbolagen nekar ersättning av den anledningen, dvs "enbart" att bilen inte kan stjälas pga startspärren.

Kan det verkligen stämma?
Kan försäkringsbolaget själv ta det beslutet?
Tacksam för svar, tycker det verkar lite underligt.
Citera
2011-02-18, 07:53
Medlem
TheBasterds avatar
Det var någon tjej som var med i gamla Plus! för ungefär ett år sedan.
Hon hade en Saab med elektronisk startspärr, och den blev stulen.

Försäkringsbolaget gick på tillverkarens påstående att bilen var ostjälbar, och påstod att:

1. Antingen har ägaren själv stulit bilen.
2. Ägaren har varit oförsiktig med bilnycklarna

Ingen ersättning betalades ut pga av detta.
Hur det gick sedan har jag ingen aning....

Så visst händer det!
Citera
2011-02-18, 09:08
Medlem
berrens avatar
startspärrar gör bilar ostjälbara och Titanic var osänkbart
Citera
2011-02-18, 12:07
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBasterd
Det var någon tjej som var med i gamla Plus! för ungefär ett år sedan.
Hon hade en Saab med elektronisk startspärr, och den blev stulen.

Försäkringsbolaget gick på tillverkarens påstående att bilen var ostjälbar, och påstod att:

1. Antingen har ägaren själv stulit bilen.
2. Ägaren har varit oförsiktig med bilnycklarna

Ingen ersättning betalades ut pga av detta.
Hur det gick sedan har jag ingen aning....

Så visst händer det!

Mmm, nu när du säger det känner jag igen det där, helt otroligt vad kasst ens minne är ibland.
Dock, vore intressant veta hurpass vanligt det är och hur det gick.
Samt vems är bevisbördan?

Citat:
Ursprungligen postat av berren
startspärrar gör bilar ostjälbara och Titanic var osänkbart

Jo men precis, det känns lite väl kategoriskt på något sätt.
Om nu de flesta nya bilar har dessa startspärrar, varför finns ens stöldskydd i försäkringen?
Citera
2011-02-18, 13:11
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Dock, vore intressant veta hurpass vanligt det är och hur det gick.
Samt vems är bevisbördan?

Det är relativt vanligt.

När försäkringsbolaget bevisat att bilen är omöjlig att stjäla (utan nyckel) genom att hänvisa till någon fin skrift från biltillverkaren så hamnar bevisbördan om att det inte är så på försäkringstagaren.
Citera
2011-02-18, 14:00
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Det är relativt vanligt.

När försäkringsbolaget bevisat att bilen är omöjlig att stjäla (utan nyckel) genom att hänvisa till någon fin skrift från biltillverkaren så hamnar bevisbördan om att det inte är så på försäkringstagaren.

Det stämmer, men man kan som du nämner likväl överklaga försäkringens beslut och ha en god chans att vinna.

Försäkringsbolagen försöker hitta alla möjliga anledningar till att slippa betala ut pengar, det är då det måste till jobb för att vevas det faktum att bilen faktsikt är stulen utan ens egen inblandning. Detta kan vara av yttersta problematik, men är fullt möjligt då det i stor utsträckning finns alternativ att stjäla bilar även med elektronisk spärr.

Det finns mångt och mycket som tas upp som faktorer och bestämmelser vid ett sådant fall - men att man är helt utan försäkrng bara för att bilen har spärrlås är naturligtvis felaktigt.
Senast redigerad av Ivecc 2011-02-18 kl. 14:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in