Citat:
Ursprungligen postat av The Beach boy
När jag lyssnar på There's a Light That Never Goes Out så tycker jag att den låter väldigt mainsteam, men ändå brukar dom klassas som alternative. Alternativ musik då tänker jag på mer svårlyssnade saker som sånna där band som spelar på ovanliga instrument eller använder saker som inte brukar anses som instrument som oljefat t ex och vars låtar innehåller konstiga taktarter och sånt. Varför anses The Smith tillexempel vara ett alternativt band när det låter som dom flesta band från 80 talet? Att sjunga om kärlek i låtar som går i 4/4 är väl ganska kommersiellt, eller? The Cure är också ett band som sjunger typiska kärlekslåt med väldigt enkla melodier. Sisters Scissor är också ett band som är väldigt lätt-tillgängligt som också räknas som alternativa.
The Cure började ju som post-punk-depp-rock band och innan 90-talet var det ju ett rent alternativband/de flesta lyssnare var goths; det var väl först med "disintegration" och diverse MTV-lanseringar (Lullaby) som man nådde till ett större publikum.
Du verkar inte ha hört mycket The Cure, de flesta blir en aning deppiga av deras tidiga skivor, kallades inte för "depp-rock" för inget.