2011-02-18, 00:22
Medlem
Rompahs avatar
jaaaaaa, precis terhmtat mig frn paniken. Kpte macen fr ngon mnad sen fr 10 000, och redan efter en mnad ska den brja dampa.

Jag gjorde inget spec, satt bara och blddrade genom mina filmer som jag har liggandes i en extern hrddisk. Hrddisken anvnde jag tidigare med min PC, s jag kan inte lgga filer p denna hrddisk, bara lsa filer frn den. S ja, jag satt dr och kollade igenom lite, d jag pltsligt frn ingenstans fick pinwheel of doom. japp satt och vntade p att den skulle frsvinna men det gjorde den inte.

Nsta sak som hnde var att hela finder freeza. frskte stnga ner finder rutan, command+w funkade ej, command+q funkade inte.. Smart som jag r, istllet fr att bara starta om datorn s drog jag istllet ur usb kabeln Det var hr jag tror datorn verkligen krascha. Nu vgrade den stnga ner nt alls. Blev lite sur och brja clicka varje command som finns att kra..

D!! Helvete. Klickade jag command + esc... ngrade stort.. fick fram Front Row, ett smuts program som krs i helskrm..

Klickade command+esc, fick fram front row och hr fastnade datorn i 2 timmar. Kunde inte force shutdown, kude inte stnga ner ngot, datorn svarade inte p ngot commando alls.. ingenting frn google hjlpte (verkligen, ingenting),,,, i 2 hela timmar satt man odrog i sitt hr.. finns inget batteri att plocka ut ens, kunde inte gra nnting! s jag drog ur laddaren och vntade p att den skulle slockna.. jobbigt att dom ska bygga macbooks me sn kraftig batteritid (5 timmar minst).. efter dessa 2 timmarna gav jag upp, tog datorn med mig till brorsans rum, svor lite o kasta den lite ltt p hans sng, d hnde ngot och den slocknade

Ni anar inte vreden jag knde, kan inte beskriva de med ord.. ringde USA support, skickade emails, skapade 4 threads p 4 olika forums, allt frn en sketen iphone med 400 pixel skrm, blev lite frustrerande! har ocks en applikation som jag jobbar med fr iphone, har utvecklat den sen jag kpte datorn utan att backupa filerna,, trodde ja gick miste om allt arbete dr med!

Har detta hnt er?? Vad gr ni i snafall? Vad ska man tnka p o kan man frbereda sig / undvika kommande freezes???? Vill veeerkligen inte g igenom detta igen, trodde att jag frlorat datorn!

h//En lttad man
Senast redigerad av Rompah 2011-02-18 kl. 00:27.
Citera
2011-02-18, 00:31
Medlem
Testade du ens att hlla in startknappen i typ 5sek?
Citera
2011-02-18, 00:33
Medlem
Liberaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Min MacBook Pro har fryst en enda gng. D funkade det utmrkt.
Citera
2011-02-18, 00:34
Medlem
tossefars avatar
Varfr tryckte du inte bara p powerknappen?
Citera
2011-02-18, 00:35
Medlem
Lethass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rompah
Ni anar inte vreden jag knde, kan inte beskriva de med ord.. ringde USA support, skickade emails, skapade 4 threads p 4 olika forums, allt frn en sketen iphone med 400 pixel skrm.

400 pixlar? verkligen?

Som Rixton sa, testade du ens att hlla in startknappen en stund?
Citera
2011-02-18, 00:39
Medlem
TroyMcLures avatar
Citat:
text

h//En lttad man

S hur lste du problemet? Startade den som vanligt efter att batteriet laddat ur?

Citat:
Ursprungligen postat av Rixton

Hehe. Ocks nyfiken med tanke p att detta fungerar p s gott som alla datorer eftersom funktionen r frikopplad frn sjlva operativsystemet.
Citera
2011-02-18, 00:53
Medlem
Rompahs avatar
Ja! Det var det frsta jag testade. Kan det vara p.g.a Front Row tro?

Datorn slocknade d jag slppte den p broderns sng. Inte direkt utan 10 sekunder eftert.. Och det efter att jag hllit in command + shift + power / enbart power ett flertal gnger utan resultat

Min har fryst ordentligt 3 gnger hittils, frsta gngen i typ 10 minuter. Andra gngen i kanske 40, d hjlpte shift + command + power, men ja, efter 40 minuters frsk. Tredje gngen fastnade den i 2 timmar.. Det verkar bara bli vrre och vrre
Citera
2011-02-18, 00:56
Medlem
tzjs avatar
Grabbar? Ngon som kan mitt standardsvar?

Citera
2011-02-18, 01:02
Medlem
Lethass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj

Det r ju det du r till fr, plus att hlla ordning p oss.

Jag ngrar mig redan att jag har med den dr gubben..
Citera
2011-02-18, 01:04
Medlem
Rompahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj

Det hjlpte ju ej Om jag inte kan stnga ner datorn, vad hjlper d skert lge?
Citera
2011-02-18, 01:06
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Det hjlpte ju ej Om jag inte kan stnga ner datorn, vad hjlper d skert lge?

Nr du vl stngt av datorn, s hller du inne shifttangenten samtidigt som du startar den. Slpp tangenten nr du ser en loadingbar i botten av skrmen. Nr datorn sedan startat, s startar du om som vanligt igen.

Lethas: Du gjorde rtt att anvnda den smileyn.
Citera
2011-02-18, 01:38
Medlem
SuperTimors avatar
Det brukar funka att ta ur strmsladden och batteriet (om det inte gr att stnga av med powerknappen) men man kanske mste lmna den till apple support fr att komma t batteriet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in