Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-02-18, 00:22
Medlem
Rompahs avatar
jaaaaaa, precis återhämtat mig från paniken. Köpte macen för någon månad sen för 10 000, och redan efter en månad ska den börja dampa.

Jag gjorde inget spec, satt bara och bläddrade genom mina filmer som jag har liggandes i en extern hårddisk. Hårddisken använde jag tidigare med min PC, så jag kan inte lägga filer på denna hårddisk, bara läsa filer från den. Så ja, jag satt där och kollade igenom lite, då jag plötsligt från ingenstans fick pinwheel of doom. japp satt och väntade på att den skulle försvinna men det gjorde den inte.

Nästa sak som hände var att hela finder freeza. försökte stänga ner finder rutan, command+w funkade ej, command+q funkade inte.. Smart som jag är, istället för att bara starta om datorn så drog jag istället ur usb kabeln Det var här jag tror datorn verkligen krascha. Nu vägrade den stänga ner nåt alls. Blev lite sur och börja clicka varje command som finns att köra..

DÅ!! Helvete. Klickade jag command + esc... ångrade stort.. fick fram Front Row, ett smuts program som körs i helskärm..

Klickade command+esc, fick fram front row och här fastnade datorn i 2 timmar. Kunde inte force shutdown, kude inte stänga ner något, datorn svarade inte på något commando alls.. ingenting från google hjälpte (verkligen, ingenting),,,, i 2 hela timmar satt man odrog i sitt hår.. finns inget batteri att plocka ut ens, kunde inte göra nånting! så jag drog ur laddaren och väntade på att den skulle slockna.. jobbigt att dom ska bygga macbooks me sån kraftig batteritid (5 timmar minst).. efter dessa 2 timmarna gav jag upp, tog datorn med mig till brorsans rum, svor lite o kasta den lite lätt på hans säng, då hände något och den slocknade

Ni anar inte vreden jag kände, kan inte beskriva de med ord.. ringde USA support, skickade emails, skapade 4 threads på 4 olika forums, allt från en sketen iphone med 400 pixel skärm, blev lite frustrerande! har också en applikation som jag jobbar med för iphone, har utvecklat den sen jag köpte datorn utan att backupa filerna,, trodde ja gick miste om allt arbete där med!

Har detta hänt er?? Vad gör ni i sånafall? Vad ska man tänka på o kan man förbereda sig / undvika kommande freezes???? Vill veeerkligen inte gå igenom detta igen, trodde att jag förlorat datorn!

h//En lättad man
Senast redigerad av Rompah 2011-02-18 kl. 00:27.
Citera
2011-02-18, 00:31
Medlem
Testade du ens att hålla in startknappen i typ 5sek?
Citera
2011-02-18, 00:33
Medlem
Liberaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Min MacBook Pro har fryst en enda gång. Då funkade det utmärkt.
Citera
2011-02-18, 00:34
Medlem
tossefars avatar
Varför tryckte du inte bara på powerknappen?
Citera
2011-02-18, 00:35
Medlem
Lethass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rompah
Ni anar inte vreden jag kände, kan inte beskriva de med ord.. ringde USA support, skickade emails, skapade 4 threads på 4 olika forums, allt från en sketen iphone med 400 pixel skärm.

400 pixlar? verkligen?

Som Rixton sa, testade du ens att hålla in startknappen en stund?
Citera
2011-02-18, 00:39
Medlem
TroyMcLures avatar
Citat:
text

h//En lättad man

Så hur löste du problemet? Startade den som vanligt efter att batteriet laddat ur?

Citat:
Ursprungligen postat av Rixton

Hehe. Också nyfiken med tanke på att detta fungerar på så gott som alla datorer eftersom funktionen är frikopplad från själva operativsystemet.
Citera
2011-02-18, 00:53
Medlem
Rompahs avatar
Ja! Det var det första jag testade. Kan det vara p.g.a Front Row tro?

Datorn slocknade då jag släppte den på broderns säng. Inte direkt utan 10 sekunder efteråt.. Och det efter att jag hållit in command + shift + power / enbart power ett flertal gånger utan resultat

Min har fryst ordentligt 3 gånger hittils, första gången i typ 10 minuter. Andra gången i kanske 40, då hjälpte shift + command + power, men ja, efter 40 minuters försök. Tredje gången fastnade den i 2 timmar.. Det verkar bara bli värre och värre
Citera
2011-02-18, 00:56
Medlem
tzjs avatar
Grabbar? Någon som kan mitt standardsvar?

Citera
2011-02-18, 01:02
Medlem
Lethass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj

Det är ju det du är till för, plus att hålla ordning på oss.

Jag ångrar mig redan att jag har med den där gubben..
Citera
2011-02-18, 01:04
Medlem
Rompahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj

Det hjälpte ju ej Om jag inte kan stänga ner datorn, vad hjälper då säkert läge?
Citera
2011-02-18, 01:06
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Det hjälpte ju ej Om jag inte kan stänga ner datorn, vad hjälper då säkert läge?

När du väl stängt av datorn, så håller du inne shifttangenten samtidigt som du startar den. Släpp tangenten när du ser en loadingbar i botten av skärmen. När datorn sedan startat, så startar du om som vanligt igen.

Lethas: Du gjorde rätt att använda den smileyn.
Citera
2011-02-18, 01:38
Medlem
SuperTimors avatar
Det brukar funka att ta ur strömsladden och batteriet (om det inte går att stänga av med powerknappen) men man kanske måste lämna den till apple support för att komma åt batteriet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in