2011-02-17, 22:49
Medlem
Negerfans avatar
Hej på er!

Saken är den att jag är i behov av att låna en relativt liten summa. Som minst 30 000:- och som mest 50 000:-. Jag ska använda den för privat konsumtion. Behöver ny dator och lite hemmabioprylar etc.

Jag arbetar bara halvtid och får inte ut så mycket i månaden. Jag var sjukskriven på heltid fyra månader förra året pga en arbetsskada men arbetar nu halvtid och är sjukskriven på halvtid. Så min inkomst kommer både från min arbetsgivare och försäkringskassan och jag får väl ut knappt 13 500:- efter skatt per månad.

Hur länge jag kommer att vara sjukskriven har jag inte en aning om men förlorar jag sjukskrivningen blir det inte fett. Dock har jag ett extraknäck som i korthet går ut på att jag gör arbeten på datorn åt ett par mindre företag jag fått kontakt med via bekantas bekanta. Detta genererar en del pengar så jag klarar mig även om jag förlorar sjukskrivningen. Och för att ingen ska bli irriterad, jag är sjuk på riktigt och myglar inte och min sjukdom påverkar inte på något sätt min förmåga att utföra ovan nämnda datorarbeten.

Det jobbiga är att dessa företag som jag utför arbeten åt vägrar betala ut en vit lön utan det är kontanter i näven som gäller. Accepterar jag inte det är de inte intresserade av mina tjänster. Så, ja, jag är en skattesmitare. Dock en ofrivillig sådan.

Nu till min fråga. Jag har talat med min bank (Swedbank) och de säger att de inte lånar ut några pengar till mig för de menar att jag inte kommer att kunna betala av lånet pga min låga inkomst. Och jag kan ju inte gärna säga att jag jobbar svart till dem. Men jag har räknat på min ekonomi och kommit fram till att jag med god marginal kan betala av ett lån på den aktuella summan.

Så vart vänder man sig då? Jag är helt oinsatt i det här men har ju inte lyckats missa reklamen från Ge Money Bank för att ta ett exempel. De verkar inte vara så knussliga med säkerheter och höga inkomster vad jag förstår. De lånar ut pengar till personer som mig och kompenserar genom att ta en betydligt högre ränta än de riktiga bankerna. Har jag förstått rätt då?

Man kan räkna ut vad man får betala tillbaka på diverse lån på deras sida. Tex om man lånar 40 000:- på 5 år blir det 796;- att betala i månaden och det är ungefär vad min mobiltelefon kostar i månaden. Så det klarar jag lätt. Men. Är inte det där en riktig glädjekalkyl? Det är väl den absolut lägsta räntan de lånar ut pengar till och skulle jag ansöka blir det väl en betydligt högre avgift att betala. Eller vad säger ni?

Nu undrar jag om någon här kan tipsa mig om några bra och seriösa lånegivare som lånar ut pengar till folk med låga inkomster och utan säkerheter? Är Ge Money Bank bra eller är det några jävla ockrare? Vad finns det mer för lånegivare att vända sig till som är seriösa och har sansade räntor?

Ett alternativ är naturligtvis att jag köper det jag behöver på avbetalning. Problemet är bara att de tre butiker jag ska använda mig av har max tre år som återbetalningstid och då blir den sammanlagda månadskostnaden för hög. Jag vill inte behöva betala mer än max 1000:- i månaden och behöver låna ca 40 000:-, kanske lite mer eller lite mindre.

Så vart ska jag vända mig och är det något särskilt jag behöver tänka på? Och är dessa lånegivare någorlunda seriösa eller är det rena gangsters som driver dem? Och som bokstavligen krossar ens knäskålar om man missar en betalning? Hoppas att ni förstå vad jag menar, det blev lite rörigt, men stort tack på förhand! Till sist vill jag bara påpeka att det mesta jag ska köpa är datorkomponenter som jag behöver för att utveckla min lilla verksamhet, bla ett grafikkort för över 8000:-. Och förhoppningsvis får jag om allt går väl kunder som är beredda att betala vit skattepliktig ersättning för mina arbeten.

Tack!
Citera
2011-02-17, 22:52
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerfan
Hej på er!

Saken är den att jag är i behov av att låna en relativt liten summa. Som minst 30 000:- och som mest 50 000:-. Jag ska använda den för privat konsumtion. Behöver ny dator och lite hemmabioprylar etc.
Nej, du har inget som helst behov av att köpa ny dator och hemmabioprylar för lånade pengar.
Har du utrymme att avvara 800 i månaden som du sa så kan du börja spara ihop pengar som du sen konsumerar för, inte tvärtom!

Om du behöver ett lån för att starta upp en rörelse så kan du prata med banken om det och lägga fram din affärsplan.
Citera
2011-02-17, 23:05
Medlem
Brutes avatar
Hemelektronik köps ju på räntefri avbetalning.
Det är väl knappast en nyhet för någon. Inkl. TS.

//Brute
Citera
2011-02-17, 23:10
Medlem
Garneringsmannens avatar
Så in i helvete korkat att köpa hemmabio och dator för lånade pengar. Jag hade inte gjort det. Proritera det som du ska använda, spara ihop pengar, köp.

Den här lånekulturen vi har fått i det här landet är ju fan satan.....
Citera
2011-02-18, 06:22
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Om du inte har abnormt hög hyra tycker jag att 13.500 inte alls är en låg inkomst. Men i ditt läge hade jag rekommenderat dig att ligga lågt och försökt spara ihop till prylarna. Som du själv säger vet du inte om sjukskrivningen går tå helvete och du inte har in mer pengar därifrån, då är det dumt att sitta med avbetalningar/lån.

Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Hemelektronik köps ju på räntefri avbetalning.
Det är väl knappast en nyhet för någon. Inkl. TS.

Fast det tillkommer faktuaavgift och andra småkostnader de bakar in för att ändå tjäna något på det.
Citera
2011-02-18, 07:02
Medlem
Hur fasen kan man ha ett behov av att låna 50 lakan för att köpa en dator och ett biosystem? Du kan få ett vettigt biosystem för 10 lakan och en dator för 15 lakan, för jag antar att det är en speldator du ska ha. Annars räcker det med 4 lakan.
Citera
2011-02-18, 10:34
Medlem
precis finns räntefritt o de brukar inte kolla
om hur mycke du tjänar bara du inte har
betalnings anmärkning
Citera
2011-02-18, 14:07
Medlem
Kutlans avatar
Hur spännande det än må vara att få en "ny" dator och ett "nytt" hemma bio system kommer det inte vara värt det att skuldsätta dig i flera år! Du har ju för fan 13,5k i mån det som blir över kan max vara 1-2k och då lever du ju nästan på existensminimum.

Du är SJUKT dum i huvudet och du skuldsätter dig, och då får du leva med att du kanske blir vräkt osv.
Citera
2011-02-19, 22:50
Medlem
Negerfans avatar
Jisses! Det var hårda ord från de flesta som svarat. Jag förstår inte riktigt vad som är orsaken till all denna vrede? Min största passion i livet är musik och film. Och när jag lyssnar på musik, då lyssnar jag verkligen. Och jag vill ha riktigt bra bild när jag ser på film. Samt naturligtvis bra filmljud. Jag har ingen bil, jag har inte varit på en riktig semesterresa på tio år, jag går aldrig på krogen, dricker aldrig någonsin alkohol och jag lägger löjligt lite pengar på kläder.

Men då det gäller musik (och film, men främst musik), då får det kosta för där är jag kräsen. Att man kan få ett vettigt hemmabiosystem för 10 000 kronor kanske gäller för den som skrev det, men inte för mig. Vi är alla olika och för vissa kanske ett system för 10 000 kronor passar alldeles utmärkt. Men tyvärr inte för mig. För ett halvår sedan köpte jag en TV på 52" för 22 000 kronor och den är jag jättenöjd med. Och den köpte jag för sparade pengar. Men de billigare apparater jag tittade på hade en, i mina ögon, vedervärdig bild och jag visste att jag aldrig skulle stå ut med dem.

Och angående mina nya prylar så kostar förstärkaren 13 000 - 16 000 kronor, beroende på vilken jag modell jag väljer och BluRay-spelaren kostar 9 000 kronor. Till datorn ska jag ha ett grafikkort som kostar 8 500 kronor. Och nej, det är ingen speldator. Jag är arkitekt och mitt extraknäck går ut på att göra visualiseringar och animeringar åt diverse byggfirmor samt även en hel del annan visualisering. Och då behöver jag tyvärr ett så dyrt kort. Spela på datorn har jag faktiskt aldrig gjort.

Givetvis är det klokaste att spara först och sedan konsumera och så har jag gjort i hela mitt liv. Jag har, med undantag från CSN, aldrig tagit ett enda lån. Någonsin. Men när jag skrev inlägget var jag lite uppspelt och kände att det är ju nu jag lever, det är ju nu jag vill ha grejorna. Det kändes väldigt trist att tänka att jag behövde spara i 5-6 år först. Och det var där tanken slog mig att ta ett lån nu och betala av lånet på en 5-6 år och njuta av det bra ljudet nu och kunna ta de avancerade uppdragen som kräver det dyra grafikkortet nu.

Jag har en sambo och föräldrar som har det relativt bra ställt ekonomiskt samt en högavlönad syster och jag vet, att skiter sig allt kommer de att hjälpa mig, jag kommer aldrig bli vräkt och hamna på gatan. Kan jag inte betala av på lånet kommer jag att få låna pengar av mina föräldrar eller min syster, eller kanske till och med någon polarte och betala tillbaka när det ordnat sig för mig.

Så om någon vill tipsa mig om en någorlunda seriös långivare som har relativt sansade räntor samt kanske tipsa mig om långivare man bör undvika är jag väldigt tacksam. Troligtvis kommer jag aldrig att ta något lån men jag leker med tanken. För som sagt, det är nu jag vill ha grejorna. Och när jag ser hur folk runtomkring mig lånar flera miljoner till hus och lägenheter eller flera hundra tusen till en bli eller bränner 50 000 kronor på en semesterresa för hela familjen känner jag att det är kanske inte hela världen om jag lånar 40 000 kronor. För att investera i mitt livs största passion samt biodra till att jag kanske kan utveckla min lilla verksamhet lite mer.

Tack på förhand!
Citera
2011-03-22, 17:18
Bannlyst
Det finns flera företag som lånar ut pengar till privatpersoner, jag vet dock inte vad dom har för krav.

Det finns företag som vill ha säkerhet såsom hus, lägenhet, bil etc etc. Ett exempel är Bluestep.

Sen finns det ju alltid sveakredit

Fler tips finns på finansportalen

Hoppas det löser sig och att du kan betala utan att behöva låna mer pengar av familj/vänner.

MVH /R
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in