2011-02-17, 22:48
Medlem
k1ng3ns avatar
Hej.
Jag ska servera en trerätters middag om 10 dar till 16 pers. Jag hade som rubriken antyder tänkt mig att servera en lättare klar fisksoppa till förrätt. Alltså ingen tomat och inte så matig i rotfruktsavseende. Vad kan jag servera för att få till en bra meny?

Jag skulle vilja servera kött, är det ok om man kör fisk till förrätt?

Efterrätter??

Tacksam för hjälp. / k1ng3n
Citera
2011-02-17, 23:00
Medlem
whynotlixoms avatar
Kör hummersoppa till förrätt istället. Även fast fisksoppan inte är "matig" så kan den slå in dig på ett konstigt spår. Bättre att ta någonting lite neutralare som hummersoppa eller kanske någon annan skaldjurssoppa.. sen är det bara att smacka på med en fin bit kött, potatis (alt, blandade rotgrönsaker) och sen lite pannacotta på det, där har du en fin meny! Lycka till!
Citera
2011-02-17, 23:07
Medlem
k1ng3ns avatar
Jaaaa. Skaldjurssoppa blir ju alla tiders.
Jag hade en liten tanke på 80 tema först och slänga mig till med en räk coktail men fastnade på fisksoppa. Nu kan jag kombinera dessa, perfekt.

Någon som har andra idéer till efterrätt?
Citera
2011-02-19, 15:24
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k1ng3n
Jaaaa. Skaldjurssoppa blir ju alla tiders.
Jag hade en liten tanke på 80 tema först och slänga mig till med en räk coktail men fastnade på fisksoppa. Nu kan jag kombinera dessa, perfekt.

Någon som har andra idéer till efterrätt?

glace au four(stavas?)
Hemmagjord vaniljglass med fruktsallad (HERREJÄVLAR VA GOTT DET ÄR)
Glassbomb med hemmagjord vaniljglass och t.ex. mangosorbe
chokladfondant med hallonkompott eller hallonmousse
chokladmousse med lättvispad grädde på hallonspegel
citronpaj med täcke av maräng
Hemmagjord marängsviss (allt egengjort)

haha blev en jävla massa glass och choklad...
Citera
2011-02-19, 15:36
Medlem
Jag skulle rekommendera en skagenröra på en råraka,
sen en hummersoppa som whynotlixom skriver. Vill du inte lägga ut för mkt samt ont om tid
så kan du göra en Creme Ninon (grön ärtsoppa med champagne), btw byt champagnen mot en Cava (ingen som märker ändå...

Sedan kör du på en oxfile, rostade rotfrukter, potatisgratäng och en rödvinsky. Jo jag vet, mainstream, men alltid fruktansvärt gott och uppskattat av alla.

Som efterrätt kör du på en cheesecake med jordgubbar el. hallon som topping. Vill du ha recept så kan du bara PM:a mig.

Lycka till !
Citera
2011-02-19, 20:43
Medlem
erlgs avatar
Om du kör hummersoppa till förrätt brukar fågel vara en bra huvudrätt - vaktel, fasan eller varför inte ripa. Tryffel passar också bra som ingrediens om middagen inleds med hummer. Annars är kalv en bra uppföljare. Kanske kalvfilé Oscar - då kan du ju också använda hummerklon och resten av tryffeln!
Citera
2011-02-19, 20:57
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k1ng3n
Hej.
Jag ska servera en trerätters middag om 10 dar till 16 pers. Jag hade som rubriken antyder tänkt mig att servera en lättare klar fisksoppa till förrätt. Alltså ingen tomat och inte så matig i rotfruktsavseende. Vad kan jag servera för att få till en bra meny?

Jag skulle vilja servera kött, är det ok om man kör fisk till förrätt?

Efterrätter??

Tacksam för hjälp. / k1ng3n

Du bör nog undvika fisk-soppa om du därefter avser att avancera till kött...

Då jag, som du kanske ser på min avatar, är Hälsing så skulle jag kunna rekomendera följande:

Huvudrätt: Tjälknöl gjord på älg tillsammans med potatissallad eller hasselbackspotatis
Efterrätt: Hälsinge-ostkaka (icke att förväxla med den småländska) tillsammans med varm hjortronsylt.

Förrätten kan hållas enkel: kanske en klen skagen eller motsvarande, för folket kommer att vara mätta efter de följande rätterna...
Citera
2011-02-20, 13:42
Medlem
k1ng3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
glace au four(stavas?)
Hemmagjord vaniljglass med fruktsallad (HERREJÄVLAR VA GOTT DET ÄR)
Glassbomb med hemmagjord vaniljglass och t.ex. mangosorbe
chokladfondant med hallonkompott eller hallonmousse
chokladmousse med lättvispad grädde på hallonspegel
citronpaj med täcke av maräng
Hemmagjord marängsviss (allt egengjort)

haha blev en jävla massa glass och choklad...

Gud vilken härlig idé. Det var år sedan jag gjorde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in