2011-02-17, 22:44
Medlem
Blivandebiffs avatar
Hej! finns det någon möjlighet att kolla när datorn senast STÄNGDES av? Har windows 7, Acer Laptop.

Anledning; Min kusin skall låna min dator och jag har gett honom en tid då han SKA stänga av den för annars sitter han ihjäl sig vid den.. ( GEEK ) vill därför ha lite koll, om det nu går ?

//Biefff
Citera
2011-02-17, 22:48
Medlem
shhs avatar
Vet inte om detta fungerar på windows 7, men när XP var aktuellt så brukade jag titta på hur länge internetanslutningen har varit "aktiv". Där stod det alltid hur länge datorn varit på (dock så nollställs ju det så fort man stänger av datorn, så det kanske är svårt att utgå ifrån om din bror/kusin, eller vad det nu var, har en hjärna).
Citera
2011-02-17, 22:49
Medlem
Kanske någon föräldrar inställning vid kontrollpanelen, kan finnas sådana funktioner inbyggda i virus skyddet också. I alla fall i Norton.
Citera
2011-02-17, 22:49
Medlem
Blivandebiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shh
Vet inte om detta fungerar på windows 7, men när XP var aktuellt så brukade jag titta på hur länge internetanslutningen har varit "aktiv". Där stod det alltid hur länge datorn varit på (dock så nollställs ju det så fort man stänger av datorn, så det kanske är svårt att utgå ifrån om din bror/kusin, eller vad det nu var, har en hjärna).
Ja, datorn kommer garanterat stängas av inatt, men säkerligen senare än bestämmt,
Citera
2011-02-17, 22:51
Medlem
Finns i aktivitetshanteraren under fliken prestanda.. men den återställs när datorn stängs av. Skapa nytt konto och lägg in föräldrakontroll kanske skulle vara något? Du kan ställa in mellan vilka tider ett konto inte får logga in/vara inloggad.
Citera
2011-02-17, 23:00
Medlem
shhs avatar
ställ bara väckarn och gå upp och slit nätverkskabeln
Citera
2011-02-17, 23:07
Medlem
Du kan kolla i systemloggen. Högerklicka på Computer > Manage > Event Viewer >Windows Logs > System så kan du se när senaste saken som hände var.
Citera
2011-02-18, 08:35
Medlem
Föräldra kontroll finns väl i kontrollpanelen?
Då kan man ju bestämma när man har tillgång till dator, tex vissa klockslag.
Citera
2011-02-18, 08:47
Medlem
KongKeyDons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blivandebiff
Hej! finns det någon möjlighet att kolla när datorn senast STÄNGDES av? Har windows 7, Acer Laptop.

Anledning; Min kusin skall låna min dator och jag har gett honom en tid då han SKA stänga av den för annars sitter han ihjäl sig vid den.. ( GEEK ) vill därför ha lite koll, om det nu går ?

//Biefff

kan du inte AT-a en automatisk nedstängning?
Citera
2011-02-18, 08:48
Medlem
1or11s avatar
Som naile skrev förut. Det är ett lätt sätt att kolla på..
Annars om ni har en router så kan du gå in på routern och ställa in att just den datorn endast ska ha tillgång till internet mellan ex 08.00 - 01.00 .. Beroende på router då förstås.

En bekant har i alla fall det på Dlink, hjälpte henne sätta upp ett sånt då hennes ungar är riktiga nördar! Dock har ju ju förklarat hur de ska kringå det hela lite smidigt.. Men det är ju en annan femma...
Då den dlinken använder sig utav ett tidsschema för de macadresserna tillhörande deras nätverkskort.
Det är bara att sätta i ett nätverkskort till i burken och när nätverket bryts så beklagar dem sig högt, släcker lampan, sen sätter de i nätverkskabeln i nästa nätverkskort!

Politiskt korrekt = Nej... Förstår jag dem = Ja! Vi har väl alla bott hemma nån gång och råkat ut för en förälder som tyckte man spenderade hela sommarlov framför datorn och det var sattyg!
Citera
2011-02-18, 11:00
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1or11
Som naile skrev förut. Det är ett lätt sätt att kolla på..
Annars om ni har en router så kan du gå in på routern och ställa in att just den datorn endast ska ha tillgång till internet mellan ex 08.00 - 01.00 .. Beroende på router då förstås.

En bekant har i alla fall det på Dlink, hjälpte henne sätta upp ett sånt då hennes ungar är riktiga nördar! Dock har ju ju förklarat hur de ska kringå det hela lite smidigt.. Men det är ju en annan femma...
Då den dlinken använder sig utav ett tidsschema för de macadresserna tillhörande deras nätverkskort.
Det är bara att sätta i ett nätverkskort till i burken och när nätverket bryts så beklagar dem sig högt, släcker lampan, sen sätter de i nätverkskabeln i nästa nätverkskort!

Politiskt korrekt = Nej... Förstår jag dem = Ja! Vi har väl alla bott hemma nån gång och råkat ut för en förälder som tyckte man spenderade hela sommarlov framför datorn och det var sattyg!

då sätter man upp t.ex. en pfsense och spärrar HELA nätet, problem solved. meeeeeeeeeeeeeen de kan ju skaffa en 3g dongle, surfa på grannens m.m
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in