2011-02-17, 21:50
Medlem
Något för Sverige att ta efter för att för att komma åt arbetsskygga (arbetslösa)?
Citat:
'Life on benefits is no longer an option': Biggest welfare shake-up in 60 years will end system that rewards the workshy

Claimants who refuse three reasonable job offers to lose hand-outs for three years

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1357792/Britain-welfare-reform-end-rewards-workshy.html
Senast redigerad av gulasnubben 2011-02-17 kl. 22:26.
Citera
2011-02-17, 21:59
Medlem
Ufojesuss avatar
Vi har väl redan ett system där det räcker med att neka ETT arbete för att bli av med ersättningen sedan flera år tillbaka?
Citera
2011-02-17, 22:02
Medlem
nackas avatar
Nu vet jag iofs inte vad "reasonable job offer" är, men jag har svårt att se att detta skulle ha någon större effekt. Vad jag vet (jag kan ha fel) så är det inte så att arbetslösa personer erbjuds jobb i parti och minut.
Citera
2011-02-17, 22:06
Bannlyst
Det känns som att de socialbidragstagare som tackar nej till en massa arbetserbjudanden för att fortsätta gå på bidrag är i en förkrossande minoritet. Men visst, några finns det ju säkert.
Citera
2011-02-17, 22:07
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacka
Nu vet jag iofs inte vad "reasonable job offer" är, men jag har svårt att se att detta skulle ha någon större effekt. Vad jag vet (jag kan ha fel) så är det inte så att arbetslösa personer erbjuds jobb i parti och minut.

Har inte stenkoll, men har för mig att de har privata arbetsförmedlingar som faktiskt letar & förmedlar arbete åt sina klienter
Citera
2011-02-17, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nacka
Dom tar upp lite extremfall-grabben med 7 barn som kom på att han tjänade på att säga upp sig
Citat:
Lifestyle choice: Peter and Claire Davey, with their seven children aged two to 12, pocket £815 a week in benefits. Mr Davey, 35, of Anglesey, North Wales, gave up his job as an administrator after realising he and his growing family would be better off living on the state
Sedan har tydligen bidragen främjat massinvandring enligt artikeln
Citat:
Mass immigration has been fuelled by the ‘broken’ welfare system, the Work and Pensions Secretary said.
Men dom har väl samma problem som vi-jobben räcker inte till alla

Ju mer jag läser artikeln undrar jag om dom inspirerats av Reinfeldt-uttrycket "bidragskultur" benefit culture.
Citera
2011-02-17, 22:19
Medlem
korps avatar
Det finns inget "socialbidrag" i UK, Socialtjänsten har inte hand om någon form av ekonomisk bidrag alls.

Det är motsvarande Arbetsförmedlingen "Jobcenter" som sköter bidragen. Income support är väl det som folk valt att leva sina liv på. Bra att det ändras helt klart.

Jag kan väl även påpeka att det Svenska systemet är och har alltid varit mycket strängare är det som de har i UK. Det systemet där är ett skämt från början till slut med housing benefits och income support som låter familjer leva i centrala london utan att någon i dem arbetar en enda gång under flera generationer. Någon motsvarande har aldrig varit möjligt i Sverige.
Senast redigerad av korp 2011-02-17 kl. 22:22.
Citera
2011-02-17, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korp
Det finns inget "socialbidrag" i UK, Socialtjänsten har inte hand om någon form av ekonomisk bidrag alls.

Det är motsvarande Arbetsförmedlingen "Jobcenter" som sköter bidragen. Income support är väl det som folk valt att leva sina liv på. Bra att det ändras helt klart.

Jag kan väl även påpeka att det Svenska systemet är och har alltid varit mycket strängare är det som de har i UK. Det systemet där är ett skämt från början till slut med housing benefits och income support som låter familjer leva i centrala london utan att någon i dem arbetar en enda gång under flera generationer. Någon motsvarande har aldrig varit möjligt i Sverige.
Jag ändrade rubriken

Intressant alternativ. Här blir staten av med med arbetslöshetsersättningsproblemet/sjukförsäkringskostnader när arbetslösa/sjuka hamnar på soc som kommunen står för. Sen blir det rundgång med statligt bidrag till kommuner och kommunala utjämningsbidrag.

Bättre om alla ersättningar var samma påse så att säga
Citera
2011-02-18, 09:28
Medlem
king hippos avatar
dom flesta medlemmar och anhängare av dödskulten i Luton har sagt upp sig från sina jobb för leva på motsvarigheten till socbidrag. Det går tydligen inte att sprida hat och jobba samtidigt.
Citera
2011-02-18, 10:56
Medlem
Intressant, var ett tv-program gjort av samma personer bakom "Dragons Den", en massa arbetslösa britter skulle prova invandrares jobb. Värst var en efterbliven 20-aring som SMSade vid midnatt innan första arbetsdan och sa "precis kommit hem, jag är sjuk"...
Senare i programmet, kläckte puckot ur sig, "jag tänker inte ta vilket jobb som helst", en arbetslös slyngel som inte gatt klart grundskolan och bodde hos sina föräldrar och lyfte sos-bidrag ocha aldrig jobbat...
Citera
2011-02-18, 22:19
Medlem
korps avatar
Det är väl lite det som Cameron vill komma åt. Det kommer tusentals invandrare både olagligt och lagligt till UK från Pakistan, Indien och Kina varje månad. Dessa slåss om jobb och jobbar stenhård både svart och vitt. Sen finns det ett par miljoner vita Britter som lever på bidrag för de inte kan "hitta jobb" och gjort så i 20-30 år, kanske i andra generationen. Det är ju liksom lite fel på många sätt.

De relativt nya bidragstagarna är ju även invandrare som efter att ha segat sig igenom ett pars års asylsökande för att sedan komma åt bidragen sen lever gott på dessa i stora lägenheter i London med sina sex barn. Dessa familjer är oftast från Somalia eller Irak.

Det finns hur mycket statisik över detta som helst, men Labour var inte intresserad av att röra detta bidragsystem alls. Den aboslut största kostanden är bidragen för boende i London, den stad alla vill bo i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in