• 1
  • 2
2011-02-20, 21:56
Medlem
dumboears avatar
Dagens lagar & regler medger ju knappt en ekologisk sund köttproduktion.

Förr i tiden så skedde den mesta köttproduktionen på mark som hade lågt, eller inget värde, som jordbruksmark.

Idag är det industrialiserat, knappt någon lokal, småskaligt produktion, samtidigt som en hel del högvärdig människoföda används.

Samtidigt så är ju dagens vegetarianer avsevärt mer bortskämda med färska varor året runt & exotiska grönsaker, frukter och bär, som fraktas långa sträckor för att nå våra butiker.

Alltså, om man som vegetarian har fått för sig att man är förmer, eller räddar världen genom sin kost så har man verkligen inte koll.

Sanningen är ju att de flesta verksamheter som människor ägnar sig åt, kostar liv i naturen. Vissa samband är väl ganska enkla att se, andra inte lika självklara.
2011-02-20, 22:01
Medlem
Eirenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumboear
Samtidigt så är ju dagens vegetarianer avsevärt mer bortskämda med färska varor året runt & exotiska grönsaker, frukter och bär, som fraktas långa sträckor för att nå våra butiker.
Källa?
2011-02-20, 22:09
Medlem
sparrdals avatar
Kreaturen i västvärlden äter kraftfoder och annat industriellt tillverkat krafs. Fullt med hormoner, genetisk modifierade grödor, bekämpningsmedel och säkert ett och annat som är riktigt dåligt för hälsan

Ett exempel för att belysa näringspyramiden. Det går åt 48 000 000 liter vatten för att producera 1000 kg animaliska proteiner/kött. Hur mycket åkerjord och energi vet jag inte men principen är exakt densamma. För varje steg vi går upp i näringspyramiden förlorar man "mellan tummen och pekfingret" 90%. Det må vara vatten, energi, åkermark. Summa kardemumma: vi skulle kunna mätta fler på odlade grödor.

Kreaturen och grödorna är monokulturer. Exempelvis bananerna vi äter är identiska genetiska kopior av varandra. Doles och cichuitas banan sort heter Cavendish. Hur kan annars bli så perfekta. Samma gäller kreatur. Visst är det betryggande kunskap att allt kontrolleras av judarna

Om människosläktet blir upplysta i framtiden kommer dem vara vegetarianer. Jag önskar jag vore det idag. Så jävla svårt när industrin/staten blockerar mig mentalt och utbudsmässigt,.
Senast redigerad av sparrdal 2011-02-20 kl. 22:18.
2011-02-20, 22:17
Medlem
christerys avatar
Ska det vara så svårt, jag jagar älg (ibland, och ja på laglig tid) och vi har dessutom får som betar på våran lilla gräsmatta, nja kanske inte så liten men.

Odlar potatisen själv, likaså morötter osv men då har jag inte dåligt samvete när jag käkar maten heller.

Så köp en liten plätt, 400ha räcker långt så finns lite att ta bränsle åxå. Man måste ju kunna elda i bastun. En sjö så man får tag i lite fisk och lite mark att så lite pottis i. Enkelt!
2011-02-20, 22:20
Medlem
sparrdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Ska det vara så svårt, jag jagar älg (ibland, och ja på laglig tid) och vi har dessutom får som betar på våran lilla gräsmatta, nja kanske inte så liten men.

Odlar potatisen själv, likaså morötter osv men då har jag inte dåligt samvete när jag käkar maten heller.

Så köp en liten plätt, 400ha räcker långt så finns lite att ta bränsle åxå. Man måste ju kunna elda i bastun. En sjö så man får tag i lite fisk och lite mark att så lite pottis i. Enkelt!

Get off the grid! Du är verkligen före din tid. Du är min förebild.

Du borde även investera i en vindsnurra och en elektrisk bil (tesla S).
2011-02-21, 16:17
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparrdal
Ett exempel för att belysa näringspyramiden. Det går åt 48 000 000 liter vatten för att producera 1000 kg animaliska proteiner/kött. Hur mycket åkerjord och energi vet jag inte men principen är exakt densamma. För varje steg vi går upp i näringspyramiden förlorar man "mellan tummen och pekfingret" 90%. Det må vara vatten, energi, åkermark. Summa kardemumma: vi skulle kunna mätta fler på odlade grödor.

Ja, fast stämmer det för svenska förhållanden?
I stora delar av Sverige kan man inte odla annat än vallfoder, (gräs) och enda sättet att omvandla energin i gräset så att människan kan tillgodogöra sig den är genom att låta djur äta den. Därefter äter vi djuret. Detta gäller såklart bara ekologiskt odlat kött.

Det där med vatten gäller inte för Sverige heller. Vi har inte brist på vatten och svenska bönder behöver i princip aldrig konstbevattna sina odlingar så om vi använder en liter vatten eller en miljard vatten spelar ingen roll.
Så nej, vi, (om du syftar på svenskar) kan inte mätta fler på odlade grödor.

Citat:
Ursprungligen postat av christery

Jag vill bo som du!
2011-02-21, 19:50
Moderator
Evil Eds avatar
Till TS, detta är INGEN tråd för matlagning.

/mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in