2011-02-17, 14:50
Medlem
Har jag frsttt det hela rtt s r Leibniz monader frnimmelser av vrlden.
Med andra min tanke p hur en bjrk ser ut r en monad? och med dessa "monader" kan jag tnka mig en skog? r d ocks skogen en monad?
Eller r en monad tankarna om form, frg, lukt och smak m.m? som jag sedan stter ihop till en bjrk?

Och nej det hr r ingen skoluppgift.

Tack p frhand fr alla svar
Citera
2011-02-18, 11:35
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricard
Har jag frsttt det hela rtt s r Leibniz monader frnimmelser av vrlden.
Med andra min tanke p hur en bjrk ser ut r en monad? och med dessa "monader" kan jag tnka mig en skog? r d ocks skogen en monad?
Eller r en monad tankarna om form, frg, lukt och smak m.m? som jag sedan stter ihop till en bjrk?

Och nej det hr r ingen skoluppgift.

Tack p frhand fr alla svar

Det finns ju mycket att sga om universalgeniet Leibniz, och han r upphovsman till bl.a de binra talen och differentialkalkylen. Med hans differentialteori kan man lttare frst en komplicerad derivering eller integrering med differentialerna dy/dx.

Hur djupt orkar TS g i diskussionen ?
Citera
2011-02-18, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Det finns ju mycket att sga om universalgeniet Leibniz, och han r upphovsman till bl.a de binra talen och differentialkalkylen. Med hans differentialteori kan man lttare frst en komplicerad derivering eller integrering med differentialerna dy/dx.

Hur djupt orkar TS g i diskussionen ?

Tanken var vl att f fram lite kort vad en monad r =) men jag r glad fr all info jag kan f.
Citera
2011-02-18, 12:49
Medlem
syd-barrets avatar
Citat:
Tanken var vl att f fram lite kort vad en monad r =) men jag r glad fr all info jag kan f.

Monader r de minsta bestndsdelarna enligt leibniz, de r odelbara, sjlsliga och saknar utstrckning. Dess struktur i vrlden r forutbestmd och ssom jag uppfattat det r gud den hgst ordnade monaden. Varje monad speglar samtliga andra monader.
Enligt leibniz r verkligheten den bsta som kan existera, tack vare dessa monader och dess frutbestmda sammansttning.

Detta r vad jag minns frn lsning av vsterlandets filosofi (kennys bok), tror det ven str rtt utfrligt p engelska wikipedia..
Citera
2011-02-18, 13:34
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:

Eftersom det inte rr sig om en skoluppgift, s mste vi frst klargra att Leibniz var en oerhrt skarp tnkare fr sin tid. Ytterst f av hans samtida frstod vad han pratade om h taget, och han klassades som excentrisk och rastls; om n entusiastisk och kreativ.

Nr han diskuterar monadologin s identifierar han sm enheter av sanningsbrande information, och ingen monad saknar prestabilitet i sin existens. Tvrtom, s interagerar monaderna mlmedvetet och i ett fr uppgiften frutbestmt syfte. En prestabilerad harmoni r monadens essens och en fljd av den substans monaden r konstituerad av.

Tnk "mono"-ad istllet fr "stereo"-ad och utg frn en atomistisk syn p substansbegreppet, s blir Leibniz begriplig och logisk. Sedermera blev han frvisso pluralistiskt vertygad, men det var efter analysen av monadologin.
Senast redigerad av Schnuppfen 2011-02-18 kl. 13:58.
Citera
2011-02-26, 01:00
Medlem
tack fr svaren. Det knns lite klarare nu n frut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här