2011-02-16, 22:25
Bannlyst
Finns det någon nackdel med hög bankränta?
Är det farligt att ha all sitt pensionssparande på utländska banker, bara för att dom ger hög bankränta, jämfört mot svenska banker?
Citera
2011-02-16, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
Finns det någon nackdel med hög bankränta?
Är det farligt att ha all sitt pensionssparande på utländska banker, bara för att dom ger hög bankränta, jämfört mot svenska banker?

Vilka utländska banker syftar du på?
Vad jag vet så räntenivån väldigt låg i nästan hela Europa nu.
Citera
2011-02-16, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Vilka utländska banker syftar du på?
Vad jag vet så räntenivån väldigt låg i nästan hela Europa nu.

Men vi tar t.ex. Norge. Vi säger att dom har en bankränta på 10% som standard.
I Sverige har vi väll 2% som standard nu.

Finns det någon riks/nackdel med en utländsk bank som har hög bankränta?
Citera
2011-02-16, 22:34
Medlem
Cerises avatar
Citat:

Eventuella valutaförändringar om du ska växla tillbaka till kronor, beror på i vilket land du sparar.
Citera
2011-02-16, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cerise
Eventuella valutaförändringar om du ska växla tillbaka till kronor, beror på i vilket land du sparar.

Hmm, jag vet inte, men jag tänkte om det kunde hända något allvarligt med dom pengarna man har.
Vi säger att man sparar dom pengarna i England. Punden har ju alltid varit högre än kronan.

Eller är det säkrast att spara på svenska banker som ger en enkel och simpel och stabil bankränta?
Citera
2011-02-16, 22:43
Medlem
Celenos avatar
Räntan på bankkonto brukar i bästa fall vara i samma takt som inflationen, möjligtvis någon procent över.

Därför spelar det ingen som helst roll i vilket land du sparar, förutom att det är enklare och mer förutsägbart att spara i landet man bor i.
Citera
2011-02-16, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Räntan på bankkonto brukar i bästa fall vara i samma takt som inflationen, möjligtvis någon procent över.

Därför spelar det ingen som helst roll i vilket land du sparar, förutom att det är enklare och mer förutsägbart att spara i landet man bor i.

Mjo, enklast kanske det är...visa kortet ska ju vara kopplat till kontot
Okej, men då tror jag bara att gamelbankerna i Sverige skrämmer mej bara.
Citera
2011-02-16, 23:25
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Mjo, enklast kanske det är...visa kortet ska ju vara kopplat till kontot
Okej, men då tror jag bara att gamelbankerna i Sverige skrämmer mej bara.

Vad säger gammelbankerna då?
Citera
2011-02-16, 23:34
Medlem
Citat:

Ja, men det har dom ju inte. Kollade lite snabbt nyss och det bästa man kan få där verkar vara 3%.
Citera
2011-02-16, 23:39
Medlem
Mulas avatar
Höga räntor brukar ofta vara kopplat till hög inflation (vilket sänker värdet på de sparade pengarna) eller en allmän ekonomisk instabilitet i landet. Se tex på Island, där hade de ju styrräntor på 10-13% och fina högräntelån (typ Icesave) och se hur det gick.
Växelkursrisken, vilken ju också är kopplad till landets inflationstakt får också läggas till riskerna.
Citera
2011-02-17, 00:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Vad säger gammelbankerna då?

Inflation och "välj oss.please.please.please"

Nåja, jag tror att jag håller mej till säkra banker, alltså inom Sveriges gränser.
Citera
2011-02-21, 17:30
Medlem
Med dina 57 miljoner så är du eftertraktat byte av storbankerna, du kan ju också t.ex. handla direkt av riksgälden. Men ska du ha hängslen och livrem så blir det till att öppna konton hos 70 olika banker och kreditmarknadsbolag (blir nog meckigt att hitta i sverige). Då kan du sätta in motsvarande 100 000 EUR på varje konto. Går landet som står bakom garantin konkurs så kan det ju bli värre, så undvik Grekland, Irland. Spanien har ju lyckats bra med sina obligationsförsäljningar på sistone men har väl ändå varit utskällt.

Sedan varför du vill ha allt placerat på konton är ju upp till dig. Personligen så hade jag nog intresserat mig för obligationer med kupongränta, om jag var pessimistisk gällande börsernas utveckling. Tror du på Peak-Oil eller hyperinflation så kan ju en sådan produkt bli väldigt "lönsam". Däremot finns ju en risk för att AB Sverige går omkull så du får köpa utländska papper också. Positioner inom jordartsmetaller kan ju bli ett lite exotiskt inslag.
Senast redigerad av oneofmany 2011-02-21 kl. 17:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in