2011-02-17, 09:53
Medlem
JohnnyDestroys avatar
Jag ser att Sir Anthony Hopkins citeras här i tråden, så jag får väl kontra genom att sammanfatta det hela med ett citat av Sir Marshal Mathers III:

Citat:
It's like my mother always told me;

Rana Rana Ranarana Rana-rana Rana Rana Ranarana,
and codeine and goddamit, you little motherfucker
If you aint got nothin' nice to say then don't say nothin'!

uh...<silence>

Ditt diskussionsunderlag är alltså hurvida ateister, precis som alla andra samhällsgrupperingar, har sin beskärda del av rabiata fanatiker? Att vissa ateister inte nöjer sig med att se på religösa texter som ganska välskriven fan fiction, utan tar sin egen uppfattning på allt för stort allvar och försöker tvinga över den på alla andra? Du vill diskutera om det kan vara så att av alla människor med usla sociala färdigheter, så har vissa visat sig vara ateister?

öh... ja? Jag tänker svara ja, är det rätt?

Tack gode gud att vi slipper såna fenomen inom religionen. ZING!

Själv tar jag det inte på större allvar än att jag inte ser något behov av ett särskilt ord för hur jag ser på saken. Jag är inte ateist, jag tror bara inte på gud. Behöver vi ett eget ord för fenomenet 'folk som inte lajvar' också? Realajvist? Varför lajvar han inte? Äsch, han är realajvist vet du väl...
Citera
2011-02-17, 09:56
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netwhistler
Eller båda? Jag ser mig själv som en agnostiker, som lutar något åt att det nog finns en Gud. Men det som alltid förbryllat mig med ateister, är det faktum att dom av någon anledningen verkar bli personligen förolämpade om man skulle nämna någon högre makts existens i deras närvaro. Varför reagerar dom på detta sätt? Det är som att dom blir förbannade och direkt maniska, man kan nästa se framför sig hur dom ibland börjar tugga fradga som en rabiessmittad hund. Vad är det egentligen som fattas dessa människor? Varför blir dom ibland upprörda så till den milda grad, när Gud nämns, att dom förlorar all sans och vett, och i slutändan börjar med personattacker. Det är som att dom börjar tänka med reptilhjärnan, som om dom vore drogade.

Ateisters ilska, hån och spott mot troende har fascinerat mig en lång tid, varför kan dom inte acceptera att andra människor kan ha en annan uppfattning? När sanningen ska fram så kan dom varken bevisa eller motbevisa Guds existens. Det är därför jag själv är agnostiker, jag vet att detta ligger bortom männsklighetens uppfattningsförmåga. Precis som den laptop du sitter framför, knappast kan förstå sig på dig.

Vad felas dessa människor egentligen är dom mentalt eller/och själsligt sjuka?
Jag har undrat likadant fast angående troende. Jag anser inte Ateister vara psykiskt störda. Det här blev svårt när man inte får diskutera guds existens, hur ska jag säga det här. Det finns psykist sjuka ateister och sen finns det dom som inte är det. Personligen anser jag inte att psykisk sukdomen som psykiatrin ser den existerar. Sen kan folk som tar droger och sånt upplevas på ett sätt som vissa skulle kunna se som psykiskt stördt beteende.
Citera
2011-02-17, 10:05
Medlem
BadAliass avatar
Det är för min del så att jag blir förbannad på allt hyckleri, alla lögner och alla som lidit och dött för alla påhittade "gudars" skull. Och tanken på att någon kan tro på något så jävla dumt gör mig faktiskt förbannad. Är man så dum kan man lätt manipuleras att skada andra. Och tro att man gör rätt! Sådär, nu gick jag igång, snart kommer fradga. Hur i helvete kan man tro på något så INNIHELVETE BEFÄNGT!!!!! AAAAAAAH!!!!!
Citera
2011-02-17, 10:09
Medlem
God does not exist

http://www.youtube.com/watch?v=YLlSySWuoiA
Citera
2011-02-17, 10:10
Medlem
Ditt ganska hårda anslag gör att jag misstänker att du är mest intresserad av att reta upp folk.

Är vi ateister mentalt störda? Inte i högre grad än er agnostiker eller troende. Är vi själsligen döda?
Som ateist är det svårt att tala om själ, eller ande eftersom vi inte tror på existensen av sådana. I den meningen är vi ju per definition själsligen döda och är övertygade om att samma regel gäller för dig.
Många ateister har varit agnostiker och i vissa fall även troende, men det är just sökandet efter "sanningen" som räddar oss från denna filosofiska återvändsgränd. Vi är förmodligen minst lika intresserade av existensiella frågor som troende och vi ägnar lika mycket eller kanske till och med mer tid åt filosofiska frågeställningar. Vi tror naturligtvis på saker som "moral", estetiska värden, kärlek, vänskap, njutning, smärta osv. därför att vi själva kan känna dessa saker och bevis eller bättre uttryckt "anledning att tro" spelar en mycket större roll för oss. Vi tror också på att vetenskapen hela tiden för oss närmare sanningen. Att varje svar leder till en ny fråga lämnar däremot inget utrymme för existensen av någon gud, tvärt om.
Citera
2011-02-17, 10:19
Medlem
Eight08s avatar
Det mest intressanta här tycker jag är TS vägran att svara på dom vettigaste inläggen samt endast svara med en motfråga utan att ge svar på de frågor som ställs. Å andra sidan.. Det är oftast så religiösa gör när man debatterar med dem. För dessa kan ju inte svara på dom svåra frågor som ställs från ateister, då dem faktiskt har valt att tro på någonting som inte bevisat existerar.
Citera
2011-02-17, 10:31
Medlem
Jag kan bevisa att gud finns med två youtube klipp så vi slipper denna diskussion, TS du kan tacka mig sen. Här är bevisen!
1. http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504&feature=related
2. http://www.youtube.com/watch?v=Y4yBvvGi_2A

TRO FÖR FAN!
Citera
2011-02-17, 10:39
Medlem
TS är en idiot som generaliserar något otroligt.
Jag känner inte alls igen mig i det du säger.
Är ateist och har måånga vänner som är djupt religiösa och jag har då aldrig kritiserat dem.
Citera
2011-02-17, 10:41
Medlem
Sittkissares avatar
"Who is more humble? The scientist who looks at the universe with an open mind and accepts whatever the universe has to teach us, or somebody who says everything in this book must be considered the literal truth and never mind the fallibility of all the human beings involved?" - Carl Sagan
Citera
2011-02-17, 10:52
Medlem
Själsligt döda? Nej det tror jag inte. Mentalt sjuka? Nej, jag tror inte på mental sjukdom så som pseudovetenskapen gör, jag ser det som frånvaron av Guds kärlek i sitt hjärta.

Däremot finner jag det oerhört roande att kolla på hur bittra och arga de är på någonting de inte ens tror på. Liksom, slappna av och njut av livet, ni gör bara er själva upprörda.
Senast redigerad av tramskonto 2011-02-17 kl. 11:02.
Citera
2011-02-17, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tramskonto
Själsligt döda? Nej det tror jag inte. Mentalt sjuka? Nej, jag tror inte på mental sjukdom så som pseudovetenskapen gör, jag ser det som frånvaron av Guds kärlek i sitt hjärta.

Däremot finner jag det oerhört roande att kolla på hur bittra och arga de är på någonting de inte ens tror på. Liksom, slappna av och njut av livet, ni gör bara er själva upprörda.

Desinformation och okunskap bäddar för många av världens problem. Och att sprida detta leder bara till olycka. Man blir upprörd när man ser människor förespråka ignorans när man vet att samma ignorans leder till lidande. Din inställning till psykiskt sjuka är bara ytterligare en del av problemet. Du vägrar sätta dig in i vetenskapen bakom, du kallar det pseudovetenskap utan att ha undersökt saken och du förespråkar en inställning som skapar otroligt mycket lidande om den blir allmän.

Din oförmåga att vara saklig i andra diskussioner är andra exempel på där du väljer självgod ignorans framför kritisk analys. Sånt är farligt, och man blir upprörd när man ser folk sprida denna olycksbringande okunskap på samma sätt som man blir upprörd när man ser rasister sprida desinformation om utlänningar eller när man ser muslimer sprida desinformation om väst.

Ditt val att avfärda vetenskap utan att analysera eller sätta dig in i den är en farlig inställning, det är arrogant och destruktivt. Men det är samtidigt förståeligt. Sätter man sig in i hur vetenskapen fungerar istället för att tro på desinformation från religiösa extremister så riskerar man att skaka om sin tro, och man vill inte förlora det som ger en hopp.
Citera
2011-02-17, 11:17
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tramskonto
Mentalt sjuka? Nej, jag tror inte på mental sjukdom så som pseudovetenskapen gör

Ah dagens citat. Det roliga med vetenskap är att den fortsätter vara sann oavsett om du tror på den eller inte.

Du TS, hur är man när man är själsligt död? Gör det ont i bröstet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in