2011-02-16, 18:33
Medlem
Trollettrolles avatar
Jag har under en längre tid tänkt på om det är möjligt att sammanföra Naturfilosofi och politisk filosofi på något vis?

Behöver hjälp snarast.

MvH Erik
2011-02-16, 19:08
Medlem
reWindizes avatar
För att någon ska kunna ge dig ett vettigt svar så behöver du definitivt utveckla vad du menar.

Sammanföra? Det är ju lite som att säga att man vill sammanföra derivationstekniker och ekvationslösning inom matematiken.. Det är ju liksom olika bitar av samma tårta. I grund och botten är båda filosofi och vad vi sedan kallar grenarna borde vara irrelevant?!

Tillägg: Och sedan behöver man inte nödvändigtvis avgränsa eller dela upp på det sättet. Vid många universitet utomlands gör man inte ens skillnad på praktisk och teoretisk filosofi - inte så dumt, tycker jag, eftersom det finns så många gråzoner.

Den politiska filosofin (samhällsfilosofi osv) svävar oftast in på värdeteori och annat som är teoretisk filosofi så..
Senast redigerad av reWindize 2011-02-16 kl. 19:11.
2011-02-16, 19:25
Medlem
Trollettrolles avatar
Tänkte mer på att kan man se några likheter/skillnader mellan naturfilosofi och politisk filosofi. Är ex politisk filosofi grundat av naturfilosofi eller är det tvärtom? finns det tankar i vardera filosofier som grundar sig i den ena?

Förstod inte själva frågan heller riktigt men jag tror det är så det ska vara.
2011-02-16, 19:30
Medlem
reWindizes avatar
Åhå!

Mja, nu har jag egentligen inte läst någon naturfilosofi, bara praktisk filsofi (främst politisk).
Men spontant tänker jag att det absolut låter sig göras - fundera samhällsfilosofiskt, det brukar täcka in det mesta!

Sorry att jag inte kan vara till mer hjälp, men bättre att vara tyst än att försöka lura dig..
2011-02-16, 20:03
Medlem
Trollettrolles avatar
alla tankar räknas

Om du lyckas skriva någonting så kanske jag kan tänka mig in på dom banorna också.)
2011-02-16, 20:13
Medlem
reWindizes avatar
Hmm mja det finns säkert mycket att välja på, nu har jag kikat runt lite på wikipedia om naturfilosofi - och där finns en del lovande.

Exempelvis kan du (om det stämmer att etilogi är en del av naturfilosofin) titta på hur holism vs individualism (samhällsfilosofi) förhåller sig till kausalitetskedjor och teorier kring kausalitet.

Till exempel: om man har en holistisk syn på samhällsstrukturer kan man fundera på hur detta kan uppstå om det inte är möjligt att reducera strukturerna till varje enskild persons åsikter/agerande..

Fast som sagt är jag kanske ute och cyklar - men av vad jag förstod av wikipedia så borde det inte vara några problem. Är det någon uppgift? Söker du en frågeställning eller så?
2011-02-17, 07:52
Medlem
Beträffande skoluppgifter

Tråd låst

/MOD

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här