2011-02-16, 11:44
Medlem
MisterDeluXes avatar
Ska laga lunch nu och blev sugen på pasta tack vare https://www.flashback.org/t1458403.

Så nu vill jag ha tips på det godaste sättet som ni känner till att laga pasta på.
Citera
2011-02-16, 11:51
Bannlyst
1. Ta fram en kastrull;
2. Häll vatten i kastrullen;
3. Koka upp vattnet och häll i salt;
4. Häll i pasta;
5. Koka upp utan lock;
6. Häll av vattnet;
7. Servera med riven parmesanost;
Citera
2011-02-16, 11:54
Medlem
PPEs avatar
Stuvade makaroner, jammi!
Citera
2011-02-16, 11:54
Medlem
Det var den dummaste tråden jag sett på länge. Självklart kokar man upp vattnet först och lägger ner pastan sen. Annars får man stå och röra i evigheter för att pastan inte ska fastna på botten.

Häll i vatten i kastrull, kasta i en hög med salt och sätt på högsta värmen på spisen. Sätt dig framför flashback, skriv något roligt och återgå till din kastrull när du hör att vattnet kokar. Släng i pastan, rör om efter 30s-1min och ev. en extra gång (beroende på pasta). Ta en gaffel och fiska upp pastan, smaka på den och känn om den är i ditt tuggmotstånd. Godkänner du pastan äre bara att sleva i sig.
Citera
2011-02-16, 11:58
Medlem
HolyCraps avatar
Carbonara
Citera
2011-02-16, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PPE
Stuvade makaroner, jammi!

Det kan jag skriva under på!

För den som har svårt att göra stuvning föreslår jag följande:

Smält smör i en kastrull, var försiktig med att inte bränna smöret. Blanda i mjöl efter mängd stuvning, normalt 2-4msk mjöl. Vispa ihop skiten och häll försiktigt i mjölk i blandningen så att det inte skapas klumpar av mjölet men samtidigt inte blir för löst.

Koka sedan stuvningen på svag värme. Häll i mjölk efter behov, beroende på om du gillar tjockare eller lösare stuvning. Stuvningen blir tjockare ju längre tid du kokar skiten.

Ju längre tid du kokar stuvningen, desto godare blir det. Mjölet luckras nämligen upp i blandningen och gör stuvningen godare. Ett tips är att göra detta under tiden man lagar till övrig mat så att stuvningen får småkoka i ca 15min.

Tillsätt en ganska stor mängd salt (jag gillar det iaf) tillsätt sedan svart- och vitpeppar och ev. även muskotnöt.

Blanda sedan i stuvningen i dina färdiga makaroner och du får en gudomlig måltid.
Citera
2011-02-16, 12:39
Medlem
MisterDeluXes avatar
Det blev vanlig Spaghetti, med vitpeppar, smör och socker. MUMS!

Nästa gång ska jag göra Carbonara jao! Var på sån matlagningskurs för nån månad sen, så fick vi lära oss att laga Pasta Carbonara, lätt en av de godaste rätter utan kött jag smakat på länge.

Stuvning, blev trött på det som liten så har inte tillåtit mig själv att göra det på länge, men ska väl ge det en chans igen..

Tack för svaren!

Edit: kom på att det nog är kött i Carbornara...
Senast redigerad av MisterDeluXe 2011-02-16 kl. 13:13.
Citera
2011-02-16, 13:00
Medlem
kravitzzzs avatar
Vadå spaghetti?
Nudlar ska man ju ha! Det smakar mycket bättre

Citera
2011-02-16, 13:11
Medlem
MisterDeluXes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kravitzzz

Det finns en ypperlig guide för dig några inlägg längre upp..!
Citera
2011-02-16, 13:28
Medlem
kravitzzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterDeluXe
Det finns en ypperlig guide för dig några inlägg längre upp..!
Mhmm.. kan tyvärr inte prova just nu, hemma + magsjuk
Njut av din spaghetti *bläääärghhh*
Citera
2011-02-16, 13:35
Medlem
Formsvackas avatar
Skaldjur (musslor, räkor, fishsticks, bläckfisk, fisk) vitt vin, tomatpure, chili, citronsaft, passerade tomater, finhackad persilja, riven parmesan och KÄRLEK!

http://i1117.photobucket.com/albums/...a/92855987.jpg
Citera
2011-02-16, 13:40
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterDeluXe
Det blev vanlig Spaghetti, med vitpeppar, smör och socker. MUMS!

Nästa gång ska jag göra Carbonara jao! Var på sån matlagningskurs för nån månad sen, så fick vi lära oss att laga Pasta Carbonara, lätt en av de godaste rätter utan kött jag smakat på länge.

Stuvning, blev trött på det som liten så har inte tillåtit mig själv att göra det på länge, men ska väl ge det en chans igen..

Tack för svaren!

Edit: kom på att det nog är kött i Carbornara...

SOCKER?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in