2011-02-16, 11:06
Medlem
Hej.

Denna tråd kan höra till bostadsforat, men då min fråga rör endast den ekonomiska biten så vill jag ha hjälp av Flashbacks Civilekonomer och ränte experter

Så här är det: mitt hus kommer omvandlas till bostadsrätt inom ett par veckor. Detta kommer innebära att jag kommer få köpa min bostad med cirka 40-60 tusen rabatt, om inte mer. Nu dessa tider så går räntan upp och i dagsläget så har jag räknat ut att månadsavgift plus ränta blir cirka 250 kr billigare än nuvarande hyra om jag binder mina lån på 3 år.

Men nu vill jag amortera också vilket jag kan göra med 250 kr, om jag betalar mer så blir den totala kostnaden mer än vad jag har idag. Dock tänker jag amortera lite mer än så, kanske 500-600 kr för att bli av med lånet.

Så frågan återstår; är det värt att köpa sin lägenhet med 15-20% under marknadsvärde i dagens ränteökning?
Citera
2011-02-16, 11:35
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cumulus
Så frågan återstår; är det värt att köpa sin lägenhet med 15-20% under marknadsvärde i dagens ränteökning?
Jag är varken civilekonom eller ränteexpert, men om du bor i ett attraktivt område där man kan förvänta sig att bostadspriserna inte kommer att sjunka speciellt mycket är det värt det. I annat fall är det förmodligen också värt det på lite längre sikt om du tänker bo kvar, eftersom hyran sannolikt kommer att stiga mer än avgiften.
Citera
2011-02-16, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Jag är varken civilekonom eller ränteexpert, men om du bor i ett attraktivt område där man kan förvänta sig att bostadspriserna inte kommer att sjunka speciellt mycket är det värt det. I annat fall är det förmodligen också värt det på lite längre sikt om du tänker bo kvar, eftersom hyran sannolikt kommer att stiga mer än avgiften.

Det är aktuellt med stambyte och renovering av badrum i huset och om hyresvärden gör detta arbete så lägger han på 1000 kr på hyran. Nu är det redan beräknat med detta i omvandligen så jag får ett fräsch badrum till samma kostnad som jag har nu.

Jag tänker bo här som kortast till Januari då jag ev kommer gå en utbildning 50 mil från bostaden, i början tänker jag hyra ut alternativt sälja beroende på om jag får rätt köpesumma.

Tänker även ta hit en mäklare som får värdera min bostad i befintligt skick för att se om det är tillräckligt lönsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in