2011-02-16, 10:51
Medlem
Hej!
Har länge upplevt att Transmission ibland blir otroligt segt, fryser sitt eget GUI och gör laptopen ovanligt seg när 2 eller flera torrents hämtas.
Kan jag förhindra detta genom inställningar i Transmisson eller ska jag göra detta på systemnivå?
Jag använder mig av Ubuntu 10.10 uppbyggt från minimal-cd:n.
Använder mig av rtorrent på min stationära burk - men anser inte att det är smidigt att köra på laptopen då den ofta startas och stängs av.
Deluge har jag även provat - dock upplever jag att det slukar lite onödigt mycket RAM idle.

Tacksam för svar!
Citera
2011-02-18, 13:11
Medlem
Marcel Pagnols avatar
Hej där
Kan tyvärr bara hålla med dig och stämma in i din observation av Transmission.
Idag kör jag också 10.10 och Transmission 2.21 build (11855) och vid många torrenter i klienten händer samma sak i mitt system. :/

En temporär fix som jag använt mig av, är att minska antalet klienter som jag ansluter till, vilket gör att det inte skapar lika mycket trafik som verkar låsa upp datorn.
För att göra detta går du in i Redigera > Inställningar > Nätverk och ändrar sedan under Peer limits till något som passar din anslutning och hastighet på datorn.
Detta går också att göra enskilt för varje torrent när du är inne på dess egenskaper.

Kolla också att du inte har igång "onödiga" tjänster som du inte använder. T.ex webklient osv.

/Mvh Marcel
Citera
2011-02-18, 18:39
Medlem
Minska minnesanvändningen genom att byta till t ex Lubuntu eller Crunchbang
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in