När man pratar om
ekologiska varor pratar man oftast om varor som har någon typ av märkning, som
KRAV. Då måste varan uppfylla vissa, just det, krav, som finns specificerade på KRAV:s hemsida. Organisationen KRAV förbinder sig då till att kontrollera att kraven uppfylls. Företagen får betala pengar för att kunna KRAV-märka sina varor (utöver att de ska uppfylla kraven).
På samma sätt fungerar det med en uppsjö andra märkningar. Du får läsa på på respektive hemsida och se vad du tycker verkar rimligt. EU har också en egen. Googla 'miljömärkning eu' så får du fina bilder.
Jag tycker själv att det är bra med varor som är odlade på ett ekologiskt hållbart sätt, utan att slita ut naturen. Av någon anledning känner jag ett ansvar gentemot resten av invånarna på planeten. Jag har inte gjort något blindtest för att se om de är godare men jag inbillar mig det. Framför allt blir samvetet godare.
Jag föredrar även om de kolonialvaror (kaffe, kakao, bananer, rörsocker) som jag köper är rättvisemärkta.
Nya arter som införs av människor kan störa ut andra genom att ta över hela ekosystem, eftersom de ofta inte har några naturliga fiender som håller populationen på en rimlig nivå. Ett aktuellt exempel är jätteostronet som håller på att ta över våra västliga kuster.
Införsel av nya arter begränsas med hjälp av lagstiftning och tullkontroller.
Hoppas detta kan vara en hjälp på vägen.