2011-02-16, 09:16
Medlem
svampen211s avatar
Tja undrar över några grejer jag håller på med just nu och hoppas att någon orkar svara OM tråden är fel postat eller så kan ju mod flytta den. Väldigt tacksam för svar

I samhällsdebatten pratar man mycket om att Sverige ska vara ett ekologiskt land med biologisk mångfald. Vi köper ekologisk mjölk, ekologiskt odlat kött och bananer m m.

•Vad menas med det egentligen? Vad tycker du om ekologiskt odlad mat?

•Är ekologiskt odlade varor bättre än andra? Beroende på om du svarar ja eller nej så ska du motivera ditt svar.

•Hur vet jag, som konsument, att en vara är ekologiskt odlad? Finns det någon slags garanti?

•Vad betyder de olika märkningarna som finns bland våra matprodukter?

3.Nya arter
Det kommer då och då in nya arter till vårt land.

•Hur kommer dessa nya arter till Sverige?

•Vilka konsekvenser kan följa?

•Är det positivt/negativt, varför?

•Kan man göra något för att förhindra importen av nya arter?
Citera
2011-02-16, 13:24
Medlem
RosaMaggans avatar
När man pratar om ekologiska varor pratar man oftast om varor som har någon typ av märkning, som KRAV. Då måste varan uppfylla vissa, just det, krav, som finns specificerade på KRAV:s hemsida. Organisationen KRAV förbinder sig då till att kontrollera att kraven uppfylls. Företagen får betala pengar för att kunna KRAV-märka sina varor (utöver att de ska uppfylla kraven).

På samma sätt fungerar det med en uppsjö andra märkningar. Du får läsa på på respektive hemsida och se vad du tycker verkar rimligt. EU har också en egen. Googla 'miljömärkning eu' så får du fina bilder.

Jag tycker själv att det är bra med varor som är odlade på ett ekologiskt hållbart sätt, utan att slita ut naturen. Av någon anledning känner jag ett ansvar gentemot resten av invånarna på planeten. Jag har inte gjort något blindtest för att se om de är godare men jag inbillar mig det. Framför allt blir samvetet godare.

Jag föredrar även om de kolonialvaror (kaffe, kakao, bananer, rörsocker) som jag köper är rättvisemärkta.

Nya arter som införs av människor kan störa ut andra genom att ta över hela ekosystem, eftersom de ofta inte har några naturliga fiender som håller populationen på en rimlig nivå. Ett aktuellt exempel är jätteostronet som håller på att ta över våra västliga kuster.

Införsel av nya arter begränsas med hjälp av lagstiftning och tullkontroller.

Hoppas detta kan vara en hjälp på vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in