2011-02-16, 00:15
Medlem
Lara Logan, min kvinnliga favoritreporter blev den 11 Februari sexuellt antastad och troligen även våldtagen (om jag tolkar rätt). Några män ska ha fört bort henne från Tahrirtorget för att sedan antasta henne brutalt och upprepande, tills några kvinnor och cirka 20 soldater kom.

Om ni inte vet vem Lara Logan är så kan ni kolla till exempel här.

CBS uttalande;

Citat:
On Friday February 11, the day Egyptian President Hosni Mubarak stepped down, CBS Correspondent Lara Logan was covering the jubilation in Tahrir Square for a 60 MINUTES story when she and her team and their security were surrounded by a dangerous element amidst the celebration. It was a mob of more than 200 people whipped into a frenzy.

In the crush of the mob, she was separated from her crew. She was surrounded and suffered a brutal and sustained sexual assault and beating before being saved by a group of women and an estimated 20 Egyptian soldiers. She reconnected with the CBS team, returned to her hotel and returned to the United States on the first flight the next morning. She is currently in the hospital recovering.

There will be no further comment from CBS News and Correspondent Logan and her family respectfully request privacy at this time.

Jäkligt hemskt iaf, hur ska man nu kunna somna... Att få veta att denna kämpe blivit så förnedrad känns hemskt

Jäklig tur att några kom för att rädda henne dock.

@Mods - Ursäkta mig om jag startade den här tråden fel, visste inte om den hör hemma här eller i utrikes eller vart.
Citera
2011-02-16, 00:48
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lkish
Lara Logan, min kvinnliga favoritreporter blev den 11 Februari sexuellt antastad och troligen även våldtagen (om jag tolkar rätt). Några män ska ha fört bort henne från Tahrirtorget för att sedan antasta henne brutalt och upprepande, tills några kvinnor och cirka 20 soldater kom.

Så här fungerar egypter:

Citat:
”Diskriminering och sexuella trakasserier sker varje dag”, säger 42-åriga Mona Hanafi, som bor i Kairo, till DN.se.

Hon berättar att dagliga övergrepp av män på offentliga platser i Kairo är något som hon och hennes väninnor tvingats vänja sig vid i ett mansdominerat samhälle under president Mubaraks styre.

– Det går inte en dag utan jag utsätts för sexuella trakasserier. Män gnuggar sina könsorgan mot en på bussen, och ropar nedsättande kommentarer på gatan, säger Mona Hanafi till DN.se.

– Det har hänt flera av mina väninnor att män på bussen har tagit fram sina könsorgan och onanerat framför dem, helt öppet inför alla andra. Ingen säger något, fortsätter hon.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/egyptiska-kvinnor-kraver-forandring

Så det är klart att det är stora risker för kvinnliga reportrar att vistas i detta land. Speciellt under dessa omständigheter.
Citera
2011-02-16, 00:48
Medlem
DXM-Redemptions avatar
En väldigt attraktiv kvinna som befinner sig i ett osäkert område där det svallar över av människor med ifrågasättande syn på kvinnor och världen i allmänhet. Dålig kombination och ytterst otrevligt. Behugger bara min syn på mellanöstern i sten lite mer.
Citera
2011-02-16, 00:55
Medlem
Med tanke på Egyptens kvinnosyn är väl detta föga förvånande. Hon blev kulturberikad och fick veta sin sanna plats enligt dessa sandapor; strax under hunden. Hade detta kunnat ske i ett civiliserad land? Svar nej.
Citera
2011-02-16, 01:10
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:

Om ni inte vet vem Lara Logan är så kan ni kolla till exempel här.

CBS uttalande;

Jäkligt hemskt iaf, hur ska man nu kunna somna... Att få veta att denna kämpe blivit så förnedrad känns hemskt

Jäklig tur att några kom för att rädda henne dock.

@Mods - Ursäkta mig om jag startade den här tråden fel, visste inte om den hör hemma här eller i utrikes eller vart.

Du får väl skapa en frågeställning vi ska diskutera utifrån.

Förslag:

Kvinnliga reportrar från väst - vad riskerar de när de rapporterar från andra delar av världen? Kan det hända här? Om inte så varför inte?

Osv.

Eller kanske i humor tillsammans med den där hemska historien om samaritkvinnan från USA som reste till Haiti för att hjälpa de i nöd men fann sig bli våldtagen av just de hon skulle hjälpa.

edit: här är tråden om vita kvinnan i Haiti: https://www.flashback.org/t1179217

Och ja, för de som undrar... hon anklagade den vite mannen för att hon blev våldtagen. Men skam den som ger med sig. Här ett smakprov:

Citat:
Ever committed to preserving the dignity of Black men in a world which constantly stereotypes them as violent savages, I viewed this writing as yet one more opportunity to fight “the man” on behalf of my brothers. That night, before I could finish the piece, I was held on a rooftop in Haiti and raped repeatedly by one of the very men who I had spent the bulk of my life advocating for.

I pleaded with him to honor my commitment to Haiti, to him as a brother in the mutual struggle for an end to our common oppression, but to no avail. He didn’t care that I was a Malcolm X scholar

Senast redigerad av MoLoK 2011-02-16 kl. 01:13.
Citera
2011-02-16, 01:12
Medlem
Eftersom det inte finns en fråga i min startpost;

Tror ni hon kommer fortsätta rapportera (på samma vågade sätt)?

Hur kommer hon kunna se in i kameran? Många känner skam och att då våga se in i kameran sådär
Vore hemskt tycker jag. Trots att hon verkar vara en så stark kvinna så undrar jag hur hon påverkas.
Citera
2011-02-16, 01:24
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Trots att hon verkar vara en så stark kvinna så undrar jag hur hon påverkas.

Stark, men samtidigt lite korkad. Och tyvärr för henne, dumhet brukar straffa sig.
Citera
2011-02-16, 01:26
Medlem
MoLoKs avatar
http://images.smh.com.au/2011/02/16/2187316/laralogan420-420x0.jpg

Lara Logan is pictured in Cairo's Tahrir Square moments before she was assaulted in this photograph taken on February 11. Photo: Reuters
Citera
2011-02-16, 01:53
Medlem
sparrdals avatar
våldtagen eller antastad?
Citera
2011-02-16, 04:22
Medlem
Hemskt på en så vettig journalist. Tror ni det kan ha någonting att göra med det faktum att vid ett uppror så samlas alla möjliga tvivelaktiga figurer bl.a. för att slåss och hetsa på militären (som Göteborg, Köpenhamn etc.)? Det handlar alltså INTE om en genomgod frihetskämpande samling av människor som alla är Gandhi återfödd. Det är huliganer blandat med upprörda 'vanliga' människor.

Egypten (och Tunisien som ovan nämnt) är inte ett ställe för den feministiska väst-kvinnan. Alla jag känner som har besökt dessa områden upplever att de har blivit trakasserade på ett eller annat sätt. Ofta i form av kommentarer med tillhörande utmanande blickar. Det handlar alltså inte om våldtäkter eller ens beröring. Men ändå, det är en attityd som finns kvar där nere; kvinnan är en leksak för män, även om hon bits. Det är enligt mina egna värderingar litet sjukt.

Som reporter befinner man sig alltså i en miljö där folk är upprörda och arga, annat folk hetsar detta folk och är inte helt obenägna att ta till våld. Det blir alltid så. Att det dessutom är i ett land med sjuk kvinnosyn (enligt egna mått) gör det inte speciellt säkert för en kvinnlig journalist som dessutom ser rätt bra ut.

Landet har långt kvar att gå. Logan är kanske naiv. Man tar en risk genom att bege sig dit. Bra ställe att åka till om man vill skrika och slåss dock...
Citera
2011-02-16, 05:31
Medlem
Ja så går det när man inte har slöjan på! Beklagligt men är inte förvånad...

Edit:Enligt den här artikeln hade dom redan åkt tillbaka till Usa innan 4 feb
http://www.thewrap.com/media/column-post/cbs-lara-logan-released-egyptian-military-custody-24466
Senast redigerad av Funkym 2011-02-16 kl. 05:40.
Citera
2011-02-16, 08:07
Medlem
Salfords avatar
Intressant och ironisk att hon greps innan i Februari i Egypten och förtydligade att det inte var "crazy people" på Tahrir- torget som grep henne utan militären. Viktigt att belysa att det är militären som är boven och att folk bara vill ha frihet. Sen så händer dehär.

Citat från engelska wiki där Logans citat finns med:

2011, Logan and her crew were arrested by the Egyptian army in Cairo on suspicion of being Israeli spies. Logan later said of the incident: "We were not attacked by crazy people in Tahrir Square. We were detained by the Egyptian army. Arrested, detained, and interrogated. Blindfolded, handcuffed, taken at gunpoint, our driver beaten. It's the regime that arrested us. They arrested [our producer] just outside of his hotel, and they took him off the road at gunpoint, threw him against the wall, handcuffed him, blindfolded him. Took him into custody like that."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in