Jag är vegetarian av den enkla anledningen att jag inte litar på att gårdar lever upp till en sund och värdig djurhållning. Därmed vill jag ge all cred till de köttätare som jagar sina egna djur och avstår från industrikött, jag har noterat att ni finns här inne på forumet!
Jag vet inte hur köttätare resonerar, om djurens livskvalitet spelar någon roll? Jag vill hoppas att ni trots allt lever efter den filosofin att kött från ett välmående djur både smakar och är av bättre kvalitet än kött från ett djur som levt under dåliga förhållanden? Eller köper ni vad som helst? Finns det några skärpta köttätare här inne som tar sig tid att åka till lokala gårdar? Ge er gärna till känna!
Inte blir man väl ens som köttätare särskilt middagssugen av en artikelinledning som denna;
"Kring slaktsvinsstallet luktar det kadaver. Ruttnande djurkroppar ligger på gödselplattan. Råttor springer omkring bland magra grisar som lider av bölder, navelbråck, bitna svansar och öron. I grisningsstallet står fyrtio suggor fastlåsta utan att kunna röra sig. I boxarna ligger 118 döda griskultingar intill de levande. Synen mötte djurskyddsinspektörerna från Halland en sommardag 2009. De hade fått ett anonymt tips om vanskötsel." (GP, 20/2 2011)
Genom att saxa detta ur artikeln menar jag inte att detta bör vara någon vanlig syn när man åker till en bondgård, men jag menar att det trots allt
finns och att det ändå inte är ett gårdsantal man kan räkna på ena handen. Jag tycker man som köttätare bör vara mer skärpt och sätta ett högre värde på varifrån maten kommer! Djuren förtjänar livskvalitet, detta är väl ingenting som köttätare förlorar på att sätta sig emot?
Men som redan påpekat, allra helst tycker jag att man som köttätare bör jaga själv i den mån möjlighet finns! Ska man äta djuret tycker jag också man ska vara kapabel till att döda det. Inte mer än rätt.
Göteborgs-Posten har i helgen haft en intressant artikelserie om det svenska djurskyddet. I dagens söndagstidning skrivs bl.a. om grishållningen hos en bonde i Halland. En man som hade 2500 grisar och påstod sig hinna med dem allihop.
[
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....skota-djuren-]