2011-02-15, 14:30
Medlem
Hej!

Funderar på att söka till Linköpings universitet till hösten, eventuellt till deras civilekonomutbildning.

Är det någon som studerar vid Liu och kan berätta hur det är där. Hur är studentlivet? Hur är staden (vacker/ful, bra/dålig shopping, fik, uteställen)? Är det roliga människor? Händer det mycket? Är det värt att plugga där?

Är det någon som har läst till civilekonom där uppskattar jag även lite inside information om den utbildningen

Tack!
Citera
2011-02-15, 14:42
Medlem
youpendiis avatar
Nu studerar jag inte på universitetet, men jag bor i Linköping. En ganska stor stad. Bra uteliv, finns många krogar. Jag har testat på studentlivet, det är jättekul! Många studenter och många studentställen att hänga på. Alla studenter är roliga och trevliga. Det finns annat att hitta på med. Många olika ställen att fika på. Folket är för det mesta trevligt. Själv tänker jag testa att plugga i en annan stad, men som utomstående så rekommenderar jag Linköping.
Senast redigerad av youpendii 2011-02-15 kl. 14:45.
Citera
2011-02-15, 14:45
Medlem
fixiefyllas avatar
Campus Valla är tråkigt och fult (bortsett från Key-huset..). Kaffet i sektionsfiket är billigt iaf. Staden känns liten (för att vara såpass stor), inte speciellt fager - men okej. Utelivet är väl okej, lite småstadskänsla där också. De flesta krogarna i stan ligger på samma (ökända) gata.
Studentlivet tyckte jag var riktigt kul i några år, har ledsnat nu. Det händer ganska mycket. Det skiljer sig väl lite från uppsala/lund då det är sektionerna och inte nationerna som står för hålligånget här.
Gillar man popmusik är det finns det ett par trevliga klubbar
Citera
2011-02-15, 15:08
Medlem
Tack för svaren! Ganska skilda åsikter, vem ska jag tro på?

Låter kanske konstigt, men jag har ganska svårt för fula städer. Kommer jag trivas i Linköping med tanke på det? Jag vill liksom kunna känna mig hemma och tycka att staden är fin och mysig. Har aldrig varit i staden...
Citera
2011-02-15, 15:17
Medlem
youpendiis avatar
Jag har bott här i över 10 år, så lite kunskap har jag hehe. Men annars om du inte bor så överdrivet långt ifrån staden, så kan du passa på och besöka. Det finns även goda bussförbindelser.
Citera
2011-02-15, 15:30
Medlem
Festungbreslaus avatar
Jag ser inget fel med campus, dock är utelivet lite sådär. HG/NH/Flamman är ganska bra men ågatan är jävligt överskattat, platå har förlorat sin charm och förvandlats till någon form av inneställe för hobbystekare som cashat in en kavaj för socialbidraget. Ett annat problem är att Linköpings centrum är ganska litet, skulle nog vilja påstå att det är i klass med Jönköpings centrum. En positiv aspekt är att Östgötatrafiken börjat köra nattbussar till 03.15 på fredag och lördag.
Citera
2011-02-15, 15:31
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolee
Tack för svaren! Ganska skilda åsikter, vem ska jag tro på?

Låter kanske konstigt, men jag har ganska svårt för fula städer. Kommer jag trivas i Linköping med tanke på det? Jag vill liksom kunna känna mig hemma och tycka att staden är fin och mysig. Har aldrig varit i staden...
Linköping har ju en bit kvar till diverse Österrikiska alpbyar vad gäller mysighet, men det funkar...

Det är väl som de flesta medelstora städer i Sverige, byggnader från förra sekelskiftet i centrum, generöst med grönområden...
Citera
2011-02-15, 16:11
Medlem
Höjas avatar
Staden har blivit bättre med åren även om den fortfarande är ganska ful och platt. Med ful menar jag att den är rätt platt och utdragen. Den har inte samma fina stadslandskap som typ Norrköping. Fik finns, grönområden finns och allting sådant. Har hört att utelivet är skoj utanför studentlivet.

Studentlivet har däremot totalt förfallit de senaste åren, gått från billigt roligt studentikost uteliv till att studentbaren kränger öl till samma pris som de komersiella barerna nere i stan. Så gillar man det rent och fint är förändringen till det bättre, jag själv ogillar det å det starkaste.

Skolan däremot är kanske inte så snygg på utsidan (även om key inte är så jävla fint heller, rätt värdelös byggnad). Men utbildningen är bra, stor skola med mycket människor så man blir aldrig ensam. Hyfsat hög nivå på utbildningen och de civilekonomer jag träffat på fyllan har verkat trivas utmärkt (även om de flesta ekonomer jag träffat visade sig läsa turism).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in