2011-02-15, 13:38
Medlem
Tja

Sitter nu och funderar på min ekonomi lite, jag bor ihop med min sambo och 2 barn. Jag vill gärna om lite tips på bra fonder eller andra sätt att lägga ihop ett bra sparande, och vad man normalt ska lägga undan i månaden. Eftersom min sambo är hemma med barnen så drar vi ut ca 32000 rent i månaden. har väl utgifter på ca 15000 så ni vet lite hur ekonomin ser ut.

Hoppas någon där ute är lite mer insatt på fonder och dylikt. Går man till banken så sätter dem bara ihop ett skit sparande, vill ha ett sparande som ger en lite pengar.

MVH
Citera
2011-02-15, 19:05
Medlem
Hur mycket man "normalt" lägger på sitt sparande är väldigt individuellt, men generellt sparar man väl det som är över varje månad? Dvs 17.000kr i ert fall. Såvida du inte missat att räkna med klädinköp, semestrar osv i budgeten.

Vad det sedan eventuella fondval, är det inte helt ovettigt att leta stjärnor i Morningstars rating och se till att bli någorlunda påläst själv. Har en otäck känsla av att du inom kort kommer rekommenderas en viss fond hos Avanza.
Citera
2011-02-15, 19:16
Medlem
Ett ganska bra tipps som brukar stå i en hel del "så blir du miljonär" böcker är att spara tio procent av inkomsten (i ert fall 3200:-) i breda aktiefonder. Eller snarare köpa aktier som motsvarar en bred aktiefond eftersom fonder tar ut avgifter. Nu finns det ju en finfin avgiftsfri fond... *host* *host* Avanza Zero som rekomenderas varmt!

Orsaken till att man ska investera brett är att man inte riskerar ett lägga en stor del av investeringen på något som tappar mycket värde, utan istället sprida riskerna. Vidare har det visat sig att det är mycket svårt att kontinuerligt plocka vinnare på börsen - därför är breda aktiefonder bra. Men tråkigt.

Ju mer man vill att pengarna ska öka desto större risk måste man ta. Så frågan är ju hur riskbenägna ni är och på vilken sikt ni sparar. Ju längre sikt desto mer riskbenägen kan man ju vara...
Citera
2011-02-15, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DialM
*host* *host* Avanza Zero som rekomenderas varmt!

Att det här tipset skulle komma förvånar mig inte då det förekommer i nästan varenda tråd... Missförstå mig rätt... Avanza Zero är helt suverän då det är en indexfond befriad från avgifter. Men att säga att det är en bra investering i nuläget känns lite sisådär. Visst börsen kommer säkerligen stige ytterligare under kommande år, men sen då?

Är det verkligen vettigt att investera långsiktigt i en indexfond då de allra flesta bedömare är eniga om att index kommer öka ytterligare under högst ett års tid för att sedan sjunka? Zero är som sagt en suverän fond, men att komma på den nu känns lite sisådär om man inte är aktiv i sitt sparande och hoppar av när det börjar sjunka... Grejen är att jag tycker det känns vettigare att investera i t.ex. Kazakstan om man nu ska vara aktiv.

Dock var det ett månadssparande det handlade om, så långsiktigt kvittar det om priserna faller så Zero är vettigt för det tråkigt ointresserade. Men jävlar vad jag hatar argumentet att fonden är avgiftsfri, då det finns så mycket mer än indexfonder på marknaden som ger betydligt mer i avkastning.
Citera
2011-02-15, 20:03
Medlem
Blocket.ses avatar
Går du till banken kommer dom garanterat sälja på dig någon av sina egna fonder.
Visst behöver inte vara något fel på dom. Men det finns massor av andra spännande fonder du går miste om..
Hur långsiktigt är sparandet? Ska pengarna användas till den årliga semestern? Ny bil om 2 år?

Vill man ha en långsiktig billig fond så tycker jag Zero är fin. Men som sagts så kan man inte räkna med att göra kortsiktiga vinster..

Jag har mitt kortsiktiga sparande på sparkonto, men 2.85% ränta..
Mitt långsiktiga ligger 99% i aktier.
Citera
2011-02-15, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Att det här tipset skulle komma förvånar mig inte då det förekommer i nästan varenda tråd... Missförstå mig rätt... Avanza Zero är helt suverän då det är en indexfond befriad från avgifter. Men att säga att det är en bra investering i nuläget känns lite sisådär. Visst börsen kommer säkerligen stige ytterligare under kommande år, men sen då?

Är det verkligen vettigt att investera långsiktigt i en indexfond då de allra flesta bedömare är eniga om att index kommer öka ytterligare under högst ett års tid för att sedan sjunka? Zero är som sagt en suverän fond, men att komma på den nu känns lite sisådär om man inte är aktiv i sitt sparande och hoppar av när det börjar sjunka... Grejen är att jag tycker det känns vettigare att investera i t.ex. Kazakstan om man nu ska vara aktiv.

Dock var det ett månadssparande det handlade om, så långsiktigt kvittar det om priserna faller så Zero är vettigt för det tråkigt ointresserade. Men jävlar vad jag hatar argumentet att fonden är avgiftsfri, då det finns så mycket mer än indexfonder på marknaden som ger betydligt mer i avkastning.

Visst finns det mycket mer roliga saker på marknaden som ger betydligt bättre avkastning och är roligare att jobba med. Men det handlar ju förmodligen om någon som inte är särskilt insatt och kanske inte är särskilt intresserad heller och då är den fonden ett bra alternativ. För den som är passiv.

Att index kommer att sjunka om något år gör inte så mycket om man tänker sig att det är ett långsiktigt sparande utan särskilt mål...

Men jag håller med dig i sak!
Citera
2011-02-15, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Går du till banken kommer dom garanterat sälja på dig någon av sina egna fonder.
Visst behöver inte vara något fel på dom. Men det finns massor av andra spännande fonder du går miste om..
Hur långsiktigt är sparandet? Ska pengarna användas till den årliga semestern? Ny bil om 2 år?

Vill man ha en långsiktig billig fond så tycker jag Zero är fin. Men som sagts så kan man inte räkna med att göra kortsiktiga vinster..

Jag håller i princip med till 100% av det Blocket säger. Det handlar extremt mycket om tidsperspektivet. Vad det gäller Avanza Zero tror jag det är ett klockrent alternativ på 10års sikt dock uruselt på 2års sikt...

Det stående tipset är egen kunskap samt intresse.

Att gå med i Aktiespararna innebär att man får en hel del tips och råd genom deras tidning i vad som är vettigt. Kompletterar man medlemskapet med en prenumeration av xxxxxxxxxxx eller liknande tidning är det ganska lätt att se vad som verkligen är vettigt.

Edit: (jag hoppas verkligen att moderatorerna inte ser detta inlägg som reklam, även om jag kan tänka mig att de ser det som det)

Så för moderatorerna vill jag förtydliga att aktiespararna är en förening utan kommersiellt syfte samt att jag inte förespråkat xxxxxxxxxxxx som tidning i sig utan enbart tidningar med samma inriktning. I Yttrandefrihetens tecken har jag valt att cencurera mig själv.
Senast redigerad av Magban 2011-02-15 kl. 20:41.
Citera
2011-02-16, 09:15
Medlem
perfas avatar
Börja med att fixa 50-200k på ett buffertkonto (beroende på hus/lgh/bilar/osv osv osv) så sover ni garanterat gott under nätterna.
Att slippa oroa sig över om man har råd att köpa ny diskmaskin när den går sönder eller laga bilen är ovärderligt.

Är det fonder du vill ha så är avanza zero överlägset bäst på längre sikt. Krydda med någon tillväxtmarknad?(Kina? Brazilien? Indien? afrika?).
Att månadsspara i svenska investmentbolag är inte fel heller.

Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in