2011-02-15, 08:53
Bannlyst
Jag håller på med ett projekt i skolan om rökning där vi ska göra en kampanj. Jag skulle verkligen bli jätteglad ifall ni rökare, ex-rökare osv svarar på några frågor! Det skulle verkligen vara till hjälp.
• Varför började ni röka? Hur gick det till? Var det grupptryck osv?
• Ni som har slutat, hur gjorde ni?
• Varför röker ni?
• Ni som vet, vad kan hända då man röker?

Tack så jättemycket för er hjälp!
Citera
2011-02-15, 09:05
Medlem
Artimuss avatar
Här står lite om det du frågar om https://www.flashback.org/t250485
Citera
2011-02-15, 09:25
Medlem
•Varför började ni röka? Hur gick det till? Var det grupptryck osv?
-Hände bara att jag ville testa. Man var väl runt 20-21.
Man röker än idag men kanske bara en-två cigg per helg. Inte mer.

-Kände redan i början att jag inte ville bli beroende, så jag slutade bara. Innan det var för sent.
Sen dess har det som sagt, varit väldigt få cigg.

• Varför röker ni?
-100% enbart för att det är socialt.

-Du fuckar dina lungor. Jag har sett hemska bilder på lungor hos personer som rökt 35-40 år. Ingen rolig bild o se på..
Citera
2011-02-15, 11:27
Medlem
BigBadaboums avatar
Citat:
• Varför började ni röka? Hur gick det till? Var det grupptryck osv?

Började röka när jag var 12år, eller ja då började jag köpa egna paket och kanske rökte 5-10 cigg om dagen. Oavsett vad folk säger finns det två anledningar att folk börjar. 1. dom är nyfikna. 2. Dom vill vara balla. Har hört många historier om "att det var svårt med många problem hemma och i skolan, bla.bla.bla" men det säger folk bara för att dem inte vill erkänna att dem gjorde det för att verka coola. Jag gjorde det själv av samma anledning, var retad mycket i mellanstadiet och så i högstadiet hängde jag med rökarna och då började jag själv röka.

Citat:

Efter 6 års rökande skulle jag börja lumpen och var då på fystesterna, var heelt sjuuk otränad konditionsmässigt. Jävligt stark (typ 8 i styrka på testet) men flåset var åt helvete. Insåg då att jag var tvungen att sluta när jag verkligen var så motiverad för lumpen. Så jag satte upp ett datum typ 2 månader framåt och bestämde mig för att: Även om jag har ett nytt paket just den dagen ska jag slänga alla mina cigg och så ska jag stanna hemma i de första tre dagarna tills den akuta abstinensen har lagt sig och bara lira dator och gymma så jag har något att göra. Efter det så flöt det la på, har varit jävligt jobbigt men nu är jag så jäävla nöjd att jag slutade. Nu har jag gått från att springa (gå) milen på cirka 1h 20 min tills mitt PB för någon vecka sedan på 50min. Slutade nu för nästan exakt 2 år sedan.

Det nästan vikigaste med att sluta röka är att börja träna, så man själv märker skillnaden i konditionen och på så sätt blir 100ggr mer motiverad att sluta.

Citat:
• Varför röker ni?

I don't.

Citat:

Massa skit: cancer, kol, ökad risk för hjärtattack etc.
Citera
2011-02-15, 11:57
Medlem
ZombieIncs avatar
•Varför började ni röka? Hur gick det till? Var det grupptryck osv?
- Jag hade hört att nickokicken skulle vara skön, därför testade jag. Jag fortsatte efter det. Jag skulle inte kalla mig för en rökare eftersom jag röker max 3 cigg/dag. Jag brukar inte röka på helger t.ex.

- Jag kallar mig inte för beroende, jag kan sluta när jag vill.

• Varför röker ni?
- Det är skönt och en bra "drog" att använda sig av när man mår dåligt vilket jag gör.

- Jag vet allt. Cancer av olika slag, KOL, drastiskt försämrade lungor, hjärt- och kärlsjukdomar etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in