Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-15, 00:54
  #1
Medlem
Ördögs avatar
Englamordet i Dalarna våren 2008 och dess efterspel följdes med intresse också i Finland. Då lastbilschauffören Anders Eklund erkände sin skuld till två mord - på 10-åriga Engla Höglund den 5 april 2008 samt på Pernilla Hellgren år 2000 - utlöste det genast spekulationer på privatspanarfronten. Kunde Eklund ha varit verksam också i Finland? Somliga försökte koppla samman honom med olika krimnalmysterier de senaste decennierna - som tonårsflickan Piia Irmeli Ristikankares försvinnande år 1988.

Av någon orsak väcker just unga flickors mystiska försvinnande / onda bråda död alltid extra mycket uppmärksamhet, och Piia-fallet är inget undantag. Historien nämns ibland som 80-talets parallell till mordet på Kyllikki Saari år 1953, Finlands mest kända olösta mord. I båda fallen var offren unga flickor och därtill religiöst intresserade.

Hösten 1988 var Piia Ristikankare 15 år (född -72), en slank, 167 centimeter lång flicka med mellanlångt blont hår. Hon bodde i Pikis kommun (finska Piikkiö - sedan 2009 en del av S:t Karins / Kaarina) ett par mil öster om Åbo, tillsammans med sin far och sina två yngre bröder. Föräldrarna hade skilts ett par år tidigare, till följd av mammans alkoholmissbruk. Familjen var aktiva Jehovas vittnen, och Piia brukade bland annat dela ut samfundets tidningar. Hon hade ännu inte upptagits som fullvärdig församlingsmedlem.

Fredagskvällen den 7 oktober satt Piia och tittade på TV med sin 14-årige bror Teijo, medan pappan och dennes svärfar badade bastu. Syskonen kom i gräl om vilket program man skulle titta på, och Piia sprang ut i den mörka och regniga kvällen. Sedan dess har man inga säkra observationer av henne.

Pappan trodde först att flickan stuckit till en kompis i Pemar (Paimio), men när han efter ett par dagar ringde för att fråga efter henne fick han veta att hon aldrig hade kommit dit. På en ungdomsgård i närheten hade det varit disco på fredagskvällen, men inte heller där hade någon sett Piia. Måndagen den 10 oktober kontaktade fadern polisen, och anmälde flickan som saknad.

På den lilla orten hade Piia ofta blivit retad för sin tro, men den här hösten hade hon börjat plugga i Åbo och fått nya kompisar. Knappast hade hon begått självmord. Men vad hade hänt med henne?

Enligt den vanligaste teorin skulle hon ha ställt sig vid vägen för att lifta till Pemar. En bilist hade plockat upp henne, mördat henne och gömt kroppen. Men i så fall bör hon ha fått lift genast - trots att trafiken var ganska livlig under kvällen, hade ingen sett någon lifterska nånstans.

Piia Ristikankare hördes aldrig mera av, och år 2001 dödförklarades hon. I slutet av samma år fick polisen ta emot ett brev, som gjorde att fallet i september 2003 ånyo började undersökas, nu av Centralkriminalpolisen. Brottsrubriceringen var nu mord eller dråp - brott som aldrig preskriberas. Dessförinnan hade polisen i S:t Karins i åratal klassat Piia-fallet som ett vanligt försvinnande.

Vad som stod i brevet - det uppger polisen inte. Det egentligen enda nya är att man numera misstänker att en vit personbil kan ha något att göra med försvinnandet - fast hur värdefullt är ett sånt "tips" egentligen?

År 2007 skildrades Piias försvinnande i TV-programmet Kadonneet (De försvunna).
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&...3&t=706&a=6026
(Jag får än så läge inget ljud ur min hemdator, men jag ska kolla igenom programmet på jobbet och göra eventuella tillägg, om där sägs något intressant. Om ingen annan finskkunnig hinner före.)

Övriga källor:

murha.info
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=299
(Jag har inte läst alla de mer än 700 inläggen i tåden, men där spekuleras friskt i vilken roll de övriga familjemedlemmarna och församlingens ledare kan tänkas ha haft ...)

Hejac Crime Forum
http://www.atfreeforum.com/hejac/vie...c&mforum=hejac

Pikis-flickas försvinnande utreds som brott
(Turun Sanomat, 12 dec 2003)
http://www.ts.fi/kotimaa/?ts=1,3:100...2,1:0:0:0:0:0:

Försvunna Piias pappa: Min dotter kan ha fallit offer för Englas mördare
(Iltalehti, 17 apr 2008)
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008...29797_uu.shtml

Vem dödade Piia?
(Iltalehti, 3 juli 2008)
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008...61531_uu.shtml
__________________
Senast redigerad av Ördög 2011-02-15 kl. 01:10.
Citera
2011-02-15, 01:11
  #2
Medlem
Jugdishs avatar
Är du ute efter att ta reda på vad som hänt henne? Skicka ett PM till mig och berätta vad du är ute efter.
Citera
2011-02-15, 11:40
  #3
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen ett intressant fall.

Återigen ett mycket intressant försvinnande från Finland. Har dock inget att tillföra i sak.
Citera
2011-02-15, 17:14
  #4
Medlem
Crime-boys avatar
Kan inte annat än hålla med! Ördög skriver alltid om intressanta fall.
Citera
2011-02-15, 17:43
  #5
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressanta trådstarter.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Kan inte annat än hålla med! Ördög skriver alltid om intressanta fall.

Ja gör han inte? Det är alltid lika intressant och spännande att läsa en tråd skriven av Ördög. Tycker det är mycket intressant att läsa om alla dessa olika fall från vårt östra grannland. En hel del av dessa har jag aldrig ens hört talats om.
Citera
2011-02-16, 10:54
  #6
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Instämmer! Tack Ördög för att du delar med dig av finska "fall" som tidigare varit obekanta.

Vad gäller unga Ristikankares försvinnande så förstår jag att man spekulerar om familjen och församlingsmedlemmarna - särskilt om pappan väntade flera dagar med att ens ringa den kamrat han trodde dottern befann sig hos. Jfr m Viola Widegren där väntan att kontakta polisen brukar användas som argument för pappans skuld.
Citera
2011-02-16, 17:02
  #7
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Instämmer! Tack Ördög för att du delar med dig av finska "fall" som tidigare varit obekanta.

Vad gäller unga Ristikankares försvinnande så förstår jag att man spekulerar om familjen och församlingsmedlemmarna - särskilt om pappan väntade flera dagar med att ens ringa den kamrat han trodde dottern befann sig hos. Jfr m Viola Widegren där väntan att kontakta polisen brukar användas som argument för pappans skuld.

Precis! Jag kollade lite på den finska dokumentären. Den verkar intressant men tyvärr förtog språkbarriären en del.
Citera
2012-11-06, 15:55
  #8
Medlem
Ördögs avatar
Nu även på mysigarebloggen!
http://mysteriebloggen.wordpress.com...ne-forsvinner/
Citera
2013-10-29, 21:28
  #9
Medlem
ÖRdög är det du som driver mysteriebloggen? i så fall, när kommer det nya inlägg?
Fantastisk blogg!

Har tyvärr inte mkt att bidra med i detta fall, djupt tragiskt det som hänt.
Citera
2013-10-30, 09:02
  #10
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
ÖRdög är det du som driver mysteriebloggen? i så fall, när kommer det nya inlägg?
Fantastisk blogg!

Har tyvärr inte mkt att bidra med i detta fall, djupt tragiskt det som hänt.

Jag tänkte först skicka dej ett PM, men kanske det är lika bra att dementera det helt offentligt. Jag har inget med Mysteriebloggen att skaffa, det är en helt annan snubbe som driver den. Men jag håller med om att den är fantastisk, och jag väntar otåligt på nya inlägg där. (Hallå, mysbloggarn! Inte har du väl lagt av?)
Citera
2013-10-30, 20:49
  #11
Medlem
DjPuttes avatar
Hon lever dock under nytt namn och nytt land!

Vad jag grundar det på jo skulle henne bror & far som tagit hon av daga så skulle dessa INTE komma in i deras himmel iom de har begått den yttersta synd inom deras religion, Sedan att någon höjdare inom Jehovas Vittne varit inblandade tror jag inte på de må vara korkskallar och hjärntvätta folk med det är sak samma där de kommer inte in rena i sin tro till himlen!

Detta är vad jag tror hänt Piia har under en tid förmodligen känt att hon vill ut ur Jehovas Vittnen säkerligen haft kontakt med någon som kunde hjälpa hon ut ur Finland på något sätt sedan så fanns det en av programmerare som hjälpte hon ut ur greppet av sekten, Från det så har hon med GARANTI haft kontakt med någon familj långt från Finland som hon åkte till och tog nytt namn och efter ett tag fått medborgarskap i sitt nya land och där igenom kunde flyta in i mängden!

Tror nog att skulle Polisen vidga kollen så skulle dem hitta hon rätt snabbt!

Trolig flyktväg:

Estland
/
Ryssland
/
Canada

Dvs snabb båt från Helsingfors till Tallinn mot Moskva sedan till Canada
Citera
2013-11-03, 13:38
  #12
Medlem
maynard12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Trolig flyktväg:

Estland
/
Ryssland
/
Canada

Dvs snabb båt från Helsingfors till Tallinn mot Moskva sedan till Canada

Huruvida hon flytt till annat land eller inte vet jag inget om, men jag tycker flyktvägen via Sovjet låter minst sagt osannolik för en femtonårig flicka. Detta var ju under kalla kriget...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback