2011-02-14, 22:50
Medlem
john13371337s avatar
Tjena,

Jag har en stationär dator som delar 3 olika mappar genom en hemgrupp i hemnätverket. Jag har också en bärbar dator som är med i samma hemgrupp. Eftersom jag äger båda satte jag att alla i hemgruppen har både läs- och skrivrättigheter till de här mapparna.

Nu har min brorsa gått med i samma hemgrupp och jag skulle vilja ändra så att han bara har läsrättighet men inte kunna ändra nåt i mapparna. Jag skulle dock vilja ha kvar möjligheten för min bärbara dator att kunna skriva till mapparna. Hur gör jag detta?

tldr; Hur ändrar jag läs/skrivrättigheter för en enskild användare i en hemgrupp?
Citera
2011-02-15, 21:08
Medlem
thespeedmasters avatar
Jag är inte helt säker men jag har för mig att om man högerklickar på den mapp man vill dela, o håller musen över fliken dela med så ska man kunna välja mellan: Ingen, Hemgrupp läsa, Hemgrupp läsa och skriva, och sen under dom 3 så finns det en till knapp som heter välj personer, klickar man på den så ska man få upp en ruta där man kan välja vilka man vill dela mappen med och vilka rättigheter varje person ska ha

Hoppas detta hjälper dig
Citera
2011-02-16, 18:11
Medlem
john13371337s avatar
Jag verkar inte kunna välja enskilda användare, utan bara för hela hemgruppen. Inga andra dyker upp i dropdown-menyn.
Citera
2011-10-31, 18:48
Medlem
coexs avatar
Bump, skulle vara jäkligt tacksam om någon kunde svara på hans fråga.
Jag har en dator och en som är familjens, från min dator har jag skapat en hemgrupp men vill bara att mitt användarkonto ska få tillgång till den på familjens dator, hjälp tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in