• 1
  • 2
2004-08-27, 09:36
Medlem
phreuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Enligt ditt tankesätt skulle man alltså vara nazist om man går med svarta stövlar? Eller om man har mustasch? Eller kanske t.o.m om man pratar tyska?

Absolut inte. Att ha svarta stövlar känns ganska naturligt. Att ha mustasch likaså. Att prata tyska faller sig nog naturligt för de flesta tyskar också. Det jag invänder mot är att man väljer en symbol som av många uppfattas som nazistisk (felaktigt, men ändå) bara för att den av många uppfattas som nazistisk. Vad vill man säga med det?

För mig fick folk gärna ha hakkors som avatar, det visar i alla fall var dom står. Men att välja en symbol som instiftats av nån gammal mossig kung, bara för att kunna knäppa folk på näsan, det känns lite fånigt.
Citera
2004-08-27, 09:55
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phreud
Absolut inte. Att ha svarta stövlar känns ganska naturligt. Att ha mustasch likaså. Att prata tyska faller sig nog naturligt för de flesta tyskar också. Det jag invänder mot är att man väljer en symbol som av många uppfattas som nazistisk (felaktigt, men ändå) bara för att den av många uppfattas som nazistisk. Vad vill man säga med det?

För mig fick folk gärna ha hakkors som avatar, det visar i alla fall var dom står. Men att välja en symbol som instiftats av nån gammal mossig kung, bara för att kunna knäppa folk på näsan, det känns lite fånigt.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag hade en gång ett halsband med ett järnkors, och förutom att det är en vacker och symmetrisk symbol så symboliserar den strid, tapperhet och seger, alltså en slags styrke-/lycko-amulett. Jag tyckte mest det var störigt att folk associerade den med nazi-tyskland.

Har du invändningar mot att folk tatuerar in örnar också? Det var ju också en symbol som Hitler använde...
Citera
2004-08-27, 10:22
Medlem
phreuds avatar
Citat:
Jag kan bara tala för mig själv, men jag hade en gång ett halsband med ett järnkors, och förutom att det är en vacker och symmetrisk symbol så symboliserar den strid, tapperhet och seger, alltså en slags styrke-/lycko-amulett. Jag tyckte mest det var störigt att folk associerade den med nazi-tyskland.

Har du invändningar mot att folk tatuerar in örnar också? Det var ju också en symbol som Hitler använde...

Att det är en vacker symmetrisk form kan jag hålla med om. Synd att den inte finns den i blått

Jag har nog aldrig sett någon med örn-tatuering men jag tycker att örnar är fina. Sen tycker jag att samma sak gäller där, man kan ju välja sin örn med omsorg. Med precis samma resonemang som med järnkorset finns det säkert folk som skulle välja t.ex denna örn, men utan hakkors. Sen när folk påpekar symbolvärdet säger dom: "vadå, det är ju bara en örn, ser du inte att hakkorset saknas".

Är du med på vad jag menar?
Citera
2004-08-27, 10:23
Bannlyst
The Maltese Cross

from the days of the first crusades , this cross has been the symbol of the cristian warrior.it was the insignia of the knights of st. john of jerusalem.
on of the oldest orders of warrior monks who took vows of propoverty , chasity and obedience.
after the fall in jerusalem 1187 the knights of st. john moved to malta in the us the maltese cross is also used by firefighters..

idag så ser du det på mycket no fear kläder , förknippas med extremsporter..
mest motorcross men även i kampsporter..
Citera
2004-08-27, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZpetsnaZ
Om fler folk som inte är nassar bär korset, tar man väl sakta men säkert bort den känslomässiga laddningen kring korset. Det innebär väl i praktiken att man "stjäl" korset från nassarna.

Tycker man borde göra det med svenska flaggan och nationalsången också....

Vadå "ta tillbaka"? En tysk tapperhetsmedalj? Känns väl som nazister skulle ha mer anspråk på den än vad du/svenkar/MC-snubbar har?

FÖ så är det naturligtvis skillnad på ett järnkors (en specifik utmärkelse) och ett vanligt malteserkors (korsets utformning).
Citera
2004-08-27, 11:06
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Att inte bära något man tycker är snyggt alternativt som betyder något speciellt för en själv bara för att vissa andra människor kan misstolka det är helt befängt. Om nazisterna hela tiden ska få andras symboler och vi andra inte ska kunna använda dem hur blir då vårt samhälle? Vi får inte sjunga nationalsången (redan infört i många låg/mellan/högstadieskolor), vi får inte vifta med vår flagga, vi får inte bärja järnkors/solkors/torshammare/swastika, vi får inte bära bombarjackor, vi får inte ha rakad skalle, vi får inte ha svarta boots osv. När sanningen är den att inget av det jag räknat upp hade en mening som var rasistis/nazistsik från början.

Att inte använda något bara för att den *kan* misstolkas är ganska fegt tycker jag. Stå för vad du tycker istället och var stolt över det.
Citera
2004-08-27, 11:28
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson Börje
from the days of the first crusades , this cross has been the symbol of the cristian warrior.it was the insignia of the knights of st. john of jerusalem.
on of the oldest orders of warrior monks who took vows of propoverty , chasity and obedience.
after the fall in jerusalem 1187 the knights of st. john moved to malta in the us the maltese cross is also used by firefighters..

idag så ser du det på mycket no fear kläder , förknippas med extremsporter..
mest motorcross men även i kampsporter..

Det är inte samma sak som järnkorset...
Citera
2004-08-27, 12:04
Bannlyst
Citat:
Det är inte samma sak som järnkorset...
ok ..my bad!!
Citera
2004-08-27, 12:22
Medlem
Count Dynamos avatar
Citat:

Varför ska man anpassa sig efter andras fördomar?
Är någon så förbannat obilad så de förknippar järnkors med just nazism så får de väl göra det också.
Även tyska mynt under den perioden hade hakkors, men ingen förknippar tyska mark och daler med nazism...
undrar vad dessa okunniga personer anser om mig baserat på min "avatar"?

Jag har ett järnkors hemma, ett från 1914 med Kaiser Wilhelm II monogram på, och jag tänker inte stå till svars för att någon är totalt historielös och inbillar sig att det har med nazism att göra.
De som förknippar järnkors med nazism är kort sagt jävligt obildade, och låt nu inte den politiska korrekthetens skräck även ta ifrån oss detta.
Man får ju inte ens säga "negerboll" idag utan att Mona Sahlin kommer springandes och rycker en i örat.

Nemesis1 inlägg var inte helt korrekt. Det fanns 2 olika klasser av järnkorset under första världskriget, och Adolf Hitler visade prov på stor tapperhet då han förtjänade sina 2 medaljer genom att bland annat tillfångata en grupp brittiska soldater helt på egen hand.

Den här tråden skulle jag nästan vilja ha flyttad till historieforumet, alternativt forumet för censur och yttrandefrihet.
Citera
2004-08-27, 12:32
Medlem
phreuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Count Dynamo
Varför ska man anpassa sig efter andras fördomar?
Är någon så förbannat obilad så de förknippar järnkors med just nazism så får de väl göra det också.
Även tyska mynt under den perioden hade hakkors, men ingen förknippar tyska mark och daler med nazism...
undrar vad dessa okunniga personer anser om mig baserat på min "avatar"?

Jag har faktiskt ingenting emot att folk använder kontroversiella symboler till höger och vänster. Du får jättegärna ha ett järnkors, men jag tycker det är fånigt att man har det enbart för att folk ska missförstå symboliken. Vad känner man för samröre med en gammal preussisk kung? Varför är järnkorset så himla populärt i Sverige på avatarer/tatueringar/flaggor/etc/etc när man aldrig ser någon med t.ex Gustav Vasas kungavapen? Förklara gärna det för mig.
Citera
2004-08-27, 13:18
Medlem
Count Dynamos avatar
Citat:
Jag har faktiskt ingenting emot att folk använder kontroversiella symboler till höger och vänster. Du får jättegärna ha ett järnkors, men jag tycker det är fånigt att man har det enbart för att folk ska missförstå symboliken. Vad känner man för samröre med en gammal preussisk kung? Varför är järnkorset så himla populärt i Sverige på avatarer/tatueringar/flaggor/etc/etc när man aldrig ser någon med t.ex Gustav Vasas kungavapen? Förklara gärna det för mig.

Jag håller med om att det skulle vara ett ytterst löjligt skäl till att använda sig av ett järnkors. Dock har jag aldrig hört talas om någon som använder sig av järnkorset för att "provocera" eller missförstås.
Vet du någon sådan person så får du mer än gärna peka ut dem, jag är väldigt nyfiken på dem.

Själv är jag väldigt intresserad av historia, bland annat jobbar jag med historia, och jag är speciellt intresserad av militärhistoria. Jag anser även att järnkorset är rent estetiskt vackert (mer stilrent och klassiskt än t ex. jänkarnas "medal of honor" i mitt tycke), och jag gillar vad järnkorset står för - styrka och tapperhet. Och jag gissar att det är samma skäl som för de flesta andra som uppskattar järnkorset.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in