2011-02-14, 19:14
Medlem
Läste reglerna häromdagen och har några frågor angående 1.04.

Citat:
1.04 Att uppvigla till brott är förbjudet
Det är förbjudet att uppvigla och organisera brottslig verksamhet från forumet. Brottslig verksamhet är enbart tillåten i teorin.

Vi leker med tanken att jag kommer med en välgenomtänkt bankrånsplan.
För det första hur långt får jag gå? Får jag publicera bilder, namn på personal, rutiner osv?

Regeln säger att det är tillåtet att diskutera brottslig verksamhet i teorin, sålänge jag inte bryter mot andra regler borde jag få publicera information, t.ex. bilder på byggnaden.

Om nu bankrånet skulle begås, kan jag bli anklagad för att ha medverkat i bankrånet eller även bli en misstänkt?
Kommer flashback att utge mina uppgifter för polisen ifall jag är en misstänkt?

ps, mod får gärna flytta ifall tråden är felplacerad.
Citera
2011-02-14, 19:17
Medlem
Denoms avatar
Allt sker i teorin på det här forumet, därför är det inga problem.
Citera
2011-02-14, 19:36
Moderator
skunkensunes avatar
Om du skulle publicera bilder, rutiner och fakta om ett tilltänkt mål skulle det knappast gå att hävda att det enbart skulle vara i teorin. Om du skulle lägga fram en utstuderad plan där målet är anonymiserat skulle det troligtvis gå att hävda att det enbart är en teoretisk tanke.
Citera
2011-02-14, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Om du skulle publicera bilder, rutiner och fakta om ett tilltänkt mål skulle det knappast gå att hävda att det enbart skulle vara i teorin. Om du skulle lägga fram en utstuderad plan där målet är anonymiserat skulle det troligtvis gå att hävda att det enbart är en teoretisk tanke.

Så länge det inte genomförs eller förbereds borde det räknas som teori, bilder och annan typ av information räknas som förberedelse och därför är det brott mot regeln. Har jag förstått rätt nu?

Skulle det vara tillåtet att berätta det anonymiserade målets position i PM?
Citera
2011-02-15, 07:20
Medlem
stekarslaktarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yellowbulldozer
Så länge det inte genomförs eller förbereds borde det räknas som teori, bilder och annan typ av information räknas som förberedelse och därför är det brott mot regeln. Har jag förstått rätt nu?

Så vitt jag förstår det (jag är ju inte direkt Herr Asp) så är det den juridiska bedömningen i Sverige iallafall. Knäckfrågan blir när förberedelsestadiet inleds, och förstår hur brittisk rätt ser på det hela eftersom flashback utgår därifrån numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in