2011-02-19, 23:49
Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Du har missat hela poängen. Ditt exempel med morsan och lotterivinsten är korrekt bara att du missar det sista steget i analysen. Man ger ju morsan lite cash för att man vet att hon kommer må bättre av det.

Citat:
Jaha, jag citerar mig själv:
Ursprungligen postat av Soffbord
Här är riktigt poängen: Det må se ut som en altruistisk gärning men man spelar ju på sin egen empatiförmåga att själv bli lycklig. Man utgår alltid ifrån sig själv. Man är alltid genuint egoistisk, det finns ingen annan förklaring, ingenstans att fly undan egoismen.
Förneka egoismen är att förneka sin egen mänsklighet. Dock spelar det ingen roll praktiskt, man kommer ju ändå alltid vara egoistiskt även om man förstått det eller inte...
Förneka egoismen är att förneka sin egen mänsklighet. Dock spelar det ingen roll praktiskt, man kommer ju ändå alltid vara egoistiskt även om man förstått det eller inte...
Citat:
Jag pratar alltså här om psykologisk altruism = uppfattningen att det inte finns någon äkta altruism, men att människors handlingar ytterst styrs av egoism.
Ursprungligen postat av Bi2ter
Jag är ateist, då. Visst är alla egoistiska, eftersom människans beteende bottnar i evolutionen (reproduktion - vare sig man vill reproducera sig eller inte). Detta är ett sätt att se på meningen med livet. I det perspektivet (ateistens) får livet i relation till evigheten och rymdoändligheten en tämligen patetisk innebörd, vilket kan kännas tungt .