2011-02-14, 20:25
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discarded
Nej, men jag skulle starkt tvivla på att hon verkligen, verkligen vill det här. Kanske skulle hon tacka mig senare, och då gjorde jag ju faktiskt en god gärning. Men om nu var dödsseriös så är jag väl en brottsling och borde straffas, och jag skulle ta straffet för då har jag ju faktiskt gjort något dåligt.
Oj, nämn aldrig något om goda gärningar för en extremliberal! De tror inte på sånt.
Citera
2011-02-14, 21:19
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discarded
Nej, men jag skulle starkt tvivla på att hon verkligen, verkligen vill det här.
Hon kanske tvivlar på att du verkligen, verkligen vill fortsätta leva och tar dig med sig till andra sidan med motsvarande våld mot dig som du vill använda mot henne?
Citera
2011-02-14, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Oj, nämn aldrig något om goda gärningar för en extremliberal! De tror inte på sånt.

Fan vad du ska vara bitsk! Tagga ner lite och låt oss liberaler vara ifred. Det är det enda de flesta ber om.
Citera
2011-02-14, 23:40
Medlem
FrasseFloyds avatar
Wiie, en fråga jag redan besvarat, men jag svarar gärna igen.

Nej, jag skulle inte med våld avbryta ett pågående självmord. Det är inte min sak, inte mitt liv och inte mitt beslut. Däremot tycker jag givetvis att det verkar dumt med självmord, så jag skulle be personen i fråga om en konversation först, där jag skulle försöka reda ut om det fanns något jag kunde göra för människan i fråga.
Citera
2011-02-14, 23:55
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det ska inte vara tillåtet att använda "nödvärn" för att avbryta någons självmordsförsök. Jag läste att man uppskattar antalet självmord i världen till en miljon om året, varav 1.5% i Sverige där det är den vanligaste dödsorsaken i åldersgruppen 15-45 år. Det är alltså en mycket omfattande verksamhet. Den borde skötas av läkare för att säkerställa patientens avsikt och att resultatet blir det avsedda. Det är ju redan alldagligt på våra sjukhus med dödshjälp till svårt cancersjuka i form av överdoserade smärtstillande medel.

Finns det någon trovärdig källa som styrker detta?
Citera
2011-02-14, 23:58
Bannlyst
Det beror på omständigheterna. Är det en liten tjej på 15 bast som precis blivit dumpad av sin första pojkvän hade jag brottat ner henne. Visst, det är ett brott mot hennes frihet från min sida men jag är rätt övertygad att hon skulle tacka mig i efterhand. Är det så att hon verkligen ville ta livet av sig kan hon göra det efter att jag dragit utan problem.

Om jag däremot visste att det var en person som till 100% hade tänkt igenom sitt beslut skulle jag aldrig hindra honom/henne. Rätten till sitt eget liv är det mest grundläggande som finns. Eller ja, borde finnas.
Citera
2011-02-15, 00:07
Medlem
Fris avatar
Om det är ett barn så skulle jag ingripa. Men det vore fel att med tvång hindra en vuxen människa att ta sitt liv.
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Finns det någon trovärdig källa som styrker detta?
Allas vår Wikipedia skriver:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Självmord
Citat:
I Sverige och på många andra håll i världen är självmord den vanligaste dödsorsaken i åldersgruppen 15–44 år,[14] samtidigt som de flesta självmord utförs av människor som är över 45 år.[12]
Där källorna är:
[12] NASP – Självmord i Sverige 1980–2003 – Totalt NASP 15 november 2006
[14] NASP – Självmord bland andra dödsorsaker NASP 15 november 2006
NASP är en verksamhet som drivs av välrenommerade Karolinska Institutet. Datan har uppenbarligen några år på nacken, men inte så många ändå.
Senast redigerad av Fri 2011-02-15 kl. 00:13.
Citera
2011-02-15, 00:30
Medlem
jag ser det som självklart att ingripa, vid alla fall där det råder någon som helst tvekan om människans tillfälliga sinnestillstånd. nog för att jag säkert kan kallas empatilös eller känslokall men jag har ingen lust att betrakta ett självmord. men sen ser jag inte negativa rättigheter som något som står skrivet i sten heller.
Senast redigerad av chipskungen 2011-02-15 kl. 00:33.
Citera
2011-02-15, 00:54
Medlem
TageMans avatar
Som många redan svarat så beror det på vilken sinnesstämning personen i fråga är. Om det är en person som har tänkt igenom sitt beslut och faktiskt har anledning till det så skulle jag inte stoppa det, om det däremot är någon som är temporärt sinnesförvriden så är det inte ett rationellt val personen gör. Då skulle jag använda våld för att hindra personen att begå självmord, den skulle tacka mig när sinnesbruket återvänder.
Citera
2011-02-15, 01:48
Medlem
bjornebarns avatar
Precis som många andra här i tråden skulle jag prata med personen och se om jag inte kan få henne på andra tankar. Är hon dock helt bestämd och tänker rationellt för tillfället, skulle jag inte stoppa henne. Frågan är dock vem som skall betala för uppstädandet av hennes kvarlevor.

Hade det varit ett barn hade jag dock stoppat personen.

Citat:
Ursprungligen postat av HC47

En god gärning är något man själv gör till synes utan vinst, men som man antingen med tiden, eller direkt på något mer diffust sätt, får en vinst av. Tex hjälper jag vänner, och då kommer de hjälpa mig. Det är en vinst på sikt. En diffus vinst direkt kan tex vara att man kommer på bättre humör om man gör någonting för någon, och då har man också själv tjänat på det. Ingen människa gör någonting utan att få något för det, och uttrycket "god gärning" är bara ett sätt att få det att låta osjälviskt, medan det i själva verket faktiskt är själviskt.
Senast redigerad av bjornebarn 2011-02-15 kl. 01:52.
Citera
2011-02-15, 23:49
Medlem
hirolaus avatar
Första gången jag letar mig in i det här forumt och det här är den första tråden jag ser

I alla fall. Jag förstår hur folk tänker men hoppas verkligen att ni låter er filosofi tala på forumet men ert förnuft tala om situtaitonen skulle uppstå i verkligheten.

1: Om personen i fråga inte är i sina sinnens fulla bruk skulle jag gladerligen med våld stoppa denna.

2: Om personen i fråga är i sina sinnens fulla bruk kommer denna ha förståelse för att man inte utsätter en medmänniska för något så hemskt att fundera resten av livet över hurvida man borde hindrat självmordet eller inte.

Många självmordsförsök är inte tänkta att lyckas, det är ofta ett sätt för personen i fråga att ropa på hjälp. Det sker tyvärr en hel del misslyckade "misslyckade självmord" som slutar med dödsfall. Det faktum att någon försöker ta livet av sig i närheten av andra männsikor tyder starkt på att det skulle vara ett rop på hjälp, och inte en faktiskt vilja att dö.

Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn

En god gärning är något man själv gör till synes utan vinst, men som man antingen med tiden, eller direkt på något mer diffust sätt, får en vinst av. Tex hjälper jag vänner, och då kommer de hjälpa mig. Det är en vinst på sikt. En diffus vinst direkt kan tex vara att man kommer på bättre humör om man gör någonting för någon, och då har man också själv tjänat på det. Ingen människa gör någonting utan att få något för det, och uttrycket "god gärning" är bara ett sätt att få det att låta osjälviskt, medan det i själva verket faktiskt är själviskt.

Då har man ju redan från början definirat bort möjligheten att vara altruistisk, eftersom man utgår ifrån att alla handlingar gynnar individen själv.
Citera
2011-02-16, 16:33
Medlem
Jonblunds avatar
Jag skulle försöka förhindra att människor begår uppenbart förhastade handlingar. Jag skulle inte förhindra genomtänkta handlingar. Detta gäller generellt, även självmord.
Inga institutionaliserade ingrepp mot människors handlande skall få förekomma. Med det menar jag att polisen har samma möjligheter som jag att förhindra ett självmordsförsök, vi kan ingripa och försöka få personen på andra tankar men inte bruka våld.
Jag förutsätter här endast lagliga handlinger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in