2011-02-14, 14:37
Medlem
På fredag eller alternativt lördag kommer min kära mor med sin nya man
och min sambos mor och hennes man på middag som vi planerat sen en tid tillbaka,
eller ja, inte direkt planerat, men haft det på tal, och denna helgen råkade
passa sig så bra att alla är lediga - så ja, vi slår på stort så att säga.

Frågan är då alltså - Vad fan ska jag bjuda på? Jag älskar att laga mat och gör det mer än gärna, men jag är sjukskriven sen en tid tillbaka och min kära gamla chef har krånglat till det rejält med mina papper
så pengarna rullar inte så att säga, inte först om en månad i alla fall. Det är problem ett, att
det inte får vara allt för dyrt.

Problem nummer två är att mammas nya kille råkar vara Kock. En fruktansvärt duktig sådan också har jag märkt efter att ha dinerat där ett par gånger. Alltså känner jag lite press på att
det ska vara bra mat, inte för... svenssonaktigt?

Har läst vissa trådar och sett många bra tips, men inte rikigt nappat på något.
Så. jag hoppas ni som kan detta lite bätte än jag kan ge mig ett par tips eller fler?
Förslag och kanske recept på förrätt, varmrätt och efterrätt?

Tilläggas kan även ätt alla äter kött och fisk och diverse saker som passar sig fint i mat.
Inälvsmat går bort däremot.

Någon som sitter och trycker på något smarrigt?
Citera
2011-02-14, 14:43
Medlem
kolits avatar
Couscous är ett billigt och bra tillbehöver ist för tex potatis eller ris men har ändå klass god smak, Kycklig går ju alltid att fixa billig går även att variera väldigt mycket samt att det funkar väldigt bra med just couscous alternativ Bulgur same shit typ.

kör ihop en mynta sås med yoghurt och lite bönsallad så har du iaf en sjyst huvudrätt, kan leta upp ett recept lite senare. vet ett men det är i en bok som jag inte har tillgång till just nu.

Pannacotta är en grymt god efterätt som också går att variera som fan, bara lite gelatin/grädde/bär/socker. så det går att hålla billigt också.

recept kommer någon gång under dagen.
Citera
2011-02-14, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolit
Couscous är ett billigt och bra tillbehöver ist för tex potatis eller ris men har ändå klass god smak, Kycklig går ju alltid att fixa billig går även att variera väldigt mycket samt att det funkar väldigt bra med just couscous alternativ Bulgur same shit typ.

kör ihop en mynta sås med yoghurt och lite bönsallad så har du iaf en sjyst huvudrätt, kan leta upp ett recept lite senare. vet ett men det är i en bok som jag inte har tillgång till just nu.

Pannacotta är en grymt god efterätt som också går att variera som fan, bara lite gelatin/grädde/bär/socker. så det går att hålla billigt också.

recept kommer någon gång under dagen.

Kyckling har jag frysen full så det skulle faktiskt vara ett alternativ!
Pannacotta har jag funderat på faktiskt, och det skulle vara kul att göra.
Bakning är nog det som kommer bli roligast, och det skulle vara kul att bjuda på något riktigt gott
till efterätt, du sitter inte på något mer i den vägen?
Citera
2011-02-14, 15:21
Medlem
kolits avatar
Marängsviss, gör egna maränger så blir det lite mer classy. samt egen gjord chokladsås ofc. Billigt som fan går det att göra det och riktigt gott självfallet.

Creme brulee/egengjord chokladpudding/mousse likt pannacotta fast lite mer jobb men ack så billigt och maffigt, räcker till många också.

Käkade friterad camember ost med hjortronsylt och glass häromdagen, var fruktansvärt gott lite osäker på camember stavningen dock. men du fattar vad jag menar.

//kolit
Citera
2011-02-14, 15:29
Medlem
Indonesisk kycklinggryta? Lätt och gott iaf

Tärna upp o stek kycklingen i mindre bitar (1kg)
Blanda 4dl creme fraiche
1,5 dl mango chutney
2 msk curry
1 msk sambal oelek
2-3 pressade vitlöksklyftor
Rör ihop med kycklingen i en ugnsäker form, strimla 2 röda paprikor över och in i ugnen på 225 grader 30 minuter. Ris till det sedan så blir de perfekt
Citera
2011-02-14, 15:35
Medlem
morkfromorks avatar
Kyckling, fläskfile och potatis, varför krångla till det

sås och sallad = hemma
Citera
2011-02-14, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byby
Indonesisk kycklinggryta? Lätt och gott iaf

Tärna upp o stek kycklingen i mindre bitar (1kg)
Blanda 4dl creme fraiche
1,5 dl mango chutney
2 msk curry
1 msk sambal oelek
2-3 pressade vitlöksklyftor
Rör ihop med kycklingen i en ugnsäker form, strimla 2 röda paprikor över och in i ugnen på 225 grader 30 minuter. Ris till det sedan så blir de perfekt

Ohoj, det lät jäkligt gott! Tackar
Citera
2011-02-14, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chokladgroda
Ohoj, det lät jäkligt gott! Tackar

Var så god för all del! Du kommer inte ångra dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto