Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt!
Jag förväxlade Italo Balbo med en ANNAN italiensk flygpionjär under Mussolini-eran, nämligen Umberto Nobile.
Malmgren åts upp av italienarna Mariano och Zappi. Nobile skulle ju åka zeppelinare till Nordpolen 1928, men farkosten - Italia - kapsejsade, varvid Malmgren - som var med som meteorolog - skickades ut tillsammans med italienarna över packisen för att finna hjälp. När maten tog slut så åts svensken upp. Mariano och Zappo räddades sedermera av en isbrytare.
Genast då jag läste ditt första inlägg antog jag att du blandat ihop de båda signorerna.
Balbo var ju flygminister (Europas yngsta, 32 år). Han ansåg att luftskepp var dyra och ineffektiva, och var avundsjuk på Nobile som gjort sådan succé med sin första färd över Arktis i luftskeppet
Norge år 1926. Då Nobile meddelade att han tänkte göra en ny expedition med
Italia lär Mussolini ha sagt något om att man inte borde utmana ödet än andra gång. Balbo sa: "Låt Nobile fara, kanske han aldrig kommer och stör oss igen".
Vet du alls vilken roll Balbo spelade i den hetskampanj mot Nobile som drog i gång, då han och de andra överlevande kom tillbaka till Italien?
För övrigt, vad vet man egentligen om Malmgrens öde? Enligt Mariano och Zappi hade han kollapsat under isvandringen och dött den 15 eller 16 juni - alltså nästan en månad innan de bägge italienarna blev räddade (det skedde den 12 juli). Men en rysk pilot sa senare, att han bara en dag innan isbrytaren plockade upp Mariano och Zappi hade fått se dem tillsammans på isen, och en liggande människokropp en bit ifrån dem.
Och efter räddningen hade Zappi enligt ögonvittnen sett ovanligt välmående ut, med tanke på vilka strapatser han varit med om. Plus att han bar Malmgrens värmedräkt (svensken hade gett honom den innan sin död, påstod han).
Nåja, det här var bara en liten utvikning.
(Källor:
Skuggor bland molnen - Luftskeppens historia av Douglas Botting från 1976, samt ryska Wikipedia).
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Kuriosa om Balbo: När min morfar var ung grabb i Göteborg på 30-talet, så sade man om något som var riktigt "fett" att det var "balbo" eller "jätte-balbo". Skälet - enligt honom - var att Italo Balbo ansågs vara en riktig karl utöver det vanliga och alltså väldigt "ball"...
Ja, jag minns att jag läst det i Svensk slangordbok. Fascinerande att namnet på en enskild person kan förvandlas till ett slanguttryck, trots att personen det gäller inte hann uträtta så mycket i livet. Är det för att Balbo bara låter så otroligt kul i svenska öron?