2011-02-16, 18:44
Bannlyst
Jag är possitivt intälld till ett nytt part, så länge alla punkter överenstämmer med synen på vad ett konservativt parti bör stå för.
#1 Frågor som vad man ska göra med kungen och kyrkan till exempel.
#2 Vad man har för mål att uppnå i övrigt.
#3 Markägarna, för att göra Sveriges land gemensamt, bör man då köpa upp marken i fall ekonomin tillåter det, eller bara konfiskera den?
Och därigenom sätta allemansrätten främst.
#4 Hur man bör ställa sej till vägnätet och kollektivtrafiken.
#5 Hur man på bästa sätt ska använda energiråvaror.
#6 Hur man ser på inplantering av utrotade arter i Sveriges natur, bison buffel, och återskapandet av beståndet av vildhäst, som markägarna en gång utrotat.
#7 Hur man bör ändra lagstiftningen för personliga fortskaffningsmedel, och därigenom uppnå nollvision i antalet döda i trafiken.
#8 Hur man ska bekämpa missbruk av narkotika, och synen på alkohol och tobak.
#9 Reglera byggbranshen och bruket av opassande byggmaterial.
#10 Omstrukturera polis och brandförsvar till nya fortskaffningsmedel.
#11 Omorganisera trafikverket till nya arbetsuppgifter.
#12 Utarbeta nya strategier för försvarsmakten till rådande situation, och anpassa matriel till detta.
Senast redigerad av Gamlerunke 2011-02-16 kl. 19:32.
Citera
2011-02-16, 19:25
Medlem
Självklart ställer jag upp. Men bara om det nya, konservativa partiet vill återinföra ånglok på järnvägarna samt återupprätta det beridna kavalleriet till 1914 års beväpning och numerär.
Ett konservativt parti, som inte på allvar vill vrida klockan tillbaka, är inget att ha.
Citera
2011-02-16, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Självklart ställer jag upp. Men bara om det nya, konservativa partiet vill återinföra ånglok på järnvägarna samt återupprätta det beridna kavalleriet till 1914 års beväpning och numerär.
Ett konservativt parti, som inte på allvar vill vrida klockan tillbaka, är inget att ha.

#12 Utarbeta nya strategier för försvarsmakten till rådande situation, och anpassa matriel till detta.
Citera
2011-02-17, 10:38
Medlem
CYBERTECs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamlerunke
Svaret är här.
https://www.flashback.org/sp28925521

Den dagliga ransonen, vem ska hålla i den?
Det finns baksidor med både konservativa och Liberala synsätt, hur vore det att handplocka det bästa från varje synsätt till exempel.
Det du tar upp är ju dom mörka och dåliga sidorna av konservatism, sådant som bör strykas helt och hållet.

Har inte tagit upp ett enda förslag i denna tråd, så var du har fått det ifrån vet jag inte.
Men vi kanske skall skapa en egen tråd och fortsätta diskussionen vid nått tillfälle.

Åter till trådens linje
Citera
2011-02-17, 11:03
Bannlyst
Det går inte bara att fråga hur många det är som vill deltaga i det konservativa partiet, utan att först redogöra vad för slags konservativt parti det är frågan om, och vad målsättningen är.
Är målsättningen med ett konservativt parti att, som du CYBERTEC visst föreslagit, att omstrukturera Sverige till ett VINSTDRIVANDE aktiebolag, vill då inte jag ha något med det partiet att göra.
Vad hade du tänkt använda vinsten till?
Och ur vilka har du tänkt driva den?
Senast redigerad av Gamlerunke 2011-02-17 kl. 11:14.
Citera
2011-02-18, 09:58
Medlem
CYBERTECs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamlerunke
Det går inte bara att fråga hur många det är som vill deltaga i det konservativa partiet, utan att först redogöra vad för slags konservativt parti det är frågan om, och vad målsättningen är.
Är målsättningen med ett konservativt parti att, som du CYBERTEC visst föreslagit, att omstrukturera Sverige till ett VINSTDRIVANDE aktiebolag, vill då inte jag ha något med det partiet att göra.
Vad hade du tänkt använda vinsten till?
Och ur vilka har du tänkt driva den?

Det hela bygger på ett koncept som varit på "ritbordet" i ett antal år, dök upp på 80 talet redan men har aldrig kommit ut på förslag.
OCH man måste lägga tanken PARTI och tänka på andra lösningar, och vägar
Grundlinjerna är att de som inte kan arbeta skall ha en form av ersättning så dom klarar sitt dagliga behov. De som sedan vill ha mer kapitalvaror får jobba sig till dom, det skall med andra ord vara lönsamt att arbeta.
Sverige drivs på samma sätt som ett stort företag, där det arbetas för att täcka landets behov.

Det är som jag tidigare nämnde en bra bit från inriktningen i ditt inlägg, så vi kanske skulle starta upp en tråd om det vid nått tillfälle.

Dina tankar verkar helt klart bättre än de som finns i dag, så jag ser fram emot att följa det och se hur det går. Tyvärr så har jag lite svårt att tro att ett nytänkande parti kommer att slå igenom, men det har ju hänt tidigare och jag skall väl göra vad jag kan för att hjälpa
Citera
2011-02-18, 10:54
Medlem
RoomFullOfRatss avatar
Är det inte lite väl ironiskt att döpa en tråd om ett konservativt parti till "En ny start"? "En ny stoppkloss" hade varit ett bättre namn kan tyckas.

Citat:
Ursprungligen postat av Lappjaevel
Tillsammans kan vi förändra Sverige och skapa en plats där VI kan känna oss trygga, rättvist behandlade och kunna känna stoltheten att vi gör en förändring!
Tycker det är lite luddigt vad partiets åsikter är.
Är det som nästan alla andra konservativa partier att det är partimedlemmarna som ska bestämma genom lagstadgar vad andra människor ska tycka och tänka och inplantera förbud baserat endast på partimedlemmars moral?
Citera
2011-02-18, 21:08
Medlem
wuuaas avatar
Jag anser att Sverigedemokraterna redan representerar många av dessa åsikter så jag föreslår att ni börjar arbeta som en ren lobbygrupp eller som opinionsbildare istället för att splittra den konservativa rörelsen. Försök bygga upp en organisation som försöker etablera kontakter med politiker och sätt press på de vid varje givet tillfälle. Ni kan samarbeta med ja till livet i abortfrågan t.ex.,skattebetalarna är en annan organisation som lobbar för en konservativ fråga,när det kommer till traditioner finns det motpol,asatrosamfundet,svenska kyrkan är inget konservativt alternativ men det finns andra trosamfund som passar bättre.
Senast redigerad av wuuaa 2011-02-18 kl. 21:10.
Citera
2011-02-18, 22:05
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuuaa
Jag anser att Sverigedemokraterna redan representerar många av dessa åsikter så jag föreslår att ni börjar arbeta som en ren lobbygrupp eller som opinionsbildare istället för att splittra den konservativa rörelsen. Försök bygga upp en organisation som försöker etablera kontakter med politiker och sätt press på de vid varje givet tillfälle. Ni kan samarbeta med ja till livet i abortfrågan t.ex.,skattebetalarna är en annan organisation som lobbar för en konservativ fråga,när det kommer till traditioner finns det motpol,asatrosamfundet,svenska kyrkan är inget konservativt alternativ men det finns andra trosamfund som passar bättre.

Nu finns det 7 socialliberala partier med ungefär samma åsikter och 94% av väljarstödet som trängs på vänsterkanten. Ju fler som börjar samlas på högersidan desto bättre. I själva verket är det av allra största vikt!
Citera
2011-02-18, 22:17
Medlem
Jag kan vara med. Min förhoppning är då att det blir ett liberalkonservativt parti.

Några punkter:
1. Reglera de naturliga monopolen såsom järnväg, el o.s.v.
2. Satsa hårt på kärnkraft, även Thorium (Tors kraft!! hehe)
3. Släpp skolpengen fullständigt fri och låt skolorna relegera elever. Eleven bör inte stå i centrum, utan kunskapen. Men vill KPML(r) starta egen skola så varför inte.
4. Kungen bör leda regeringssammanträdena i konselj. Så var det innan vår nuvarande katastrofala konstitution som Ingvar Carlsson plitade ihop.
5. Återinför ordensväsende och adel. Kungen och regeringen ansvarar.
6. Stärk rättsväsendet. Unga som har sönder fönsterrutor får två chanser, sedan omhändertagande till fosterfamilj i Korpilombolo. Ungdomsfängelse för de som inte lyckas där. De riktiga kriminella ska låsas in och enbart komma ut i likbil.
7. Försvaret måste upprustas. Det ska inte vara till för genusbyråkrater utan för att för att försvara Sverige (inte Långtbortistan). Allmänn värnplikt införs. Nivelleringen bland graderna återtas.
Citera
2011-02-18, 22:18
Medlem
Coffeeaddicteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Nu finns det 7 socialliberala partier med ungefär samma åsikter och 94% av väljarstödet som trängs på vänsterkanten. Ju fler som börjar samlas på högersidan desto bättre. I själva verket är det av allra största vikt!

Precis.
Anledningen till att det bildas nya partier är att man helt enkelt inte är nöjd med de nuvarande. (Se till exempel varför miljöpartiet bildades.) Om vi inte agerar när något är fel så anser jag att vi medvetet ger upp våran demokratiska frihet. Så ett nytt parti är verkligen av yttersta vikt !
Citera
2011-02-19, 13:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wuuaa

Varför ska man inte splittra den konservativa rörelsen?
Vem kan möjligtvis förlora på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in