2011-02-13, 22:27
Medlem
Jag tänkte köra Ubunut i VMware och Windows XP för att kunna köra spel. Det jag undrar är om jag kan skapa genvägar i Ubuntu (i den virtuella maskinen) till program/spel som ligger utanför VMware, i detta fall Windows. Naturligtvis så ska programmet/spelet startas i XP.

Med andra ord vill jag köra Ubuntu i fullskärm och sen bara trycka på en genväg för att köra ett spel från Windows XP i fullskärmsläge.
Citera
2011-02-13, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicke157
Jag tänkte köra Ubunut i VMware och Windows XP för att kunna köra spel. Det jag undrar är om jag kan skapa genvägar i Ubuntu (i den virtuella maskinen) till program/spel som ligger utanför VMware, i detta fall Windows. Naturligtvis så ska programmet/spelet startas i XP.

Med andra ord vill jag köra Ubuntu i fullskärm och sen bara trycka på en genväg för att köra ett spel från Windows XP i fullskärmsläge.

Kort svar nej. Men du kan visa programfönster utanför VMware Workstation från ett program som körs inuti den virtuella maskinen. Funktionen heter unity.
Citera
2011-02-13, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t0nfisk
Kort svar nej. Men du kan visa programfönster utanför VMware Workstation från ett program som körs inuti den virtuella maskinen. Funktionen heter unity.

Okej. Ja den funktionen har jag testat förut
Citera
2011-02-14, 11:00
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Mja, du kan väl om du kör via t.ex. samba och mountar skiten i den virtuella miljön?
Citera
2011-02-14, 11:37
Medlem
varför köra ett OS i wmware som ska utnyttja applikationer i moderoperativet? även om de skulle funkat s skulle de väl knappast vara bättre?
Citera
2011-02-14, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eg0n
varför köra ett OS i wmware som ska utnyttja applikationer i moderoperativet? även om de skulle funkat s skulle de väl knappast vara bättre?

Spelen. Dagens spel stödjer bara Windows.
Citera
2011-02-14, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Mja, du kan väl om du kör via t.ex. samba och mountar skiten i den virtuella miljön?

Ja, men då körs fortfarande programmet i den virtuella maskinen. Frågan var om programmet kan köras i hostoperativet och "pipa" bildskärmen till den virtuella gästen.
Citera
2011-02-14, 19:48
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ja, men då körs fortfarande programmet i den virtuella maskinen. Frågan var om programmet kan köras i hostoperativet och "pipa" bildskärmen till den virtuella gästen.
Om programmet på hosten har stöd för någon form av nätverksadministrering (t.ex. mpd och en mpd-klient) samt har ett linuxstöd för den klienten, så ja, då bör det gå.

Annars tvivlar jag starkt på det.
Citera
2011-02-14, 21:24
Medlem
Det går att dela ut hostens disk till guests, då skulle en smbmount förmodligen behövas för att komma åt filerna.. men frågan är varför..

Ubuntu kommer ändå inte förstå vad det ska göra med dessa när du väl klickar på eller exekverar länkarna förutom möjligtvis att skicka dem till wine..

Om jag förstår dig rätt vill du främst sitta i linux men spela dina spel i windows, vore det inte isåfall bättre att köra exempelvis virtualbox med XP ifrån linux istället för tvärtom? Då skulle du även slippa alla knepiga genvägar.

Det går kanske att sätta upp startscript i ubuntu som drar igång virtualbox och sedan startar en applikation i gästoperativet.
Citera
2011-02-15, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -strife-
Om jag förstår dig rätt vill du främst sitta i linux men spela dina spel i windows, vore det inte isåfall bättre att köra exempelvis virtualbox med XP ifrån linux istället för tvärtom? Då skulle du även slippa alla knepiga genvägar.

Det fungerar inte att köra spel i ett virtuellt OS. Å andra sidan har jag inte testat att köra spel i virtualbox men det lär inte heller fungera. Spelen måste har ett riktigt grafikkort kunna spelas bra.

Jag klarar mig utan genvägar i Ubuntu till spelen i Windows. Det hade bara varit lite tufft om man kunde göra så, för jag klarar mig fint med att växla till Windows och starta igång spelet. Det är ju inte direkt krångligt.
Citera
2011-02-17, 23:58
Medlem
Om det är med att dela filer var viktigt kan du lösa det i virtualbox, jag kör en ubuntu och delar en en mapp mellan W7 och ubuntu. Du installerar en liten deamon (typ som vmwares liknande) och kan sen mounta den som vilken disk som helst.
Citera
2011-02-18, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naile
Om det är med att dela filer var viktigt kan du lösa det i virtualbox, jag kör en ubuntu och delar en en mapp mellan W7 och ubuntu. Du installerar en liten deamon (typ som vmwares liknande) och kan sen mounta den som vilken disk som helst.
'

Jag testade att köra Virtualbox förut och det var inget vidare. Det laggade i Ubtuntu, jag kunde dessutom bara köra en enkärning processor. I Vmware kan jag åtminstone ställa in att han ska köra en dual core. Synd för jag gillade Virtualbox.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in