• 1
  • 2
2004-08-26, 15:19
Medlem
Har köpt mig en egen sån där espresso/lattekokare man placerar på spisen.

Har dock ev. tagit mig vatten över huvudet för det blir inte bra!

Hur gör ni Er latte?

Har inga problem med att koka själva kaffet men sen då?

Hur mkt mjölk tar ni i?

Värmer ni mjölken och vispar så att det blir skum man lägger ovanpå?

Andel procent mjölk resp. kaffe i glaset?

Har även köpt en sån där snitsig lattevisp, hur f-n använder jag den!?

Vilken färg på mjölken har Ni?

Citera
2004-08-26, 15:35
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Har köpt mig en egen sån där espresso/lattekokare man placerar på spisen.

Har dock ev. tagit mig vatten över huvudet för det blir inte bra!

Hur gör ni Er latte?

Har inga problem med att koka själva kaffet men sen då?

Hur mkt mjölk tar ni i?

Värmer ni mjölken och vispar så att det blir skum man lägger ovanpå?

Andel procent mjölk resp. kaffe i glaset?

Har även köpt en sån där snitsig lattevisp, hur f-n använder jag den!?

Vilken färg på mjölken har Ni?

Först av allt: Köp ett riktigt bra espressokaffe. Jag använder ett märke som heter Lavazza Espresso och som säljs i svarta runda plåtbrukar på tex Hemköp.

Jag gillar ganska starkt kaffe med mycket mjölk. runt 60/40 mjölk/kaffe. Snikvarianten är att bara värma mjölken i ett högt kaffeglas i mikron samtidigt som kaffet kokar. Lyxvarianten är att skumma mjölken, vilket man kan göra med tex en visp. Jag har hört av branchfolk att lättmjölk är lättast att få mycket skum av, men jag vet inte om det stämmer.

Man värmer mjölken i en kastrull och vispar upp den precis innan den kokar. Kokande mjölk är ett big no-no. Jag har en mjölkskummare från Bodum, som ser ut som deras presskaffebryggare, men man skummar mjölk istället för att pressa kaffe i den. I vilket fall, häll upp kaffet i kaffeglaset och häll sedan mjölken försiktigt över. Sockra efter behag. Enjoy your latte!
Citera
2004-08-26, 15:36
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Usch vad vetenskapligt du lägger fram det.
Ingen själ liksom.

Själv har jag aldrig kört med nåt speciellt mått, brukar sluta hälla i mjölk när jag gillar färgtonen på latten.

Har en sådan där espresso/cappuchinobryggare där man först gör espresson
(jag gör den dubbel) och det låter "brbrbrbrbrbrbrbrbbr".
Sedan häller jag upp kaffet i ett stort, tungt glas.
Häller (mellan)låglaktosmjölk (den är extra söt, det behövs inget socker) i en
kanna och håller den lilla mjölkångarsnabeln på maskinen i mjölken och vrider på steamknappen så att det låter "Psssccchhhhhhhhhhhhhhhh" (lite läskigt, är rädd för hett vatten).
Och när skummet ser tillfredsställande ut, så häller man försiktigt mjölken i glaset med espresso (den oskummade mjölken kommer först) tills du är nöjd med färgen,
och sedan så skedar du över skummet.
Toppa med lite o´boypulver eller kanel.

När du skall använda en sådan där liten visp, så hettar du upp mjölken i en stålkastrull (den skall inte koka),
och sedan vispar du tills du är nöjd.

Edit:
Kollade vilken kaffesort jag körde med,
och det var Lavazza här med, den är bra.
Citera
2004-08-26, 15:40
Medlem
LadyTieras avatar
jag kör lite bohemiskt/enkelt

starkt snabbkaffe i en hög kopp/glas 1/3 av glaset

värm mjölk i micron, lättmjölk, den skummar bäst.

vispa med elvisp tills fast skumm uppstår.

häll i.

toppa med kardemumma (mumma!) och en sockerbit som sakta sjunker ner genom skummet.
Citera
2004-08-26, 15:45
Medlem
jobes avatar
Jag vet vad jag ska inhandla i helgen, hur har jag kunnat missa en sådan här livsbejakande maskin? Beträffande mjölken och visperiet var jag hemma hos en bekant som hällde den i en 1.5 liters pet-flaska och skakade. Blev rätt bra. Fast coolast verkar det med en pssscccchhhhhhhhhhhhh-snabel.
Citera
2004-08-26, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
Jag vet vad jag ska inhandla i helgen, hur har jag kunnat missa en sådan här livsbejakande maskin? Beträffande mjölken och visperiet var jag hemma hos en bekant som hällde den i en 1.5 liters pet-flaska och skakade. Blev rätt bra. Fast coolast verkar det med en pssscccchhhhhhhhhhhhh-snabel.

Ere sån här >>> http://server5.uploadit.org/files/splint-latte.jpg du ska köpa? (sån har jag).
Tack för alla rekommendationer hittills, ska ta och komponera ihop en egen modell efter dessa.

Btw, vid första latte-försöket hällde jag i kall mjölk tillsammans med kaffet..var väl inte så där jättegott kanske
Citera
2004-08-26, 17:46
Medlem
Continental Ops avatar
En korridorgranne som var från italien sa åt mej att köra kaffekokaren på relativt låg värme typ 2-3. Jag trodde man skulle köra för fullt för då blir det mer tryck. Jag tror han menade att trycket blir ju tillräckligt högt eftersom vattnet ju ändå pressas upp och att det var viktigare att det fick ta lite tid för vattnet att flyga igenom kaffet liksom.
Citera
2004-08-26, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
En korridorgranne som var från italien sa åt mej att köra kaffekokaren på relativt låg värme typ 2-3. Jag trodde man skulle köra för fullt för då blir det mer tryck. Jag tror han menade att trycket blir ju tillräckligt högt eftersom vattnet ju ändå pressas upp och att det var viktigare att det fick ta lite tid för vattnet att flyga igenom kaffet liksom.

Låter väl vettigt, faktiskt.
Citera
2004-08-27, 11:27
Medlem
Once again, thanks people! Gjorde en latte nu imorse som jag blev helnöjd med

och ja, BLÅ mjölk är den bästa att använda, skummar perfekt.
Citera
2004-08-27, 11:33
Medlem
LadyTieras avatar
vad hade du på? jag tycker att kardemumma är underskattat, jag har alltid det på
Citera
2004-08-27, 12:26
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Ere sån här >>> http://server5.uploadit.org/files/splint-latte.jpg du ska köpa? (sån har jag).
Tack för alla rekommendationer hittills, ska ta och komponera ihop en egen modell efter dessa.

Btw, vid första latte-försöket hällde jag i kall mjölk tillsammans med kaffet..var väl inte så där jättegott kanske

Nej, jag gick i gång på det här med en snabel som säger psssccchhhhhhhh, så jag ska kolla efter en vettig snabelvariant. Den du länkade till såg cool ut. Vill minnas att jag slängt en sådan någon gång eftersom jag inte fattade dess funktion.

Typ sådan här får det bli:
http://www.best-buy.com/bbshop/produ...u=52189&site=3
Citera
2004-08-27, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
Nej, jag gick i gång på det här med en snabel som säger psssccchhhhhhhh, så jag ska kolla efter en vettig snabelvariant. Den du länkade till såg cool ut. Vill minnas att jag slängt en sådan någon gång eftersom jag inte fattade dess funktion.

Typ sådan här får det bli:
http://www.best-buy.com/bbshop/produ...u=52189&site=3

Den var ju också ball, lite prylbögteknisk också,vilket ju inte är fel!

Lady: har bara sockrat skummet än så länge. Får väl testa båda kanel, kakao och kardemumma och sen bestämma mig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in