2011-02-13, 19:37
Medlem
HopeYouGuessedMyNames avatar
Jag är 29 år, min sambo 26. Jag blev klar med mina studier förra sommaren och fick ett jobb med rätt ok ingångslön (långt ifrån imponerande dock). Hon har jobbat ungefär lika länge, och vi har sparat ganska aktivt ända sedan vi avslutade våra studier. Nu är vi snart uppe i 140 000 och vet inte riktigt om vi ska fortsätta spara eller börja unna oss lite saker som vi länge skjutit på att skaffa. Är 140 000 ett okej sparkapital eller är det skrattretande?

Jag vet att vissa är uppe i betydligt högre belopp, men å andra sidan har vi två pluggat i sex år så vi har sparat på riktigt sedan förra sommaren...

Kan man vara stolt över 140 000 och börja leva lite eller ska man spara ett tag till?
Citera
2011-02-13, 19:39
Medlem
lundagrens avatar
jag sparar 20% av det jag får ut efter skatt. 10% långsiktigt om jag skulle vilja köpa en fetare lägenhet om 5 år, och 10% kortsiktigt typ semester.

Tycker det är ganska lagom, kan helt klart unna mig saker ändå. Spara för sparandets skull är värdelöst tycker jag.
Citera
2011-02-13, 19:45
Medlem
Blocket.ses avatar
140k är ju inte så mycket. En jorden runt resa, och pengarna är slut
Som föregående sa, så har jag också 2 olika sparanden..

Ett Långsiktigt 30år+ Enbart aktier.
Och ett kortsiktigare till bostad 5år ungefär. Dom pengarna ligger på ett sparkonto..

45% av min lön går till sparande ungefär..
Citera
2011-02-14, 09:35
Medlem
perfas avatar
Har ni bostadsrätt/hus så kan ju 100-140k vara bra att ha i gemensam buffert (på något högräntekonto) om något går sönder eller så.
Då kommer ni garanterat sova gott på natten.
(Med hyresrätt hade jag haft 50kish eller så, sover man gott också)

Ni behöver troligtvis inte spara mer pengar just för en buffert nu, utan snarare sätta av lite varje månad för aktie-/fondköp eller så, för att på sikt bygga upp ert ekonomiska oberoende.

Vill ni inte syssla med aktier eller fonder utan bara ha pengarna på banken så skulle jag fortsatt och spara någon tusing var i månaden, och leva för resten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in