• 1
  • 2
2011-02-13, 18:26
Medlem
Krafses avatar
Kolla på månen nu, det är ungefär halvmåne. Lägg märke till hur ljuset träffar månen och betänk också var solen är placerad någonstans. Hur i hela friden kan månen vara upplyst från ett helt annat håll!?

Jag köper inte att det skulle vara en illusion, orsakad av atmosfären, eller ljusets krökning eller whatever. Nej, något annat är det.

Läste förövrigt detta:

Citat:
"The shadow of the Earth has absolutely nothing to do with the phases of the Moon. The only time we see the shadow of the Earth on the Moon is during a lunar eclipse, and that can only occur at Full Moon."

Vet inte om det stämmer. Den enda förklaringen jag kan ge fenomenet, (som ju motsätter sig det i citatet ovan såvida det inte är månförmörkelse just nu i skrivande stund) vore att Jorden - om den befinner sig i tillräckligt bra linje mitt emellan solen och månen - kan skugga halva månen och ge illusionen av att månen lyses upp från ett annat håll än vad den faktiskt gör.

Skulle iaf vilja höra lite vad ni har att säga, gärna så pedagogiskt som möjligt så man kan _förstå_ det hela. Själv tror jag det är nåt fel och tptb lägger locket på.
2011-02-13, 18:48
Medlem
HejAntons avatar
Vad är det för fel på månen tycker du?

Jag fattade knappt hälften av din text men blev dock väldigt nyfiken!
2011-02-13, 19:41
Medlem
Krafses avatar
Ljuset från solen verkar inte landa rätt på månens yta.

Om man håller upp en boll i ett mörkt rum och lyser på den, så blir sidan som är riktad mot lampan upplyst, och baksidan hålls mörk. Simple science.

Idag hade solen gått ner i horisonten som vanligt och månen rest sig hööögt upp på himlen. Men den ljusa delen av månen såg ut att vara upplyst snett uppifrån! Det vore mer rimligt, att den ljusa delen av månen borde varit någonstans i nederkant, (eller bara pretty much en fullmåne) eftersom det är den delen som solen borde belysa, och den mörkare delen skulle varit riktad snett uppåt.

En tanke som slog mig var som sagt om Jorden skuggade av halva månen, men då borde man väl ha sett skuggan röra sig på månen? Jag tittade till och från på månen i kanske 5 min och ljuset på månytan hade inte ändrats alls.
2011-02-13, 19:46
Medlem
flatans avatar
men, vad är din teori? att det är en låtsasmåne?
2011-02-13, 19:55
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flatan
men, vad är din teori? att det är en låtsasmåne?

Jag tror att månen är en lampa. Den riktiga månen är för längesedan borta, och nu har vi denna konstgjorde måne som inte alltid visar rätt ljusbild. De har satt den här lampan där med en roterande skiva på som styr månfaserna. Glaset på lampan är graverat så det ska likna månens yta. Varför den ser ut att vara rund kan bero på två saker.

1: Den ÄR rund, vilket också gör det möjligt för den roterande skivan att befinna sig på baksidan av månen när det är fullmåne. (Varför tror du vi aldrig fått se baksidan av månen? Hmmm...)

2: Vi är helt enkelt bara vana/programmerade att tro att månen är rund, så det går per automatik.

- Jag menar, testa en gång att titta på fullmånen och föreställ dig att den är platt. Ser den inte ut att vara platt då eller? It's fake and gay mate.

Men nä, jag är inte helt allvarlig nu om jag ska vara ärlig.
2011-02-13, 20:01
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Idag hade solen gått ner i horisonten som vanligt och månen rest sig hööögt upp på himlen. Men den ljusa delen av månen såg ut att vara upplyst snett uppifrån! Det vore mer rimligt, att den ljusa delen av månen borde varit någonstans i nederkant, (eller bara pretty much en fullmåne) eftersom det är den delen som solen borde belysa, och den mörkare delen skulle varit riktad snett uppåt.

En tanke som slog mig var som sagt om Jorden skuggade av halva månen, men då borde man väl ha sett skuggan röra sig på månen? Jag tittade till och från på månen i kanske 5 min och ljuset på månytan hade inte ändrats alls.
Du måste ha sett fel. Eller nåt.

Månen skuggas endast av jorden vid månförmörkelse - som i sin tur endast inträffar vid fullmåne.
2011-02-13, 20:33
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Du måste ha sett fel. Eller nåt.

Månen skuggas endast av jorden vid månförmörkelse - som i sin tur endast inträffar vid fullmåne.

Jag såg absolut inte fel!

Här är en bild på det jag såg, det är dock svårt att få till det när man ritar i ms.paint men du ser ju hur galet det ser ut när månen är "belyst snett uppifrån" när solen är i den vinkeln.

http://i224.photobucket.com/albums/d...s/wtfangle.jpg

Edit: Om du kan se månen nu så skulle det inte förvåna mig om det ser ungefär likadant knäppt ut.
Senast redigerad av Krafse 2011-02-13 kl. 20:43.
2011-02-13, 21:42
Medlem
Det tål att sägas igen: Ditt jävla spån!

Ta reda på lite fakta om himlakropparnas inbördes position och jordaxelns lutning så kommer du att förstå det du har sett.

Dock hyser jag inte den minsta förhoppning att du kommer att ens försöka ta reda på fakta i frågan eftersom du bara är ute efter att göda din psykos.

Som exempel på fakta som du gissningsvis inte accepterar, vi har sett månens baksida. Lättläst och lättbegriplig artikel på wikipedia bifogas, http://en.wikipedia.org/wiki/Far_side_of_the_Moon
2011-02-13, 21:48
Medlem
JointOfStyxs avatar
krafse: har du intagit någon illegal substans idag?

tänk dig hur stor "skiva" man skulle behöva ha för att det skulle vara samma storlek på månen, och varför skulle den för det första vara borta?
2011-02-13, 21:53
Medlem
oxicums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discord

Ta reda på lite fakta om himlakropparnas inbördes position och jordaxelns lutning så kommer du att förstå det du har sett.

Dock hyser jag inte den minsta förhoppning att du kommer att ens försöka ta reda på fakta i frågan eftersom du bara är ute efter att göda din psykos.

Som exempel på fakta som du gissningsvis inte accepterar, vi har sett månens baksida. Lättläst och lättbegriplig artikel på wikipedia bifogas, http://en.wikipedia.org/wiki/Far_side_of_the_Moon

Varför så arg?
2011-02-13, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxicum
Varför så arg?
Din mamma pallade inte fb-dicken?

Testa läsa krafses postningar, men gör det på egen risk då det är stor sannolikhet att du drabbas av ärrbildningar i psyket.
2011-02-13, 22:43
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discord

DU din JÄVEL! Ställ dig i skamvrån och skäms! Sen kan du ta en pepparkaka så du blir snäll.

Men du, klart jag vet att vi har några bilder på månens baksida, det inlägget där jag skrev att vi inte hade sett månens baksida var inte precis dödligt allvar.
Men sen undrar jag också varför baksidan av månen på wikipedia-artikeln är belyst? Det måste vara fejk.

Men skit samma, vi lämnar det. Jag tycker du ska länka till någon förklaring där man kan se hur jordens axel och allt det där fungerar. Jag vill lära mig!
Senast redigerad av Krafse 2011-02-13 kl. 22:46.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in