Citat:
Ursprungligen postat av TheRestrainer
Du är inte kristen så varför säger du åt kristna vad de ska göra och inte göra?
Var är alla judar och muslimer som välsignar homosexuella?
Jag vill se homoäktenskap i synagogan!
Var är alla judar och muslimer som välsignar homosexuella?
Jag vill se homoäktenskap i synagogan!
Okay, så för att jag inte är kristen är jag plötsligt inkompetent i teologiska frågeställningar? Och har jag sagt att jag tycker om när muslimer fördömer homosexuella? Skillnaden mellan Islam och kristendom är, att kristendomen kom till i kylvattnet på Jesus död, och att Jesus lära var ett uppgör med de rigida judiska lagarna, så som de tolkades av dåtidens skriftlärda. Islam har däremot, mig bekant, aldrig gett upphov till någon gatuprädikant som genförtolkad Koranen, och gett upphov till en mer överbärande religion. Och då detta är religionsforummet, och då man inte påkrävas (eller ens bör/kan) resa globala frågor vars svar gäller inom varje tänkbar religion, så tycker jag inte riktigt att jag behöver försvara varför jag inte resar en fråga om Islamisk teologi.
Denna diskussion var tänkt att föregå på kristna premisser, varför jag inte heller kan sägas att berätta för kristna hur de ska och inte ska göra. Om du hade tagit dig de 5 minuter det krävs för att läsa igenom tråden, så hade du nog upptäckt, att jag faktiskt uppmanar de kristna som håller de åsikter jag problematiserar, att de mycket gärna får utveckla och försvara deras synpunkter. Med andra ord: De ska redogöra för det teologiska stödet som finns till att backa upp om åsikter så som Christer Åbergs. Så om du har något att bidra med, ser jag det gärna. Om vi ska ta diskussionen på neanderthalnivå, där endast den hjärnskadade är kompetent att forska i hjärnskador (jag menar inte att kristna är hjärnskadade, analogin är för att visa att man inte måste besitta den egenskap man undersöker eller forsker i), så bryter du mot trådens premisser, och därmed begår du offtopicverksamhet, vilket borde straffas med en tillsägelse.
Mvh
principer.